Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell i august


construct

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og en kamerat skal ta en uke i Børgefjell tidlig i august. Ingen av oss har vert der før.

Jeg har lest at i de mest populære områdene kan det være mye folk, og at vannene i disse områdene er tungt beskattet.

Hva er de mest populære områdene?

Er det så folketett som jeg frykter?

Hvilket område vil dere anbefale om vi ikke vil "fiske i kø"?

Og til sist:

Hva biter fisken på i Børgefjell? Jeg tar med både mark, sluker og noen fluer. Hva er deres erfaringer?

Gode tips mottas med takk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på ukesturer til Børgefjell i dette tidsrommet mange ganger og sist i fjor (som regel gått inn fra sør), og det at det er blitt så fryktelig folksomt der oppe er overdrevet. Hvis man tråkker godt på den første dagen og kommer seg unna vannene som ligger innenfor "dagsturistenes" rekkevidde, skal det godt gjøres at du føler det folksomt der oppe. Men noen folk vil du støte på i ny og ne nesten uansett hvor du er i Børgefjell på den tiden av året! Ved Djupvatnet, Blyvatnet, Jengelvatnet og Gaukarvatnet er det jevnt med folk og mange fine steder å slå opp teltet, så er du alergisk mot fremmedfolk så er dette stedene å unngå hvis du kommer fra sør. Hvis du kommer inn fra øst så er Ranseren og Jetnamen mye besøkte steder. HUSK at det er utenfor de mest brukte turisttråkkene, du opplever Børgefjell på sitt beste!!! Jeg har fått mange tips som ikke har slått til, og fått meg fantastiske overraskelser på egne oppdagelsesferder og kreativ kartlesning...... Det finnes fisk så å si over alt!

Etter min erfaring er møresilda kobber/rød 18g den klart beste sluken ("steikefisken" tar den, OG de store elsker den)!!! I tillegg er mark og bunnmeite nesten idiotsikkert til matauk! Jeg skal selv oppover i begynnelsen av august, så jeg røper dessverre ikke godt bevarte hemmeligheter og perler jeg har slitt mye for å finne. Jeg vil helst ikke ha besøk ved favorittvannet mitt jeg heller...... :roll::roll::oops::oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Store Kjukkelvatnet og Jengelvatnet lå det grusomt mange telt den første uka i august for noen år siden. Jeg fikk ikke akkurat "villmarksfølelsen" i dette området. Altfor mange sørsamer på motorsykler og andre turfolk som hadde lest boka til Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri sett så mye som en same der noen gang til tross for mange besøk, men motorsykkelspor er det nok av... Kan være endel telt i dette området sør-sør/øst for for Kvigtind, da mange av innfartsårene til Børgefjell ender her etter en dags gange! Men det er mange meget gode fiskevann (både store og små) i dette området, så det er ikke rart at dette er det mest populære stedet å telte. Det er også mer enn nok av gode teltplasser her, noe som IKKE kan sies om andre områder i parken som ligger +800/900m. Der er det stein og atter stein, og teltplassene vokser ikke på trær akkurat.... Men det er her storfisken bor, så litt vondt i ryggen må man tåle :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.