Gå til innhold
  • Bli medlem

Skor


il Camoscio

Anbefalte innlegg

I somras köpte jag två par skor i Frankrike. Ett enkelt par för fjällbruk,

som jag redan prövat i Sydnorge. Salomon.

Och så ett stegjärnsfast för fr a Pyreneerna.

Döm om min förvåning när jag vägde paret hemma

(man borde alltid ha våg med i butiken); det vägde ÖVER 2 kg,

vilket man faktiskt inte känner av förrän man väl är ute i terrängen.

Och fjällparet väger, redan det ,1.6 kg. Nu har jag hemma två

par Ecco Receptor som är underbara till vardags och på turer

hemmavid, över fält, på småvägar och i skog (Linköping ligger i ett mycket platt

område i Sydsverige). De är som joggingskor men med mycket kraftigare

och styvare sula; de väger 1 kg och jag har flera gånger funderat på

att använda dem på bergsturer också. Jag vet förvisso folk som

går till fjälls med SANDALER eller joggingskor, men jag misstänker att

de har starkare fötter än jag. Mest är jag lite rädd för att

trampa ur skorna i blockterräng, vips så är man utan en sko!

Det kan ju vara onödigt ängsligt, så jag är nyfiken på om andra har erfarenheter

av vandring med lättare skor. Det lär f ö också finnas en stegjärnsfast typ som

kallas "approach shoes" som förenar stadga med låg vikt. Svenska affärer

har dem inte, eftersom de inte säljer. Det går överhuvudtaget inte

att köpa verkligt lätta prylar i svenska butiker, eftersom svenskarna ofta

tror att man måste bära TUNGT på fjällturer. Eller satsar affärerna

medvetet på kraftiga och därför också tunga, och dyra, prylar.

Nyfiken som sagt. Finns det norska butiker eller kedjor som säljer

lättare saker?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et par Ecco Receptor, som jeg utelukkende bruker til grus- og asfaltunderlag som er tørt.

Sistnevnte (tørt underlag) er alfa og omega for disse skoene; de duger ikke når det er vått. Mulig det bare er meg, men jeg sklir faselig fort på ratata med de skoene på beina når det er bløtt ute.

Så jeg bruker mine Lundhags Luffare nesten gjennom alle årstider og til all slags vær. Verdens letteste støvler er de ikke, men de fungerer helt ok til ulike aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har også reagert på vekten på mange fjellstøvler. Har selv brukt noen Aku-støvler til alt fra lengre fotturer i Jotunheimen til trekking i Nepal, og er stort sett fornøyd.

Det må nevnes at de ikke har spesielt god støtte for ankelen(likevel har jeg ikke tråkket over en eneste gang på de fem årene jge har hatt dem), og er heller ikke mulig å bruke med stegjern.

Men ellers er det en fin støvel til fjellet.

http://www.oslosportslager.no/varebilder/stor_tur_AkuSlope.jpg

Nå er disse etterhvert blitt ganske slitne, og jeg vurderer å kjøpe nye. Og vil nå ha noen combo-støvler som også kan brukes med stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøpte et par Salomon goretex sko i fjor sommer. Det tenderer mer til joggesko, men de er såpass vasstette at litt lettere turer i fuktig terreng ikke gjør deg våt på føttene. De kostet villedende 1399 (er de ikke verd) og var satt ned til 899 (ok pris).

De er lette, det blir på en måte som en veldig solid joggesko mer enn en ekte fjellstøvel, men har brukt de på mange fjellturer, men vil ikke anbefale de på mer krevende fjellturer, både på grunn av en nesten fravæerende støtte rundt ankelen og på grunn av sålen er friksjonssvak, dvs. glatt. På stein og fjell sklir man merkbart raskere enn med en god vibram såle.

Likevel på grunn av vekten er de gull verd på mange turer. Fjelljoggesko kaller jeg dem..

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen tyske skoprodusenter som har lette fjellstøvler som er brukbare på vandring og lettere toppturer (uten bre), bl.a. Meindl og Hanwag.

Meindl (Island-modellen) har en bredere fot enn Hanwag (husker faktisk ikke modellnavnet) som passer bedre til smalere føtter. Begge finnes med eller uten Goretex (jeg foretrekker uten, siden goretexen slites ut ganske fort uansett) og i dame og herre versjon (ikke uviktig det heller) og er meget bekveme og gode å ha på. De har noen flere sømmer enn f.e. Scarpa eller Crispi, men er de godt impregnerte så skal det noe til at du blir våt på føttene.

Fåes ikke kjøpt i Norge (i hvert fall Hanwag, Meindl har jeg sett noen ganger), men kan testes på Globetrotterbutikken i Hamburg dersom du skulle være på vei nedover til Alpene en gang igjen. Kan også bestilles og sendes i retur dersom de ikke apsser, men det er da litt mer bryderi. www.globetrotter.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.