Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont-Blanc juni 2007


PetterS

Anbefalte innlegg

Så er vi tilbake fra vår Mont-Blanc tur, eller rettere sagt, forsøk på å nå toppen. Og bare for å ha sagt det med en gang, vi kom ikke helt opp. Årsaken var været, for kraftig vind gjorde at vi måtte snu. Men for dere som skal på tur den nærmeste tiden og har Mont-Blanc som må, ja så har jeg noen bilder og erfaringer å dele med dere.

Har også en artikkel inne fra før vi dro hvor det ble en del diskusjon rund bruk av diamox. Syv av oss brukte det og en lot være, kun han som lot det være ble dårlig. Om årsaken var manglende bruk av diamox eller at han var syk er ikke lett å si, fikk i alle fall konstatert bronkitt og lungebetennelse da han kom hjem....

Men tilbake til selve turen. Vi kom ned torsdag kveld (21.6.2007) via Geneve (første tablett med diamox ble tatt den kvelden). Leide bil på den franske siden da det var betydelig billigere og kom frem til hotellet (egentlig en skiskole fra oktober til april, hotell den andre delene av året). Billig og bra nok, veldig hyggelig betjening. Heter Etoile Des Neiges, tlf 04 50 54 40 59 eller mail [email protected] eller http://perso.wandoo.fr/etoile-des-neiges/ for de som er interessert i billig overnatting (20 euro pr døgn). Hils fra "The Norweigan Group" og spør etter Borislava :-)

Da vi kom frem (rundt kl 0100) fikk vi værmeldingen for de kommende dagene, det var ikke direkte oppløftende. Planen var i utgangspunktet å bruke et par dager i høyden, leke og teste litt. De fleste av deltagerne hadde ikke særlig erfaring med bruk av sikringsmidler, gå på bre, bruk av stegjern osv.. Vi bestemte oss for å stå relativt tidlig opp og se hvordan det da lå an.

Fredag morgen var værmelding noe bedre, men alt for mye vind (gale = ikke forsvarlig). Vi fikk også rede på at cosmic route var "stengt", da en sveitsisk fører med to andre var tatt av ras uken før og døde. Rasfaren var 4 (på en skala til 5). Etter en rask frokost (og en tablett diamox) raste vi avgårde til guide-senteret og fikk nok en "trøkk", dersom vi skulle ta "standard-ruten" måtte vi gå fra 1800m og værutsiktene mot slutten av perioden (mandag/tirsdag) var enda dårligere enn dagen før. Det ville komme masse snø. Toget opp til ca 2400m gikk ikke, det var ødelagt og ville tidligst være igang igjen helt i slutten av måneden. Det eneste "positive" var at vinden var meldt noe svakere lørdag ettermiddag. Vi tok da en kjapp avgjørelse på at skulle vi opp, måtte vi komme oss avgårde så raskt som mulig. En kjapp tur innom for å kjøpe noe manglende utstyr, en tlf til vår guide og så var planene i boks. Avmars ca kl 1400 (som ble til 1430) ble bestemt.

Vi kom oss avgårde, og turen fra 1800 til 3200 gikk fint selv om en i gruppen ble ganske kjørt. Hytta var virkelig fin, vi skjønte hvorfor guiden hadde mye mindre med seg enn oss... Ny planlegging på kvelden, og vi bestemte oss for å sove "lenge", og startet neste morgen kl 0500 og vår fjerde og siste diamox ble tatt. Maten der oppe var forresten ikke noe å skryte av.

Vi hadde kun gått 10 min før en måtte snu, han var rett og slett ikke i god nok form og gårsdagens tur satt i kroppen. Det var helt ufarlig å rusle tilbake til hytta, så vi koblet ham ut av tauet og han returnerte alene. Vi var nå 8 inkludert guide. Han ville bare ta 2 (noen merkelige regler de har...) og vi 5 andre gikk i et annet lag. Vi brukte ca 2 1/2 time opp til gouther-hytta. Det var bratt, men veldig greit å komme opp. De verste stedene var det utlagte vaiere. Det farligste stedet er kryssingen av en snørenne ganske tidlig på oppstigningen, først og fremst pga faren for steinsprang. Man kobler seg til en vaier (noen dropper selvfølgelig det da, men vi koblet oss på) og går raskt over. Senere på året risikerer man at denne vaieren henger for høyt og ikke kan brukes, samtidig raser det stein så godt som hele tiden pga varmen. Vi opplevde knapt nok stein som raste nedover i det hele tatt.

Da vi kom opp til gouter-hytta på 3800 var guiden vår ganske ivrig. Han øynet et håp om at vi faktisk skulle komme opp, at vinden ikke var for sterk lengre opp. Vi delte oss inn i tre lag (3 + 3 + 2) og satte avgårde. Vi merket jo at det var høyere enn vi var vant til, men guiden var veldig flink til å holde farten nede så det gikk relativt greit. Da vi kom over kanten til ca 4300 m ble vinden betydelig kraftigere, og vårt lille håp svant raskt. Vi fortsatt frem til nødhytten som ligger innunder Mont-Blanc på 4362 m. Der tok vi en liten stopp, sjekket vinden nærmere ute på kanten og skjønte at dette ble for farlig. Guiden anslo vindstyrken til ca 80 km/t og mente den var rundt 100 km/t på toppen. Det var ikke annet å gjøre enn å snu. Ingen andre hadde gått opp heller den dagen (vet ikke om noen gikk opp senere på dagen).

Vi var ikke direkte missfornøyde, hadde egentlig gjort det vi kunne ut fra forholdene. Turen tilbake gikk også greit. Det var bratt nedover fra gouter-hytta, og vi sikret en del steder. Vel nede på hytta på 3200m trodde vel vi at vi måtte bli en natt til og ikke ville rekke siste bane ned. Men guiden sa at det var ca 1 1/2 time ned, og da var det bare å pakke sammen i full fart og rase avgårde. Ned gikk vi over breen/snøen rett ut fra hytta, akte i brattbakkene og var faktisk nede ved gondolen på 1 time og 20 min. Da var vi rimelig støle i beina og jeg var skikkelig sliten (mest sliten av alle tror jeg....)

Neste dag dro vi opp til Aguille de Midi, så det ligger ved noen bilder fra der også for de som har tenkt seg den veien. Det snødde 1/2 m natt til mandag og enda mere natt til tirsdag, da helt ned i 1800m. Rasfaren var fortsatt 4 på en skala til 5. En del hadde tatt turen fra Midi og opp på den første høyden, men ingen hadde gått videre. Vi lekte oss i bakkene ved midi og drev litt opplæring av gutta som var rimelig ukjente med hva man gjør om uhellet er ute. En fin dag, selv om vinden var enda kraftigere enn dagen før. Mandag og tirsdag ble det bare enda dårligere vær, så vår avgjørelse om å starte allerede fredag var riktig sett i forhold til muligheten til å nå toppen.

Vi traff også på en del andre, men det som jeg ble aller mest skremt av var to relativt unge gutter fra Norge som hadde tenkt seg opp til Mont-Blanc, alene og totalt uten erfaring med bruk av sikringsutstyr. De kunne ikke engang knyte en åtter.... Galskap spør du meg. Det er en viss risiko med en slik tur, og man skal ikke ta for lett på det.

Vi kommer nok til å prøve igjen, for en vakker dag skal jeg stå på toppen. Så får vi se hva neste topp etter det blir, for noen av oss er Elbrus en fristelse, selv om det er en helt annen tur.

Nå er det tilbake til den norske fjellheimen, først noen dager i Rondane den kommende uken med minstejenta, så en snau uke i Jotunheimen i uke 30. Da blir det forhåpentligvis noen fine turer og nye topper, planene er ikke spikret, da er det været som avgjør. Om noen har planer om Lodalskåpa den uken, ja da henger jeg meg gjerne på :P

post-454-133474474271_thumb.jpg

post-454-133474474331_thumb.jpg

post-454-133474474389_thumb.jpg

post-454-13347447446_thumb.jpg

post-454-133474474518_thumb.jpg

post-454-133474474577_thumb.jpg

post-454-133474474636_thumb.jpg

post-454-133474474695_thumb.jpg

post-454-133474474756_thumb.jpg

post-454-133474474813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Takk for et fint reisebrev.

jeg reiser nedover om en uke sammen med en kamerat, med MB som mål. Vi har satt av en drøy uke, og håper å gjøre MB etter seks dager aklimatisering.

Har du erfaringer rundt hva dere brukte av utstyr, pakkelister, hvor mye mat og drikke som gikk med etc?

Tar gjerne i mot råd og erfaringer-.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på fjellet et par ganger både via Gouter og Auguille de Midi. Drar tilbake igjen nå i august via Midi. Synes dette er den fineste turen, selv om den andre også er bra. På Midiruta så tar man taubane til 3700, så det er en fordel å ha vært noen dager i høyden først. Jeg anbefaler et par netter over 3000, og 3 dager mellom 3000-3700 i forkant. Hvis dere har med telt så ville jeg reist opp med banen på ettermiddagen til Midi, gått nedover breen, og lagt meg til like før det virkelig begynner å gå oppover(ca. 3500). Hvis dere tar en relativt alpin start, 5-6-7 tida om morgenen, så er dere nede i Chamonix og nyter pizza og en iskald øl i god tid før det er mørkt. Det er en god del som har klart toppen uten noen som helst akklimatisering, men man har mye større glede av turen hvis man ikke er kvalm og har dundrende hodepine. Værmeldinga bør sjekkes grundig. Denne har også en del å si med tanke på utstyr. Er det strålende vær i vente så ville jeg uansett tatt med goretex, en fleece, plaststøvler med stegjern, og isøks. Dere får vurdere om dere vil bruke tau. Husk solkrem og solbriller. Ved overnatting på breen, smelt snø til den store gullmedaljen, drikk godt om kvelden, ta med 2-3 liter hver til turen, og legg igjen en cola eller en pils i teltet til hjemturen. God tur!

hilsen HH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok same turen for ei veke sidan. Kom til Chamonix måndag ettermiddag, kjølig vær og regn og kunne utelukka reservasjonane våre på Cosmique hytta. Då me skulle reisa att fredag kveld så var det berra å satsa. Gjekk same ruta som dykk onsdag og vidare til topps tidleg torsdag. Var utruleg heldige at været var så pass at me sto på toppen akkurat for ei veke sidan :)

Har fulgt med på Diamox debatten her, mange meiningar og mykje synsing. Brukte sjølv Diamox forebyggande då me ikkje hadde lagt inn tid til avklimatisering og eg hadde ingen erfaring med eigen reaksjon på høgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var planen, men enda opp med Gouter ruta, men starta frå La Chalet (1800). Det har vært ein del snøfall, ustabilt vær og vind. Me starta 03.30 om morgonen og gjekk i fine spor, ikkje særleg djupe. Andre plassar hadde vinden blåst vekk snøen, så føret var greit. Heildekkande gammasjar er ein fordel dersom ein ikkje har plastikk sko. Ellers fekk eg demonstrert viktigheita med hjelm opp mot Gouter hytta, den eine steinen som datt traff blink.

Avklimatisering er viktig, men kan vera lurt å slå til mot toppen så fort været tillet det. Dei andre i gruppa måtte nemleg snu sist og angra på at dei ikkje gjekk då været tillot det.

Me fekk kun eit par timar på Augille de Midi tysdag, det heldt ikkje. Ein av fire vart høgdesjuk, men kom seg uvisst om det var grunna diamox eller nedstigning (sannsynlegvis kombinasjonen). Eg merka og høgda sjølv med diamox, men sikkert greit å ha skulle ein måtta droppa avklimatisering.

Me hadde ikkje reservasjonar på Tete Rousse, men gjekk greit å sova på golvet. Gouter hytta var ikkje så service innstilte og eg måtta grina oss til litt suppe, mens hjelmen min og selen til ein annan vart stolen. Etter dette kvikkna heldigvis han som vart høgdesjuk til òg.

Kva rute planlegg de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger traversen. Hvis været er fint, tar vi den på lørdag 14 og har da fått seks dager aklimatisering først. Hvis værmeldingene tilsier at vi må ta den tidligere i uka, så går vi på diamox og tar den før. Kanskje vi da endrer plan til gouter.

Vi har reservasjon på cosmiques, og håper da virkelig at den ruta er åpen.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok same turen for ei veke sidan. Kom til Chamonix måndag ettermiddag, kjølig vær og regn og kunne utelukka reservasjonane våre på Cosmique hytta. Då me skulle reisa att fredag kveld så var det berra å satsa. Gjekk same ruta som dykk onsdag og vidare til topps tidleg torsdag. Var utruleg heldige at været var så pass at me sto på toppen akkurat for ei veke sidan :roll:

Har fulgt med på Diamox debatten her, mange meiningar og mykje synsing. Brukte sjølv Diamox forebyggande då me ikkje hadde lagt inn tid til avklimatisering og eg hadde ingen erfaring med eigen reaksjon på høgda.

Gratulerer, snakk om flaks (og bra gjort å gripe muligheten). I følge guiden vår er det veldig mange nordmenn som bruker diamox....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, snakk om flaks (og bra gjort å gripe muligheten). I følge guiden vår er det veldig mange nordmenn som bruker diamox....

Ikke bra hvis det danner seg seg et slikt inntrykk. Dra jeg ned dit igjen får jeg vel late som om jeg er svensk eller dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg "kompiser" over Finnmarksvidda, Hardangervidda og utenlands, på fjelltopper med og uten tau osv....

Både her på FF og ellers har jeg hørt de har "skrytt" av turene sine....uten ett snev av sannhet hvem som bar den tyngste børa, stod for planlegging eller tok den siste bratte kneika!

Det jukses villt i næringsliv, i idrett, i tindesport....

Er det så forbanna viktig å komme til topps :wink:

Bruk tid, Drit i Diamox og se hvor langt du kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du datt ut av senga i morges. Det kan skje alle.

Men bortsett fra all den gørra, hva var poenget ditt? At Diamox er juks?

Neida g-arnt, sitti i bilen og kjørt siste døgnet!

Ja, jeg mener at når toppidr.folk blir tatt for doping med effidrin i nesa, da er jammen Diamox juks også :lol:

....så bare kos deg med gørra di du :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamox er faktisk på dopinglisten. Dette betyr at man ikke kan delta i noen form for konkurranser etter en fjelltur der man inntok Diamox. Altså niks Birken, Holmenkollstafetten, Skarverennet, Færderseilas osv. Jeg vet imidlertid ikke hvor lang tid man må vente.

Når dette er sagt så er det ikke forbudt for andre å bruke Diamox, og det er bra man i en turrapport sier at man brukte Diamox. Dette er av betydning for når andre skal planlegge lignende turer og beregner tidsbruken til akklimatisering m.v. (Man kan sammenligne dette med med en rapport fra Everest der man unnlater å opplyse om man brukte oxygen eller ikke.)

Uansett, takk for en svært interessant og leseverdig turrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg igjen hjemme, etter en fantastisk tur til Chamonix.

For å starte på starten: vi kom opp og vi gjorde det uten diamox. Etter litt høydetilvenning med en tur opp til 3600 på forhånd og overnatting to netter i høyden dro vi opp på Gouter. Opp klokken 0100 og startet å gå ca 0230. Pga litt dårlig temp så mistet vi toget tilbake, så vi gikk hele veien ned til dalbunnen. Ned 3800 høydemetre satte sine spor i beina, men det gikk greit.

Flere bilder kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke fortsette å fyre oppunder Diamox-debatten på disse sidene, men poenget mitt er, som Erik har skjønt, informere om hva vi gjorde og hvordan vi opplevde turen og dermed andre trekke nytte av våre erfaringer.

For de fleste av oss er det nå en gang slik at det ikke er nok tid til alt man ønsker å gjøre her i livet, og i forhold til da å gå på Mont Blanc er etter min mening (og da en del andres også) greit å bruke Diamox for å få en bedre opplevelse av turen. Jeg har det nå en gang slik at jeg ikke kan ta ukesvis med fri for å gjøre tilvenning til høyden etter boka osv. Bådde jobb og familiesitasjonen gjør det umulig, i tillegg skal jo en slik tur planlegges slik at den passer for flere og da er tidsperpektivet enda vanskeligere.

Og for å avslutte Diamox i forhold til dopinglistenb, så står Diamox på listen fordi det benyttes for å skjule annen doping. Det er ikke prestasjonsfremmende i seg selv, men et vanndrivende middel som da gjør det vanskelig å avsløre bruk av andre dopingmidler. Det gir altså ingen fordel for den som evt skal delta i konkurranser etterpå.

Er du toppiddrettsutøver kan du selvfølgelig ikke benytte Diamox annet enn i nødstilfeller, og da må det selvfølgelig meldes fra om det når så har vært nødvendig og antagelig får man da en karantene før man kan konkurrere igjen og må sikkert testes ørten ganger.

Takker forresten for alle tilbakemeldinger, og det ble ingen tur til Lodalskåpa denne gangen, men derimot noen turer fra Spiterstulen i dårligere vær enn ønskelig.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.