Gå til innhold
  • Bli medlem

En nybegynner som trenger noen dagstur tips for Oslo-området...


mariushh

Anbefalte innlegg

Annonse

Begynn med å kjøpe kart over Oslo marka. Ta T-bane til Frognerseter eller Sognsvann eller buss til Maridalen eller Sørkedalen og bare begynn på en tur.

Du kan f. eks. gå til toppen av Kobberhaugen der det er fint utsikt. Det er en relativ kort tur. Prøv også sykkelturer eller fisketur i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går til fots er det fint å ta trikken til f.e.k.s. Vettakollen stasjon og gå over Vettakollen ogvidere over Frøensvollstråkke og Frøensvollsåsen til Skjennungstua, dette er en rute med varierte omgivelser og mye utsikt. Hjemveien kan legges langs via Ullevålseter og nedover mot Sognsvann. Her er det fint å følge stien fra Ullevålseter som går over Lynhytta og videre ned langs store og Lille Åklungen. Hvis du har sykkel kan du benytte deg av markas eminente skogsbilveinett og nå inn til fjernere områder på kort tid. Det er flott å sykle fra byen og opp over Sognsvann og Ullevålseter før du parkerer sykkelen ved Blankvann og tar en runde over de nevnte Kobberhaugene, disse høydedragene kan by på virkelig villmarkspreget natur, og flott utsikt. Videre innover i marka blir forøvrig toppene høyere og utsiktene bedre jo lenger inn du kommer. En litt lenger variant er sykling over Bjørnholdt til Kikut og deretter fottur opp på Kikuttoppen. En enda lenger variant er å sykle til Sandungen og ta turen til Oslos høyeste og nordligste punkt Kirkeberget (629moh). En annen fin tur er å sykle vestover fra Kikut til Langlia og gå til fots opp naturreservatet i Smeddalen til toppen av Oppkuven 704 moh, med omdiskutert utsikt til diverse Jotunheimtopper. Når det gjelder utsikt vil jeg imidlertiud påstå at Gyrihaugen helt vest på Krokskogen er det ypperste marka kan by på, Denne toppen krever en sykkeltur på 6-7 mil tur -retur hvis du sykler fra Oslo sentrum, men kan kortes ned kraftig ved å kjøre til Skansebakken i Sørkedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke gått så mye i marka kan Maridalen være greit å begynne med. Veldig varierte muligheter der. Hammern er et bra sted å starte hvis man skal på sykkeltur innover.

Ser at Jotunutsikten fra Oppkuven skal være "omdiskutert". Den tok jeg bilde av her om dagen så den finnes. Man trenger ikke engang klatre opp i det tvilsomme tårnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler å kjøpe Kjentmannsmerkeheftet, den får du blant annet på DNT.

Det å ta en og annen kjentmannspost er et fint utgangspunkt for å bli litt kjent i marka. Postene er ofte lagt til interessante steder, enten naturmessig eller kulturelt/historisk, og det står om stedet i heftet.

Det er 50 poster fordelt på oslomarkene. Dette er ment som turorientering og er ikke typisk løpeorientering.

Jeg har selv hatt stor glede av Kjentmannsmerket som jeg oppdaget etter mange år i oslomarka! Noen har jeg tatt som dagsturer og andre i forbindelse med tur.

http://www.kjentmannsmerket.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.