Gå til innhold
  • Bli medlem

Utrolig hvor tunge tomme haglepatroner er!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt over hvor utrolig tunge brukte haglepatroner er?

De må veie mye mer enn når de er fulle!

Det ser ihvertfall sånn ut i fjellheimen her hos oss. Finner dere noe slikt?

Er det sånn at jegerne bærer så mye jaktbytte at de ikke klarer å ta med seg de tomme hylsene ned igjen kanskje? Hva gjør jegerne her inne når de finner andre sine tomhylser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ikkje så veldig mykje boss rundt om i fjellet, men stadig vekk tomme haglpatroner...Har lurt litt på kor vanleg det er blant jegrar å plukke opp patronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vandrefalk sier her, så er det langt fra bare tomhylser jeg finner i fjellet, nok mer annet søppel enn tomhylser ja.

Men jeg finner tomhylser også, heldigvis mindre no enn før. Tar alltid med meg disse når jeg finner dem.

Gikk opp på Langevannet på Emblemsfjellet her om dagen, og det var alt annet kos å komme opp dit! To bæreposer med tombokser, engangsgrill og annet søppel møtte meg :) Tok dette med meg ned igjen....

Siden du spør Kjiver, tar du med deg tomhylsene "våres" ned igjen?

ew

post-585-133474473267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør Kjiver, tar du med deg tomhylsene "våres" ned igjen?
Selvsagt gjør jeg det. Som de fleste gjør tror jeg..

Jeg skrev egentlig i innlegget mitt at det også var mye annet søppel i fjellet, men tok det bort igjen før jeg postet siden det er OT i forhold til jakt og fiske... Men jeg er enig i at det er mye søppel i fjellheimen generelt. Spritflasker er jo uhorvelig mye tyngre når de er tomme enn når de er fulle, og de passer godt under en stein...

Men jeg tok i helgen til å reflektere over dette. At faktisk fjellfolk er mye flinkere til å holde det rent og pent rundt seg enn vi har vært ute ved kysten. Her ser det ikke ut i det hele tatt langs med strendene. En ukultur uten like... Kanskje det er fiskerne som dumper? :) Men helst er det vel kanskje den innstillingen at havet tåler det meste som gjelder...

I bunn gjelder det vel at vi tar med oss det som synes mest.

Edit: jeg synes fortsatt at jegere er i en særstilling sløve med å rydde etter seg i fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tok i helgen til å reflektere over dette. At faktisk fjellfolk er mye flinkere til å holde det rent og pent rundt seg enn vi har vært ute ved kysten. Her ser det ikke ut i det hele tatt langs med strendene. En ukultur uten like... Kanskje det er fiskerne som dumper? :) Men helst er det vel kanskje den innstillingen at havet tåler det meste som gjelder...

Det var en dårlig sammenligning Kjiver. Bosset langs sjøkanten på kysten kommer fra alle mulige slags kilder. Vinden blåser boss fra land på sjøen, fritidsbruk medfører forsøpling, turistbåter, shipping/frakt, fiskeri, oljevirksomhet osv osv. Du kan ikke kalle dette en ensartet gruppe. Havstrømmene og vindretning/drev er avgjørende for hvor dette til slutt havner.

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter mange diskusjoner her på FJELLforum er at fjellet er langt viktigere enn sjøen. Så jeg får spørre deg Kjiver, plukker du med deg bosset du ser på sjøen/langs sjøkanten også når du ferdes der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter mange diskusjoner her på FJELLforum er at fjellet er langt viktigere enn sjøen. Så jeg får spørre deg Kjiver, plukker du med deg bosset du ser på sjøen/langs sjøkanten også når du ferdes der??
Før gjorde jeg det, men ikke nå mer. Det er alt for mye. Jeg får ikke plass til alt det i en kajakk heller.

Før hadde vi jo store bål på fjæra. Vi rekte der alltid. Det var vår lekeplass. Vi sprengte spraybokser på store søppelbål og fant tomflasker og andre spennende ting.

I dag er det ingen som gjør det lenger og bare nedom meg her ligger det til en hver tid en "liten formue" i tomgods. Nå er det jo ikke lov å tenne slike bål lenger heller. Det skal leveres til mottak.

Det er liten fokus på å renske opp langs kysten og det er i grunnen litt rart. Men fiskere er ikke noe likere enn andre. Heller ikke sjøfolk og andre brukere av sjøen.

Er det på grunn av at oppgaven er så stor at det er så liten fokus på det? Bare på en holme jeg overnattet på i helgen var det sikkert ett tonn med plast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok "glemt" noen tomhylser i fjellet under div jakt :? .

Men jeg pleier faktisk å plukke med meg søppel jeg finner, så jeg legger ikke igjen søppel med vilje :lol: .

Men noen ganger så er jeg bare såå forbaska konsentrert om det jeg jakter på at jeg

ikke tenker på tomhylsene :?:wink: ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

kjiver, hvilket tema startet denne siden med? :lol:

Du har jo selv endret mange andres innlegg når temaet dreier til et annet tema enn det trådstarter begynte med. Ser at det har sklidd ut litt her også :oops:

Men egentlig handler vel alt her om det samme, nemlig søppel i naturen.

Dette er ingen kritikk. Jeg så bare litt komi i det ettersom du lurte på hvor tunge haglpatroner er, men de fleste innlegg handler om annet søppel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :roll:

Jeg føler att problemet med tom hylser er blitt værre etter att hagel geværene kom med ejektor, før tok vi hylsene ut med fingrene og puttet dem rett i lomma.

Nå spretter dem ut og har du flere fugl i lufta kan de lett bli liggende på bakken, trist og stykt.

Det att det er blitt så mange jegere er jo også ett problem.

For ordens skyld jeg plukker alltid opp tom hylser som jeg finner i naturen, mine egene gir jeg til mine nevøer og nieser til mor og fars store ergrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.