Gå til innhold
  • Bli medlem

Betennelse i hælene


justanothernut

Anbefalte innlegg

Heisan!

Min 3 måneders tur i fjellheimen fikk en brå slutt da begge hælene ble betente, og fordi jeg da ble gående litt snodig tok rotta på et kne også. Nå er det blitt sofa og store doser Ibux for å ta knekken på betennelsen. Ikke helt den sommeren jeg hadde planlagt. Håper nå at det blir bra såpass fort at jeg kan komme meg opp på Hardangervidda igjen i løpet av noen uker...

Noen her som har noen erfaring med betennelse i senefestet i hælene og hvor lang tid det tar før sånt blir bra igjen? Legen var litt vag, og alt fra noen dager til måneder ble nevnt som tid.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger har ikke greie på slike belastningskader i det hele tatt. Sjekk ut Trim.no sine opplegg mot slike problemer, de funker svært bra. Hvis dette vedvarer så er det neppe en betennelse, men skade i muskelaturens bindevev i form av mikrofrakturer. Det viktigste er en nedtrapping av aktivitet til vevet gror og smertene går over, så må en gradvis og forsiktig opptrening forgegå helt til du kan yte din vante belastning. For å tåle hardere turer uten smerte gjelder det å forbrede seg med variert trening. Smertestillende er litt skummelt å bruke da du kan yte mer fordi du ikke kjenner den reelle smerte, da er det lett og forverre situasjonen. Slike skader kan komme av at man jobber for mye og hviler for lite. Musklene trenger restitusjon med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk halve Juni ødelagt av kraftig betennelse (veskeansamling, visstnok) under hele fotbladet. Kunne ikke ha hælen i gulvet, så det ble krykker. Legen sa en uke, men det tok to før jeg kunne gå min første LILLE spasertur uten å føle dårlig samvittighet. Etter nå snart en måned murrer det enda, og jeg prøver å ta småtopper fremfor stortopper.

Jeg gikk på betennelsedempende medisin en uke, Modox, Motox .. husker ikke. Det var ikke Botox :)

I mitt tilfelle var det overbelastning. Jeg tynte det ganske bra i Mai. Over normal'n

edit; jo, så kom jeg over disse flotte sålene (luftpute i hælen, standardvare). Da kastet jeg krykkene. Det var som å ha vært hos en healer. Forbannet meg selv som aldri har giddet å bry meg om såler før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Surt sjåw, når du nu planlagde for hele sommeren!

Støtdempende såler er helt sikkert lurt å bruke fremover. (det har vær tråd om det her)

Jeg har hatt et par yrkesmessige skader i bevegeapparat. Vanlege legen hatte IKKE peiling og mente det nokk berre forsvannt!

Men Idrettsklinikken på Ekeberget gjorde faktisk noe proff.: bl.a fikk meg på Rikshospitalet på dagen! Og de får jo handball-laget på beina med diverse skader.

(du bor i Oslo!?)

hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge seg under kniven bør være et desperat og siste trekk. Skaden han her snakker om kan garantert leges hvis kroppen får tilstrekkelig ro og hvile. Kroppen fra naturens side er ganske flink til å lege seg selv hvis man legger til rette for det, men vår moderne livstil med stress og mye jobbing kan være en betydelig faktor for at en skade kronifiseres og holdes ved like. Det er hvis man trosser belastningskader og smerter over lang tid at muskler og ledd kan forkalkes, og da kan operasjon bli en mulighet. Det er synd det er lite info om belastningskader . Men når det gjelder vonde heler finnes det en meget bra behandlingsform som heter trykkbølgebehandling. Denne behandlingen gjør at bindevevet leger seg meget raskt. Behandlingen har svært stor suksessrate, og få behandlinger kreves. Skal også være effektivt mot jumpers og joggers knee. Det fantasktiske med denne behandlingen er at trykkbølgene slår sundt forkalninger. Dette er spesielt bra mot helespore.

Vet selv om en som slet med en vond skulder som aldri ble bra, det var inntil han prøvde trykkbølgebehandling. Også folk som har hatt plager i mange år kan bli friske av det.

Mer info om dette på http://www.ergomove.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "liten" overbelastning som er skyld i det hele, og det faktum at jeg ikke hørte etter at kroppen prøvde å sende signaler. Gjorde jo vondt som f..n men jeg gikk på likevel i to dager til.

Startet turen min med å gå Jotunheimstien fra Oslo til Gjendesheim "unsupported". Med telt, mat og fiskestang skulle jeg klare meg i 3 uker før jeg plukket opp mer mat på Gjendesheim. Sekken veide vel godt over 30 kilo, og jeg var ikke spesielt godt trent på forhånd. Men det var ikke før etter ca 2 uker da jeg en dag gikk 27 kilometer på hard grusvei at ting ble mer enn litt ubehagelig. Skulle vel tatt det piano noen dager etter det, men fortsatte som sagt å presse på. Angrer litt nå... Fra den søndagen av lå jeg på en hytte 3 korte dagsmarsjer fra Gjendesheim og syntes litt synd på meg selv. Spiste masse Ibux mot det jeg tippet var betennelse, og tok det med ro. Etter fire dager uten bedring fant jeg ut at det var på tide å ringe noen med bil som kunne hente meg. Heldigvis lå hytta ved vei. Lege dagen etter, som ikke gav meg veldig mye info bortsett fra at hun bekreftet mistanken min om betennelse. Det rare var at i løpet av de dagene jeg tok det med ro ble kneet mitt også vondt. Regner med at det skyldes at jeg måtte gå litt rart fordi hælene ikke var spesielt behagelige å tråkke på.

Har tatt meg fri i hele sommer, så jeg kan virkelig ta det rolig nå. Vet ikke helt hvor rolig jeg skal ta det, men forsøker å ikke gå mer enn høyst nødvendig. Har kjøpt silikoninnlegg til hælene for å dempe litt ekstra, men det er faktisk kneet som er værst! Det er ikke stivt så lenge jeg ikke belaster det, men med en gang jeg legger vekt på det blir det mindre godt. Vet ikke helt om fulstendig ro er løsningen, eller om noe bevegelse er bedre.

Dette er i allefall ikke sånn jeg planla sommeren. I dag skulle jeg egentlig beveget meg fra Glitterheim til Spiterstulen, enten vi toppen, eller ikke, avhengig av snømengde!

H.

Belastninga på musklene i fotbuen er under nokså stort press når ein bær tungt, og det er fort gjort at den får ein lett kollaps innover ved trøttheit, som igjen gjer at senjane arbeidar i eit unaturleg trekk, og du endar opp med plantar fasciit, betennelse i senefeste frå musklene framme ved tåball og bak på/under helen. 

Eg har i mange år brukt Vasylisolar frå ortoped for å unngå dette. For eit år sidan slutta eg bruke dei ved lett aktivitet som løping og dagsturar og turar med lett sekk.

Blei i overkant optimistisk og prøvde meg på ein firedagers bretur her for nokre veker sidan utan solane. Det gjekk greit på hengande håret, hadde bra vondt fjerde dagen.

Men når eg då toppa det med å løpe barbeint med storsekken på grus og asfalt nokre km for å rekke buss, og så reiste på løpetur dagen etter.....sendte eg høgre foten "over the edge". Krykker i to dagar, røntgen forbi avkrefte trøttheitsbrot, halting i to veker, og mange veker til eg overhovudet kan tenkje på å springe att. 

Så for meg er regelen klar; tyngre enn 20 kg så vert spesialsolane med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å være helt i ro i forbindelse med skade, det var ikke lurt. Da blir man raskt svekket andre steder også, og belastningskadene kan dukke opp flere steder. Jeg er enig med Trim.no i mye, men jeg er uenig i total hvile. Da er jeg heller enig med lommelegen som anbefaller en reduksjon på 30- 40 % reduksjon i den vanlige arbeidsmengde over et tidsrom på kanskje så mye som 3 måneder. Å gå litt rolige turer i mykt lende tror jeg er kjempebra som opptrening. Men man skal gi seg når smerter og ubehag begynner å bli på trengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å være helt i ro i forbindelse med skade, det var ikke lurt. Da blir man raskt svekket andre steder også

Jeg holdt meg helt i ro ei uke, og da var den andre foten (som var helt symptomfri før) neste like ille.

Jeg tenkte at faenskapet rømte fra medisineringen, og nærmeste havn var fot #2.

Da kom jeg meg til skogs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilsvarende betennelse for et par år siden. På samme måte som deg hadde jeg gått litt for langt på litt for hardt underlag med litt for stive støvler for underlaget. Og på samme måte som deg gadde jeg ikke lytte til kroppens signaler, men håpet det skulle gå over. Det gjorde det selvfølgelig ikke.

Var hos legen og fikk en betennelsesdempende salve som skulle smøres på akillesen, i tillegg til noen betennelsesdempende piller. Funket som bare rakker'n. Etter et par-tre dager kunne jeg gå normalt uten å kjenne smerte, og etter en ukes tid kjente jeg overhode ikke mer til skaden.

Jeg var forsåvidt litt heldig, siden dette skjedde på slutten av en treningsperiode slik at jeg kunne ta det med ro i noen uker uten at det skapte noen problemer. Som andre er inne på er det viktig å sørge for at det blir helt friskt først, og deretter sakte bygge seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Heisan!

Min 3 måneders tur i fjellheimen fikk en brå slutt da begge hælene ble betente, og fordi jeg da ble gående litt snodig tok rotta på et kne også. Nå er det blitt sofa og store doser Ibux for å ta knekken på betennelsen. Ikke helt den sommeren jeg hadde planlagt. Håper nå at det blir bra såpass fort at jeg kan komme meg opp på Hardangervidda igjen i løpet av noen uker...

Noen her som har noen erfaring med betennelse i senefestet i hælene og hvor lang tid det tar før sånt blir bra igjen? Legen var litt vag, og alt fra noen dager til måneder ble nevnt som tid.

H.

1996 fick jag mina första känningar i höger häl. På våren 1997 var det så illa att jag slutade med löpning.

I juni 1997 prövade jag på att gå i Havsalperna, men fick avbryta. jag lyckades dock gå 9 dagr i Sylarna

i juli och 12 dagar Rondane/Dovrefjell i augusti - då hade tydligen de akuta besvären lagt sig lite.

Röntgen visade på exostoser (benutväxter) på hälbenet och kalkutfällningar i hälsenans fäste.

I februari 1998 opererades jag vilket ledde till en rätt besvärig konvalescens. Under sådär

två veckor gick jag på kryckor - under en vecka gick jag inte ut ur huset, alls! -

utan att stödja på foten (när folk undrade sa jag att jag blivit

sövd och rånad på 10 000 kronor av en maskerad man ...); jag fick även inflammation i det opererade området

och fick ta starka tabletter (rekommenderas ej). Helt återställd var jag väl i oktober, men

jag kunde vandra i Saltfjellet-Sulis 14 dagar, andra hälften av juli, och 3 dagar i Trollheimen.

NUMERA avråder man HELT från denna typ av operationer. De är riskabla. I det här fallet minskade hälsenans

anliggningsyta mot hälbenet med kanske hälften vilket var en allvarlig

och riskabel försvagning tills ny vävnad vuxit ut.

Dock är höger häl idag mycket stark, verkar det.

2002 fick jag känningar i vänster fot. Röntgen 2003 visade på en förbening, som tydligen skvare och vållar

återkommande inflammationer. Mot detta har jag sedan hösten 2003 gjort s k excentriska hälövningar.

jag fick också ett program för att långsamt komma igång med löpning igen, och det har gått bra

till ungefär i våras. Jag har rätt lindriga besvär kommer aldirg att bli fri från dem.

Var envis. Se till att fötterna röntgade. Om läkaren gillar idrott och friluftsliv kanske han fixar

magnetkamera också. Se sen till att få ett bra övningsprogram av någon renommerad fysioteurapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt betennelse i begge akillessenene i hælen opptil flere ganger :wink: .

Pleier å smøre på en krem som bedøver litt husker ikke hva den heter men får den på resept.

Kan også bruke noe reseptfritt. Jeg har pleid å fortsette turene, synes ikke det gjør så vont når man er i bevegelse er verre etter en pause når det har "stivnet" litt.

Du kan jo prøve Ibuksgele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Etter tre uker med sånn passelig ro og enorme mengder Ibux er bena bra nok til at fjellet frister. Kommer til å ta det med ro, dvs ikke gå altfor langt til å begynne med. Dessuten tar jeg med silikoninnleggene jeg fikk beskjed om å ha i støvlene for å få litt annen belastning om det skulle begynne å murre litt. På salvesiden kjøpte jeg etter anbefaling Orudis, som var reseptbelagt tidligere, men nå er fri.

Men jeg oppdaget at fullstendig ro ikke hjalp fordi bena bare ble stivere.

Men jeg kommer nok til å høre litt etter når kroppen sier at det er på tide å roe seg ned eller finne en leirplass for kvelden, og ikke presse på til målet jeg har satt om morgenen. Man lærer så lenge man lever :wink:

Ha en strålende sommer alle sammen!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder vonde heler finnes det en meget bra behandlingsform som heter trykkbølgebehandling. Denne behandlingen gjør at bindevevet leger seg meget raskt. Behandlingen har svært stor suksessrate, og få behandlinger kreves. Skal også være effektivt mot jumpers og joggers knee. Det fantasktiske med denne behandlingen er at trykkbølgene slår sundt forkalninger. Dette er spesielt bra mot helespore.

Vet selv om en som slet med en vond skulder som aldri ble bra, det var inntil han prøvde trykkbølgebehandling. Også folk som har hatt plager i mange år kan bli friske av det.

Mer info om dette på http://www.ergomove.no/

Har læst litt om trykkbølgebehandling, men fikk ikke peiling på om det er vibrasjoner eller ultralyd det rør sig om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger har ikke greie på slike belastningskader i det hele tatt. .

Det er vel å dra den litt langt ut vel....

Oppsøk idr.leger så får du hjelp!!

Hvis det er achilles:

Legg pute under hælen i støvlene (mindre blastning og strekk på achilles), klipp hakk i hælkappa på joggeskoa (evt kjøp nye), og sky langt unna "djevelens" støvel > mil.støvel M-77!!

Sliter med samme dritten akkurat nå selv, 20 år siden sist :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å dra det langt i det heletatt. Alt for ofte sier Ibuxkåte leger at det bare dreier seg om betendelser. Saken er at det er mye uenigheter om muskulære plager og det er alt for mye teorier ute og går. Spør en lege om fysioligien om hvordan bindevevet virker så får du neppe noe godt svar. Jeg kjenner flere som har vært på idrettsmedesinsk institutt der leger har klødd seg i hodet like fordømt. Faktisk finnes det leger som ikke en gang har hørt om trykkbølgebehandling og annen alternativ behandling.

Selvsagt finnes det noen som har mer greie på temaet, men det kan ofte skyldes at de av egen interesse har satt seg bedre inn i temaet. Leger generelt er dårlig skolert på dette. Også blant fysioteraputer finnes det uenigheter om hva som er riktig behandling av diverse skader. Det er egentlig opp til en selv og prøve ut forskjellige behandlinger og satse på det som fungerer best. Operasjon bør være det siste man prøver ved en muskulær belastningskade. Ikke stol blindt på helsevesnet mener jeg. Akkurat som det finnes gode og dårlig håndverkere så finnes det gode og dårlige leger også.

Men folk kan ofte med egeninsats helbrede seg selv, det er snakk om avlastning til man er smertefri, så opptrening. Slike tips som pute under helen osv. er suverent og er neppe et råd som du kan forvente å få av legen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Alek, vi er egentlig helt enige!

Er fullstendig klar over at det finnes litt for mange"obos-leger"

En fastlege som skal kunne alt fra spedbarnssykdommer/plager til senilitet er vel litt for mye å forvente.

Selv har jeg en CV på legekontoret som er lenger enn lang, og slettes ikke mye å være stolt over. Dog, syns det er bedre med et aktivt liv som fører til noen skrammer i ny og ned, enn at blodårene tettes igjen :roll:

Mitt tips er å kontakte toppidr.miljø i nærområdet. Spør hvilke leger de benytter.

Disse legene er som regel på hugget og svært dyktige.

Også veldig enig i din påstand om at man kan gjøre mye selv, ikke minst lære sin egen kropp å kjenne.

Rypejegere er jo til en viss grad et eget folkeslag. Ingen aktivitet gjennom året før jakta starter. Så er det fullt kjør midt i september i 2 dager!! før ryggen eller knær slår seg vrange......

Samme skjer år etter år, uten vilje til litt trening på forhånd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Betennelse i senefestet under hælen går ofte under navnet Plantar facitt. Det er nåke dritt. Har hatt det sjøl under venstre fot og det er tidkrevende saker. Legen kan gjere lite, eg fikk kun litt små råd om bedre skotøy, gå ned i vekt viss man er overvektig, tøyeøvelser osv. I over 1 år holdt betennelsen det gåande. Og eg prøvde mykje. Første bud er å skaffe deg gode sko med god demping. Sneakers ala adidassko er bannlyst. Unngå asfalt og anna hardt underlag. Skaff deg gjerne såler som avlaster sena under foten, dvs litt oppbygd i fotbuen. Så tøyeøvelser. MAAAAANGE tøyeøvelser. Fra fot og oppover. Tøy ALT; fot, legg, lår og hofter. Alt henge sammen. Dessverre. Tøy spesielt senen under foten og fotbuen. Bruk ein baseball eller noko rundt og rull frem og tilbake til du kjenner det tar under sena. Det er vondt som f...., men det hjelper etter kvart. Som ei ex-stalljente (dreiv med hest i 10 år), så var det ingenting som hjalp bedre på slitne hestebein enn kneippkuren. Dvs kaldt vatn på alle fire bein i 10 min. Funker på hest, funker på folk ;) Alltid etter eg var ferdig i dusjen, så satte eg meg ned og slo av alt varmevatnet og lot beinet få kneippkur. Smør deg med tolmodighet. Ditta er nåke som kan ta veldig lang tid, men med gode rutiner på tøying osv, så kan du redusere den. Kan sei det sånn at på slutten var eg så lei tøying at eg holdt på å spy :P Søk gjerne på youtube på plantar facitt. Mange gode videoer der med tips og triks. Kan og prøve trykkbølgebehandling. Gjere nåke inni hel**** vondt, men med vondt skal vondt fordrives! 

God bedring og lykke til! :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme diagnose om dagen og har trykkbølgebehandling. Kan skrive under på at det er svært smertefullt!! Men har god bedring siden jeg fikk problemene for noen måneder siden. Bruker i tillegg hælkapper i skoene på jobb(harde vernesko)som er for helspore , hjemme går det i sko med god demping.

Det positive oppi dette er er at jeg har funnet dette forumet og blitt facinert av lettpakking :-D , det siste kan dog bli litt dyrt.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.