Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på om noen har anbefaling på et godt liggeunderlag vinterstid som er i prioritert rekkefølge: 1) varmt, 2) lett, 3) lett å komprimere, dvs. med lite volum nedpakket. Endel motsetninger her skjønner jeg men. . :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ridgerest DLX ifra Cascade Design isolerer godt, er lett, og blir relativt lite når det er rullet sammen. Dvs, det tar litt mindre plass enn Ajungilak Bamse, selv om Ridgerest er tykkere. Men kanskje ikke lite nok til ditt bruk?

Ridgerest får du blant annet hos www.sportsnett.no, men de har ikke flere av den tykkeste utgaven. Den får du derimot fortsatt bestilt hos www.oslosportslager.no. Se etter Thermarest Ridgerest DLX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den vanlege utgåva av Ridgerest. Det er suverent å ligga på, men det er eit par ulemper:

-Viss det regner og du ligg ute, så samlar vatnet seg i "foldane" og soveposen blir garantert våt (i motsettning til eit ordinær liggeunderlag der vatnet renn vekk). Det same kan vera eit problem på snøunderlag, ved at snøen samlar seg og smeltar i "foldane".

-Levetida er også begrensa. Mitt holdt i ca 2 år før det blei ganske lite elastisk og dermed isolerte dårlegare

Vil også anbefala Termarest Original, det har passe vekt (men tyngre enn ridgerset), isolerer godt og er veldig behageleg å sova på! Problemet med slike "sjølvoppblåsbare" liggeunderlag er at dei ikkje tåler slitasje frå bakken like godt. Husk å ha med rep.sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Får vel gå for "Thermarest Ridgerest DLX" da, selv om det så litt tynt ut på bildet til oslo sportslager, men det er vel bare bildet som lyver litt kanskje. Siden det visst likevel isolerer godt så gjør det jo ingenting.

Takk for rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker liggeunderlag likt dette fra Sportsnett http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU30&var_1=&categorynu=K1&categorytxt=Celleplast

Har sverget til slike underlag hele livet. Har forsøkt diverse underlag med luft, men når de går i stykker (og det gjør de før eller siden), så skal jeg love deg det blir jæv...ig kalt.

Min tanke når det gjelder utstyr er : keep it simple.

West

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm ja west, liker filosofien din om å holde det enkelt. Har forhørt meg litt i sportsforretning. De mente også at slike typer underlag er best vinterstid. Eneste ulempen virker å være volumet, men det er vel egentlig det minste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Dette er noe som har vist seg å stemme ved flere anledninger. Jeg har utbredt erfaring fra friluftsliv året rundt over mange år, samt deltakelse på ekspedisjoner i utlandet.

La meg fortelle en liten morsom historie:

For 2-3 år siden fikk jeg med en kamerat på en 8-10 dagers tur på Setesdalsheiene. Dette var tidlig i Juli. Han hadde ingen erfaring med friluftsliv. Imidlertid var lommeboken hans ganske full, og selgere i diverse forretninger fikk pakk på ham det meste: sovepose, liggeunderlag, gore-tex, vandresko etc. Jeg tipper han "svidde av" 15000-20000 kr. Blandt annet kjøpte han noen fancy vandrebukser med glidelås på låret. Så slapp han å bære med både shorts og langbukse.

Vel, selv Setesdalsheiene kan være ustabile i begynnelsen av Juli. Allerede første dagen på vei fra Haukeliseter til Holmevasshytta ble vi overrasket av sludd/snø-vær. Temperaturen falt ganske fort nesten 10 grader. Vi hadde optimistisk lagt ut i shorts. Det var ca 10-12 grader på Haukeliseter, og med lange oppover-bakker så skulle det være greit. Men med ca 0 grader i Turistskaret måtte jeg bite i det sure eplet og hente opp langbuksen fra sekken.

Av med skoene, av med shortsen, på med bukser og sko. Fort gjort. Enda raskere skulle det gå for turkameraten min som hentet opp buksenbenene med glidelås av sekken. Eneste "uviktige" problem var at glidelåsen røk på det ene benet på første forsøk. Fullstendig ødelagt. Små-kaldt tur videre for ham.

Han gav seg og returnerte neste dag. Slutt på turen for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.