Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nytt telt - Lettest mulig til lavest mulig pris


svas

Anbefalte innlegg

Har solgt mitt gamle og knallgode telt (tuller ikke), og trenger et nytt et. Vil at det skal være lett. Det jeg har hatt til nå var lett da jeg kjøpte det, men utviklingen har gått sin gang også på dette feltet. 2-3 personer helst. Eller sånn at man kan være 2 personer innvendig om vintern uten at det blir altfor trangt. Viktig at det er holdbart, at det ikke går i stykker med én gang. Også at det er lett å sette det opp. Fint om det er et internationalt merke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er det viktig og definere bruksområde.. jo mer "hardcore" du vil ha teltet, jo mer vil det veie, og jo mer vil det tåle (dvs vare lenger til "vanlig bruk") hvis du derimot vil ha ett lettvektstelt, så må det ofres på enten kvalitet eller pris, og mest sannsynlig begge deler.

En god regel i slike sammenhenger er att hvis du finner 3 egenskaper du vil att en ting skal ha (f.eks lav pris, god holdbarhet og lav vekt) så kan du velge 2 av dem.. stemmer overraskende bra!

For å gjøre det lettere å komme med råd må du nesten si;

-Hvor mye vil du bruke? (max beløp)

-Hvor skal det brukes (til hva? er det snakk om ett 4-sesongers telt, så kommer du jo til og ha med unødig vekt på sommern liksom)

-Hva er lett for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mye vil du bruke? (max beløp)

-Hvor skal det brukes (til hva? er det snakk om ett 4-sesongers telt, så kommer du jo til og ha med unødig vekt på sommern liksom)

-Hva er lett for deg?

- Maks kr. 5 500.-

- Brukstid: Sommer som vinter, men det er klart det blir nok mer 3 sesongers enn 4 sesonger. Men vil ha muligheten for vinter også. Og det er vel ikke så stor forskjell på vekten på et godt sommer- og et godt vintertelt?

- Vekt er viktig. Det jeg har solgt nå veier 4,3 kg (selve teltet) og totalt nærmere 6 kg alt inkl. Må hvertfall ned til under halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler her har anbefalt exped orion extreme . Har også kjøpt dette teltet - veldig godt fornøyd. 1,3 m innvendig høyde!!

Helsport har ikke skjønt dette med litt mer romslige telt , særlig for oss som er høye.

Oslo sportslager har stadig telt på salg , jeg betalt 2999 for mitt , verd hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt mitt gamle og knallgode telt (tuller ikke), og trenger et nytt et. Vil at det skal være lett. Det jeg har hatt til nå var lett da jeg kjøpte det, men utviklingen har gått sin gang også på dette feltet. 2-3 personer helst. Eller sånn at man kan være 2 personer innvendig om vintern uten at det blir altfor trangt. Viktig at det er holdbart, at det ikke går i stykker med én gang. Også at det er lett å sette det opp. Fint om det er et internationalt merke. :!:

gå inn på www.helsport.no de har mange fine telt, til forskjellig bruk. se på videoen du kommer til når du trykker på telt, og finn ut hvilket telt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av de viktigste kriteriene mine er vekt! Ser at Exped Orion Extreme veier hele 3,7 kg mens sammenlignbare telt fra Helsport veier minst 1 kg mindre. For eksempel har Helsport Rondane plass til 3 personer mens vekten er 1,5 kg lavere enn Exped Orion Extreme. Er det noen god grunn til det? Er det noe telt hvor man kan få i både pose og sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av de viktigste kriteriene mine er vekt! Ser at Exped Orion Extreme veier hele 3,7 kg mens sammenlignbare telt fra Helsport veier minst 1 kg mindre. For eksempel har Helsport Rondane plass til 3 personer mens vekten er 1,5 kg lavere enn Exped Orion Extreme. Er det noen god grunn til det? Er det noe telt hvor man kan få i både pose og sekk?

Vektene oppgitt fra Exped er inklusive alt, mens Helsport sine virkelig ikke er det. Du MÅ legge til 10% pluss plugger, poser etc... Mitt Helsport telt som skulle veie 2.7 kilo tipper 3.1 pakket og klart til tur... Helsport oppgir sine vekter med +/- 10%, og jeg har ennå ikke truffet noen som har fått et telt som veier 10% mindre enn oppgitt. Ellers er Helsport-teltene virkelig bra :)

Rondane-teltet er ganske lavt, og blir veldig lavt i fotenden, slik at du garantert sparker i teltet om natten. Og det er lovlig trangt til 3 personer... Jeg har den forrige modellen som er enda lavere, og teltet er ikke mitt førstevalg når jeg skal på tur. Har derimot hørt mye pent om Fjellheimen Camp modellen, som er litt tyngre men større enn Rondane.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.