Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med lav vekt.


Kongle

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som har gode erfaringer med lettvekter-telt til vår/sommer/høst? Eks Ringstind 1?

Hadde tenkt til å skaffe meg et nytt telt som er fint å putte i sekken uten at det tar for stor plass eller veier for mye.

Det har mye å si når man legger ut på turer alene....Vil høre hva folk på forumet vil anbefale :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei er det noen som har gode erfaringer med lettvekter-telt til vår/sommer/høst? Eks Ringstind 1?

Hadde tenkt til å skaffe meg et nytt telt som er fint å putte i sekken uten at det tar for stor plass eller veier for mye.

Det har mye å si når man legger ut på turer alene....Vil høre hva folk på forumet vil anbefale :)

Eg har gode erfaringar med Ringstind. Innvendig plass er lang nok sjølv om eg er 1.90. Sekken får plass i den delen av forteltet som ikkje er inngang. Teltet er raskt å setje opp. Ein treng ikkje store teltplassen, noko som er av stor verdi for oss som går der det er mest stein. For meg har dette vorte det ultimate sumarteltet.

Vurder Hilleberg Akto også. Storleik og vekt er som Ringstind.

Eg har derimot dårlegare erfaring med Ringstind på snø (i juli). Det vert for dårleg tetting mot bakken, slik at det vil drive inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har derimot dårlegare erfaring med Ringstind på snø (i juli). Det vert for dårleg tetting mot bakken, slik at det vil drive inn i teltet.
Er enig i dine betraktninger om Ringstind. Supert telt. Jeg fikk sydd på stormmatter og det ble et helt annet telt. Koster 800,- på Helsport men kan sikkert gjøre dette selv.

Jeg ville også vurdert å fått sydd på en lapp på den store lufteluken på inngangsdøren - den som er på innerteltet. Irriterende at denne ikke kan lukkes med en tøybit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe erfaring med det nye teltet mitt ennå, men jeg drar til Børgefjell 7 Juli, med nesten 3 uker til disposisjon, så da får vi se om det holder mål :lol:

Jeg hadde 3 alternativer:

Helsport Ringstind 2, Hilleberg Unna eller Vaude Hogan Ultralight.

Valgte til slutt Vaude Hogan Ultraligt (Mitt veide 1639 gram :D )

http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs/outdoor/en

Har lest at Hilleberg kommer med en ny versjon av Unna med Fortelt !? Mener jeg leste det her på forumet :? Derfor venter jeg litt med det kjøpet. Det kan jo bli en slager !?

Ringstind 2 har jeg hørt mye bra om, men valgte det bort fordi jeg ville ha et telt med selvstående konstruksjon. XXL selger/solgte Ringstind 2 til 2599,- på tilbud !!!

Så får vi se om den nye nylon boligen holder meg tørr 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei til å handle et 1-2-mannstelt. Har vurdert Ringstind 2 som et alternativ. Jeg må si det frister veldig, men jeg har hørt at folk er misfornøyd med plassen til sekk i forteltet og at det er vanskelig å få duken stram.

Er det noen av dere som har erfaring med Ringstind som kan kaste litt lys over disse to tingene?

Takker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og lurer på Ringstind 1. Noen som kan fortelle meg om det er stor nok plass i detta teltet til både sekk og matlaging? eller burde jeg gå for 2 manns versjonen? Er litt lei av å drasse på 3,5 kilo 3mannstelt når jeg er aleine på tur :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og lurer på Ringstind 1. Noen som kan fortelle meg om det er stor nok plass i detta teltet til både sekk og matlaging? eller burde jeg gå for 2 manns versjonen? Er litt lei av å drasse på 3,5 kilo 3mannstelt når jeg er aleine på tur :x

Om du ikke har store problemer med å bære de ekstra grammene eller betale de ekstra kronene er den ekstra plassen verdt det!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt telt :-)

Jeg tenkte å være råflott å spandere på meg selv litt ekstra plass. Det blir nok en Ringstind 2 på meg. Da ser det ut for at XXL er den billigste med 3290,- (om jeg husker riktig).

God tur - håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter att ordre statusen min var uforandra fram til fredagen, ringte jeg fjellsport for å høre åssen det gikk. Det hadde vært forsinkelse på nettoppdateringa, så de hadde ikke varen inne som det sto. Men de fikk den inn iløpet av dagen. Men han gubben jeg prata med skulle til Bø på søndagen og kunne ta med teltet. B) Jeg bor på Notodden, så det var bare en 25 min. tur over heia i ettermidag. Møtte fyren, fikk teltet. Syntes sjøl det var ganske ålreit gjort. Har selvfølgelig satt det opp for å sjekke att alt var iorden. Ikke så gæli plass til å være ett 1. manns. Det bærer opp på vidda i morra tidlig for en ukes tur, så får jeg se om det holder mål. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.