Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag (ikke ett oppblåsbart)


Lumi

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nytt liggeunderlag. Ønsker ikke ett oppblåsbart da jeg er lei av å måtte lappe hull etter at bikkja har trått på det, eller fra en gnist fra bålet. Og ikke minst vil jeg gjerne kunne legge meg ned "hvor som helst" uten å måtte tenke så veldig mye på underlaget...

Vekta har mye å si, vil ha det så lett som mulig, samtidig skal det kunne brukes hele året. Har sett litt på ridgerest fra Thermarest, noen som har erfaringer med dette? Ellers vurderer jeg et nytt bamse extreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var vel egentlig fornøyd med Bamse, nådde ikke å prøve det så mye desverre.. Fikk det i august/sptember i fjor, og greide å miste det rundt påsketider i år.. Fikk vel testet det på noen få turer (ikke særlig heftige turer akkurat), og var fornøyd med det. Har tidligere hatt noen oppblåsbare, og året før jeg fikk Bamse lå jeg på et punktert oppblåsbart :)

Sambo har hatt Bamse i mange år, og er fornøyd med sitt. Jeg må derimot sjekke markedet litt, kan jo hende jeg går glipp av noe revolusjonerende;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde et oppblsbart et rundt 1992 på en tur i Femundsmarka. Sørgelige greier. det var ikke tjukt nok / fikk det ikke hardt nok blåst opp. Klarte å plumpe i en bekk opp til livet på en kompasskurs på vei mot Røa i 10-15 blå og snøføyk (høsttur så det var ikke solid is - "vinteren" kom bare plutselig en natt...). la meg kald i soveposen inni teletet oppå underlaget - og et par timer senere hadde jeg smeltet en fin grop :P

Historien endte i overkøya på en hytte i 30+ grader etter å ha blitt servert nyskutt og nystekt indrefilet av elgkalv. Litt flaks skal man ha :lol: Det må sannsynligvis være det beste måltidet jeg har hatt.

Uansett er jeg ikke klar til å satse så mye på punkteringsutsatte underlag etter den runden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak/Mammut har et veldig bra liggeunderlag av "den gamle typen", det er veldig bra fordi det er ganske tykt og ikke minst fordi det ikke er glatt, slik at man kan sove trygt i hellinger i en sovepose uten å risikere å havne i en haug i bunnen av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ridgerest i flere år. Jeg er veldig godt fornøyd med det. Føles litt spinkelt ut, men tåler mer enn man tror. Har brukt to underlag oppå hverandre på vinters tid, da det er litt tynt, men et duger på sommeren. De prouserer også et tykkere et. Tror det heter Ridgerest extreme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i fjor en tykk blå liggeunderlag hos G-sport av noe ukjent merke. Jeg så i går at de fortsatt har samme matta. Den ligger godt og er heller ikke glatt.

Det blåer også jeg fornøyd med. Problemet med Bamse er at det trekker vann. Har også prøvd flere typer "selvoppblåsbare", veldig god komfort, men på siste tur revnet Thermarest`en min. Konkluderer med at selv om disse er bra så tåler de ikke allverden. Bruker nå begge på tur, ett til å ha ved bålet, samt som underlag til Thermarest.

Ryggene er ikke det den en gang var..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jo tykkere jo bedre, hvis du ønsker et liggeunderlag som kan brukes ved frost og snø. Jeg sverger til Exped Downmat som er oppblåsbar. En kamerat har et beist på 40kg bruker samme underlag, uten at bikkja har punktert det. Men hun er veloppdragen og laidback (men forsøker å få sin del av varmen).

Testen her er kanskje til hjelp:

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article234089.ece

Selv liker jeg RidgeRest, men har ikke ligget på annet ikke-oppblåsbart de siste ti årenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak EVA Lux (1,8cm) er tykkere enn Bamse Extrem (1,4cm), vinner av ovennevnte test, og det finnes (billigst - og som eneste - på Kelkoo; http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?siteSearchQuery=Ajungilak+EVA+Lux&fromform=true) her:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11802&prodid=12922

Ellers er også Therm-a-Rest RidgeRest Deluxe Reg. (2cm, men EVA Lux blir nok egentlig tykkere pga. "trekkspill"-formen til RR'ene):

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11801&prodid=7902

Om man er lengre, og mer varmblodig ville jeg valgt Therm-a-Rest RidgeRest Large (196x63x1,5 cm):

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11801&prodid=7901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har et beist på 40kg bruker samme underlag, uten at bikkja har punktert det. Men hun er veloppdragen og laidback (men forsøker å få sin del av varmen).

Dette har vi da snakket om før Fimax, "beist" du liksom?? Dessuten er hunden nette 45.5 kg.

Kom hjem for noen timer siden etter en fjelltur på 6 dager, hadde med både Mammut/Ajungilak Bamse Ekstreme og Exped Downmat 9 DLX. Grei som jeg er, fikkk kjæresten Expeden og jeg nøyde meg med Bamsen de nettene vi sov i telt. "Beistet" sov på Jægerens hvilepose samt et halvt gammelt Ridgerest. Resultat var strålende fornøyd kjæreste og litt lemster rygg på meg.

Etter å ha blitt eldre må jeg si at jeg foretrekker komforten med Expeden. Man må selvfølgelig være noe mer forsiktig med oppblåsbare underlag enn med celleunderlag, med du verden så mye bedre søvn jeg får på Expeden. Hunden min har gått over underlaget mitt mang en gang, ingen tegn til punktering av den grunn, ei heller nå hun sniker seg til luksusliggeplassen når undertegnede er opptatt av andre saker. Aldri vært plaget med kuldegjennomslag fra bakken med 9 DLX.

Bamse isolerer greit nok, men personlig synes jeg det er litt "hardt". Hardheten medfører at ikke underlaget ikke presses nevneverdig sammen og underlaget isolerer derfor bedre en mykere underlag i samme tykkelse. Pleier å bruke granbar under dersom jeg er i skogkledte områder. Har merket kuldegjennomslag ved bruk på barmark/is med tele uten granbar under. Soveposen sklir ikke på Bamse. Litt tungt, men bra bredde og lengde.

Har ikke hatt problemer med at Bamse trekker vann. Bruker det bl.a. til å ha under knærne i kano og underlaget mitt trekker ikke vann.

Prøvde et oppblsbart et rundt 1992 på en tur i Femundsmarka. Sørgelige greier. det var ikke tjukt nok / fikk det ikke hardt nok blåst opp. Klarte å plumpe i en bekk opp til livet på en kompasskurs på vei mot Røa i 10-15 blå og snøføyk (høsttur så det var ikke solid is - "vinteren" kom bare plutselig en natt...). la meg kald i soveposen inni teletet oppå underlaget - og et par timer senere hadde jeg smeltet en fin grop

Det er en stund siden 1992. Det har skjedd en del utviklig på området.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med at Bamse trekker vann. Bruker det bl.a. til å ha under knærne i kano og underlaget mitt trekker ikke vann.

Bamse trekker ikke vann, men vann "suger seg fast" i porene på overflaten. Du klarer ikke riste bort dette vannet, men må lufttørke eller frem med håndkle eller lignende for å få en "tørr" overflate. Men mengden vann vi snakker om er så liten at det har liten praktisk betydning. Om du rister underlaget og ignorerer at overflaten fremdeles er fuktig vil ikke soveposen bli blaut, for å si det sånn... Maks litt fuktig i yttertrekket.

Bamses ru overflate (som vannet "suger seg fast i") oppleves som en stor kontrast til underlag med en glatt overflate som man kan riste tørr, evt. stryke vannet bort med hånden.

Litt forskjellig hvordan folk opplever dette. Noen synes det er grasat irriterende. Andre lever lykkelig med underlag av Bamsefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport Jerv (14 mm, 440 g)?

Det er jo genialt å spare 200 g iforhold til Bamse Extreme hvis de har omtrent like egenskaper..

Jeg har ikke prøvd Helsportunderlaget på tur, men har sett på det i butikken og vet av en del kompisser som har det. Det minner mistenkelig mye om materialet bamse extreme er laget av og tykkelse og fasong er helt likt. Eneste forskjellen jeg kan se er at Helsport sitt er mørkere i fargen. Er vekta 440g noe Helsport opplyser eller har du faktisk målt det? Tror de har det med å lyge på seg at produktene deres er litt lettere en de faktisk er (hørt utrykket helsport gram * 1,3). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
bruker ett bamse extrem og er fornøyd med det.. ridgerest ser ganske interessant ut og supplere med på vintern!

kanskje som eneste liggeunderlag på sommeren og?

Støtter denne, er ute etter et underlag å supplere med på vinteren i tillegg til Bamse.

Dette virker jo bra, både kvalitet, vekt og pris :?

Kommentarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare ridgerest, og er veldig fornøyd med det. Kalde vinterturer kan jeg bruke to, ellers holder det med ett.

Jeg synes det er en stor fordel at dersom (når hvis man er på tur med småbarn) det blir vannsøl på underlaget, så holder det seg på et lite område pga gropene. Dermed blir lite annet vått, og det er lett å få tørket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Ajungliak EVA(14mm) Comfort eller LUX(18mm), nye av året.

Begge er litt lenger enn Bamse og begge veier mindre. Comfort er vel under 500g så vidt jeg husker.

Bruker Comfort på kortere turer for å spare vekt. Skal jeg være borte lenge eller bruke kano koster jeg på meg å bruke Exped 9DLX selv om det veier mer. Er en helt annen comfort, men veier vel nesten 1 kilo mer.

Ellers er og Ridgerest et bra underlag. Har ingen erfaring med Helsport sitt.

Bikkja har tråkket på mitt exped flere ganger uten at det har blitt noen hull. Dog bruker jeg det ikke ved bålet.

Et annet alternativ jeg har brukt før er et veldig lett underlag med luft som f.eks dette http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=1365 og så et kjempelett standard underlag kjøpt på Jysk(blir overrasket hvis det veier mer enn 100g).

Hadde jeg det fra jysk under for å skjerme "luftmadrass" fra gjenstader under teltet. Så bruket jeg det fra Jysk til å sitte/ligge på ute. Løsningen er ikke "i drift" i dag da den luftmadrassen var litt smal til meg så jeg solgte den. Vurdere å skaffe et igjen. Har sett på Thermarest NeoAir men de koster litt. Regular er 183x51x6,3 og veier kun 410g. Large er 196x63x6,3 og veier 550g. Sammen med Jysk underlaget blir det ikke avskekkende vekt totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner dere som har rygg til å kunne ligge på tynne underlag. Det har dessverre ikke jeg. Jeg bruker "oppblåsbare". Jeg kan ikke skjønne helt dette med folk som punkterer dem på glør. Enten bruker dere feil ved, eller så ligger dere alt for nærme bålet..

De oppblåsbare i dag er noe helt annet enn for 10-15 år siden (da mener jeg de virkelig gode typene). Prøv denne (sommerunderlag): http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=1365

Veier lite, tåler veldig mye og gir en god natts søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner dere som har rygg til å kunne ligge på tynne underlag. Det har dessverre ikke jeg. Jeg bruker "oppblåsbare". Jeg kan ikke skjønne helt dette med folk som punkterer dem på glør. Enten bruker dere feil ved, eller så ligger dere alt for nærme bålet..

De oppblåsbare i dag er noe helt annet enn for 10-15 år siden (da mener jeg de virkelig gode typene). Prøv denne (sommerunderlag): http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=1365

Veier lite, tåler veldig mye og gir en god natts søvn..

Jeg har et oppblåsbart underlag som jeg nesten har sluttet å bruke, ikke fordi jeg noen gang har punktert det, men fordi jeg har vært for redd for å punktere det (og sove dårlig resten av turen). Mye bedre med et underlag jeg vet tåler det jeg måtte utsette det for. Skumplastunderlaget er lettere å ta fram når man bare skal ta en rast, uten å tenke over hva man legger det oppå. Det er også betydelig kjappere å rulle ut et skumunderlag siden man ikke må vente på at det blåser seg opp. Men det tar større plass.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.