Gå til innhold
  • Bli medlem

Har Omnifuel, Søker stekepanne!


Molok

Anbefalte innlegg

Etter å ha lusket i forumene, saumfart nettet og i det hele tatt grublet en god stund, falt valget på en Omnifuel til å erstatte min gode gamle rødspritbrenner.

[ Digresjon: Det var en sak jeg kjøpte rundt 1992 hvor den nederste delen (av tilsvarende 2-deler på Trangiaen som utgjør vindskjerm) er en kompakt sak hvor man stikker ned et plastrør med huller på sidene og deretter heller noen dl med rødsprit som trekkes inn i porøst materiale. Dermed har man ikke noe rødsprit i "flytende form" som kan søles om man dytter denne overende. Fungerte bra med unntak av at sikkerhetsventilen som skulle være åpen alltid begynte å flamme så jeg stengte den og alt har gått bra etter det. Etter noen år begynte plasten i røret å morkne litt samt at det porøse materialet brennes sakte i stykker tror jeg. Den funker enda men lenge siden jeg har brukt den noe særlig.. kanskje 2001 :? ]

Etter det jeg har lest på ymse forum i det siste ser det ut til at man har variabel erfaring med bruk av stekepanne på disse primusene. Hva anbefales for å få till å steke egg, bacon, kanskje driste seg til pannekaker?

Settet mitt kom med et par standard alu kjeler og en stekepanne med litt "vaffelrute" mønster i bunnen. ser at ting har brent seg mest på midten med det :oops: Ikke noe non-stick belegg.

Hva funker for dere? hva funker ikke? Noen sverger til Trangia m/non-stick, noen til EAGLE med kobberbunn (men de er da ufattelig tynne?). I dag på XXL så jeg at Primus også har en stekepanne med litt riller på undersiden - non-stick men kanskje god varmeledningsevne? Primus Gourmet stekepanne er kanskje den jeg synes ser mest interessant ut: http://www.primus.se/primus/Products/product_sheet.asp?ItemId=8845

Ellers fant jeg en Trangia Gourmet stekepanne 726 (nederst til høyre her: http://www.trangia.se/2849.stekpannor.html ) som tar litt plass - men lokk er sikkert kjekt for en del steking?

Hvordan gjør dere det for å få til nogenlunde jevn steking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt:

Stekpanna

Nr 307250 Non-stickbelagd stekpanna, 20 cm. Fällbart handtag. Vikt 240 g. Nr 307252 Som ovan, 22 cm. Vikt 270 g.

I flere år nu.

Den har vært brukt på all verdens primuser på camp og fisketur.

Har bare en erfaring: Jæskla bra panne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt:

Stekpanna

Nr 307250 Non-stickbelagd stekpanna, 20 cm. Fällbart handtag. Vikt 240 g. Nr 307252 Som ovan, 22 cm. Vikt 270 g.

I flere år nu.

Den har vært brukt på all verdens primuser på camp og fisketur.

Har bare en erfaring: Jæskla bra panne

Jeg hadde plukket med meg en trangia gourmet non-stick fra XXL før jeg skrev innlegget mitt (tenkte at jeg kunne levere tilbake om erfaringene tilsa noe annet.) men etter Runegutt sin anbefaling satte jeg i gang.

Hadde testet omnifuel'en med gass én gang tidligere, men bestemte meg i dag for å teste å steke egg, bacon og eplebiter til frokost på verandaen - med miljøbensin kjøpt på statoil (168,- eller deromkring).

Fylte bensin i Primus-flaska, lbittelitt under toppmerket på 890ml. pumpa 20 ganger, kobla sammen primusen, slapp ut litt bensin og tente på. når flammen var ganske liten skrudde jeg opp dampen - men det var fortsatt gule flammer. lot det gå på lav effekt en liten stund og fikk de fine blå flammene som jeg forventet. kom så på at jeg hadde glemt å bytte til bensin-dyse, og fortsatt kjørte på gass-dysa. Men det fungerte rimelig greit. (Hva har det å si at jeg bruker større dyse? mer effekt? mer sløseri med brenselet?)

Begynte med bacon i en del smør. fungerte helt greit - men det var nok mest futt i de midterste 5-8 cm - men fettet kokte helt ut i kanten. med mindre biter er det lett å skyfle ting rundt i panna. Jeg var mer spent på eggene - som noen her har sagt at er vanskelig på primus (??). Panna har lokk som jeg satte på og eggene stekte helt fint.

Når jeg var ferdig snudde jeg flaska til "off" - og var ikke lite spent på om den ville slukke etter et minutt. inntaket på pumpa var ikke bøyd spesielt langt ut fra midten syntes jeg. Men jo da, den slukket som den skulle, og med bare litt skummel bensinlukt fra lufta i flaska som kom ut av dysa etterpå, gikk det helt fint.

Er det greit å ha pumpa i flaska med brensel i for korttidslagring/tur?

Neste på agendaen er å steke pannekaker på denne løsningen her. Tips mottas med takk :P

Det var i grunnen veldig koselig å stå på verandaen (under tak) med utsikt, grønne tær, frisk luft og litt regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo du bestemt deg allerede, men den beste stekepanna jeg har brukt på Omnifuel er Primus sin egen LiTech Stekepanne. Helt genial. Passe tykk i bunnen slik at den blir jevnt varm over hele stekeflaten..

En klar anbefaling fra meg..

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har ganske nylig anskaffet meg en primus omnifuel, og i samme slengen tok jeg med en "primus litech trek kettle". Det er en liten (1l) kjele med lokk/stekepanne laget i hardanodisert aluminium med titan non-stick-belegg. Har selvfølgelig prøvefyrt primusen opptil flere ganger, og samtidig tenkt på dette med pannekaker på tur. Så da måtte jeg prøve :roll: Rørte sammen en røre og fyrte opp primusen på kjøkkenet. Pannekakene ble nydelige, og vil mest sannsynlig smake ca 100 ganger bedre ute i en snøfonn eller under et tre eller lignende.

Erfaringer:

litt knot i begynnelsen gikk over til proff steking ganske fort.

-Den bittelille stekepanna blir jevnt varm og produserer små, søte pannekaker.

-Primusen bør nok holdes på så lav effekt som mulig, hvertfall i omgivelser med endel plussgrader.

-pannekakene bør lages ganske tynne, så man får snudd dem før de blir svarte i bunnen.

-hvis man likevel vil ha litt tykkere pannekaker, er det et triks å ta panna av flammen og la pannekaka steke en stund i bare varmen fra panna (før man snur den).

-Å snu pannekaken i lufta var litt knot grunnet den rette kanten til panna. Men det gikk stort sett greit det også.

-lurt å ha endel fett i røra. -olje, smeltet smør, whatever. -lettere å få snudd pannekakene før de blir svarte.

Dette var min lille pannekake-, omnifuel- og litech-erfaring.

post-4066-133474516467_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte bensin i Primus-flaska, lbittelitt under toppmerket på 890ml. pumpa 20 ganger, kobla sammen primusen, slapp ut litt bensin og tente på. når flammen var ganske liten skrudde jeg opp dampen - men det var fortsatt gule flammer. lot det gå på lav effekt en liten stund og fikk de fine blå flammene som jeg forventet. kom så på at jeg hadde glemt å bytte til bensin-dyse, og fortsatt kjørte på gass-dysa. Men det fungerte rimelig greit. (Hva har det å si at jeg bruker større dyse? mer effekt? mer sløseri med brenselet?)

Hvis dette gikk greit så vil du få høyere effekt og forbruk. Vær imidlertid påpasselig om du eksprimentere med dette. Skulle forgassningskammeret av en eller annen grunn bli nedkjølt (kontakt med snø etc) vil du få flammekaster..

Er det greit å ha pumpa i flaska med brensel i for korttidslagring/tur?

Ikke noe problem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.