Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem har hund og hvilken rase?


Tiri

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 15.8.2015 at 13.52, Elisabeth-81 skrev:

For 1,5 år siden fikk jeg en Lapsk vallhund. Ble så forelsket at i vinter måtte jeg ha en til. Storesøsteren til nr 1 en moren til nr 2. Faren til nr 2 kjente jeg også fra før og er verdens største sjarmør. Pga foreldrene valgte jeg å få en til før førstemann var blitt voksen. Hadde tro på kombinasjonen. Resultatet er et hakke galt, men også mykt, troll. Full av liv, nysgjerrighet og motor :D Nå har jeg to lapske hanner, en langhåret og en korthåret. Vi har det veldig fint sammen :) Begge trener spor, smeller og lydighet og elsker teltturer og snø :) Bedre kompiser finnes ikke.

post-8184-0-62768700-1439638483_thumb.jp

post-8184-0-02821600-1439638657_thumb.jp

post-8184-0-46398500-1439638738_thumb.jp

post-8184-0-26863400-1439639210_thumb.jp

Dette er slik jeg selv fort kunne (kan) ende opp.... Så lenge jeg klarer å holde meg til fornuften tror jeg har nok med han ene. Man trenger ikke ha to for at det skal være lapsk vallhund all over the place ute på tur! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SRM skrev:

Dette er slik jeg selv fort kunne (kan) ende opp.... Så lenge jeg klarer å holde meg til fornuften tror jeg har nok med han ene. Man trenger ikke ha to for at det skal være lapsk vallhund all over the place ute på tur! 

Hahaha...jeg var på tur med 6 lapske i høst. Da var det liv :P Kun med tanke på tur så holder det godt med en. De er jo over alle hauger før man rekker tenke seg om så det holder egentlig å følge med på en. Men i trening er det fint med to. Så har jeg alltid tenkt at jeg skulle ha to hunder. Kunne ikke det da jeg bodde i blokk, men nå var liksom muligheten her, så da kunne jeg jo ikke si nei. Syns det er greit de er jevngamle så blir de gamle samtidig. Vet ikke helt hvordan jeg skulle fått til å ha en ung som vil på lange turer og en gammel som bare vil på korte turer. Men, det hadde kanskje ikke blitt et problem. Bestemora til min eldste er 10 år og fortsatt fin i farta :) Men to lapske er dobbelt så moro som en. De tar helt av noen ganger. Moro å se hvor stor forskjell det er på demogså, enda det er samme rase og t.o.m samme familie. Han eldste kan være litt veslevoksen og er veldig fin å trene lydighet med. Han yngste er skikkelig barnslig og et helvete å trene lydighet med. Derimot er han yngste mest på i smeller og spor. Der har jeg jobbet mye med han eldste for å få han der han er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Hahaha...jeg var på tur med 6 lapske i høst. Da var det liv :P Kun med tanke på tur så holder det godt med en. De er jo over alle hauger før man rekker tenke seg om så det holder egentlig å følge med på en. Men i trening er det fint med to. Så har jeg alltid tenkt at jeg skulle ha to hunder. Kunne ikke det da jeg bodde i blokk, men nå var liksom muligheten her, så da kunne jeg jo ikke si nei. Syns det er greit de er jevngamle så blir de gamle samtidig. Vet ikke helt hvordan jeg skulle fått til å ha en ung som vil på lange turer og en gammel som bare vil på korte turer. Men, det hadde kanskje ikke blitt et problem. Bestemora til min eldste er 10 år og fortsatt fin i farta :) Men to lapske er dobbelt så moro som en. De tar helt av noen ganger. Moro å se hvor stor forskjell det er på demogså, enda det er samme rase og t.o.m samme familie. Han eldste kan være litt veslevoksen og er veldig fin å trene lydighet med. Han yngste er skikkelig barnslig og et helvete å trene lydighet med. Derimot er han yngste mest på i smeller og spor. Der har jeg jobbet mye med han eldste for å få han der han er i dag.

Det er sikkert mange positive effekter for deg som driver trening. Det lille jeg en gang holdt på med av lydighet er det stopp med. Den største utfordringen ved siden av at han gikk fort lei var at jeg aldri har funnet noen belønning som er mer spennende/bedre enn hva han selv finner på. Innendørs er han rolig og fin. Det samme er han når vi har parkert teltet på slutten av dagen, men under marsj er han all over the place og sa jeg utålmodig? Det er bare forbokstaven. Jaktlysten har bare blitt større så å ha han løs er egentlig ikke noe jeg gjør så sant jeg ikke er på veldig kjente og trygge trakter for om det dukker opp noe spennende er han over alle hauger. Og da er det ingen annen medisin enn å bare å sette seg å vente.....Nå hørtes han ut som det "problembarnet", men det er han absolutt ikke. Han er snill som dagen er lang og verdens største kosebamse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SRM skrev:

Det er sikkert mange positive effekter for deg som driver trening. Det lille jeg en gang holdt på med av lydighet er det stopp med. Den største utfordringen ved siden av at han gikk fort lei var at jeg aldri har funnet noen belønning som er mer spennende/bedre enn hva han selv finner på. Innendørs er han rolig og fin. Det samme er han når vi har parkert teltet på slutten av dagen, men under marsj er han all over the place og sa jeg utålmodig? Det er bare forbokstaven. Jaktlysten har bare blitt større så å ha han løs er egentlig ikke noe jeg gjør så sant jeg ikke er på veldig kjente og trygge trakter for om det dukker opp noe spennende er han over alle hauger. Og da er det ingen annen medisin enn å bare å sette seg å vente.....Nå hørtes han ut som det "problembarnet", men det er han absolutt ikke. Han er snill som dagen er lang og verdens største kosebamse!

Jaktlyst er det her også, nå har jeg alltid lomma full av godt og hver gang de kommer bort så får de en godbit. Det har hjulpet endel på han eldste. Han yngste har fortsatt hodet fullt av graut :P De kan løpe ganske langt, men de blir ikke borte lenge. Men jeg jobber med at det skal lønne seg å være i nærheten av meg. Tror nok de fleste lapske er snille, men de er jo laget for å skulle kunne løpe mange mil på vidda så at de er rundt hele fjellet før man selv har rukket begynne å gå er jo ikke så merkelig. Er ikke så sikker på at all jakta er jakt og ikke gjeting heller. Men det hjelper jo ikke for det stakkars dyret som plutselig har en hund etter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Jaktlyst er det her også, nå har jeg alltid lomma full av godt og hver gang de kommer bort så får de en godbit. Det har hjulpet endel på han eldste. Han yngste har fortsatt hodet fullt av graut :P De kan løpe ganske langt, men de blir ikke borte lenge. Men jeg jobber med at det skal lønne seg å være i nærheten av meg. Tror nok de fleste lapske er snille, men de er jo laget for å skulle kunne løpe mange mil på vidda så at de er rundt hele fjellet før man selv har rukket begynne å gå er jo ikke så merkelig. Er ikke så sikker på at all jakta er jakt og ikke gjeting heller. Men det hjelper jo ikke for det stakkars dyret som plutselig har en hund etter seg. 

Enig, enig og enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må rapportere om en feil i et tidligere innlegg - min Garm har fått ny far (som ble nylig avlivet pga. alderdom, trist nok..) som IKKE er finsk lapphund. Dvs. hans oppdaterte rase er blanding mellom alaskan husky & øst-sibirsk laika. En bedre blanding på de fleste måter kanskje. Han er fremdeles en super hund som elsker å være med på tur! Her under prøving av ny trekksele:

IMG_20151031_133447.thumb.jpg.492e4479a3

IMG_20151031_133957.thumb.jpg.b85413437d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 hunder.

Èn whippet jeg skaffet meg i 2009 for å ha som familiehund og turvenn. Suveren førstegangshund. Veldig enkle og greie hunder, krever ikke stort, men er generelt med på alt. 

Etterhvert som jeg ble mer og mer interessert i hund og hundetrening gikk jeg for noe som var mer lettlært, og valget falt på border collie. Jeg har nå 2 renrasede border collier og en border collieblanding (25% schæfer). Skaffet nr 1 som treningshund til triks og akrobatikk for å konkurrere i disc dogging (freestyle med frisbee), og nr 2 for å bli brukt som gjeterhund. Siste hunden (mixen) har kommet inn til omplassering, men på papiret er hun foreløpig min. 

Alle blir brukt til turhunder utenom trening, men border colliene er de som er mest med da whippeten utrolig nok heller vil ligge igjen hjemme og late seg med alle fire beina i været i sofaen.

12308358_859046304214314_748551151251108976_n.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Eva-Lena Nielsen Buhaug skrev:

Jeg har 4 hunder.

Èn whippet jeg skaffet meg i 2009 for å ha som familiehund og turvenn. Suveren førstegangshund. Veldig enkle og greie hunder, krever ikke stort, men er generelt med på alt. 

Etterhvert som jeg ble mer og mer interessert i hund og hundetrening gikk jeg for noe som var mer lettlært, og valget falt på border collie. Jeg har nå 2 renrasede border collier og en border collieblanding (25% schæfer). Skaffet nr 1 som treningshund til triks og akrobatikk for å konkurrere i disc dogging (freestyle med frisbee), og nr 2 for å bli brukt som gjeterhund. Siste hunden (mixen) har kommet inn til omplassering, men på papiret er hun foreløpig min. 

Alle blir brukt til turhunder utenom trening, men border colliene er de som er mest med da whippeten utrolig nok heller vil ligge igjen hjemme og late seg med alle fire beina i været i sofaen.

12308358_859046304214314_748551151251108976_n.jpg

Fint bilde av fine hunder! :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat fått min første hund, etter mange års vurdering av hunderaser og påvent av nytt bosted med mulighet for hundegård. 

Dette er Trap Line Fairbanks Nemi, eller Nemi i det daglige. 
Nemi er en Alaskan Malamute. 

Her er noen bilder fra 2 uker tilbake, når hun var 9 uker gammel. 
Siden den gang har valpeørene forsvunnet, og står nå rett opp slik de skal gjøre. Hun har også blitt litt større, og betraktelig mer sta og morsom. :)

DSC_0219.JPG.5d06b657af51f239d0bd19b8071

DSC_0304.JPG.af57e71f24eae250bc6e2cf155f

DSC_0199.jpg.dd623f4cf3865edbffb4efc0ed7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden forrige gang jeg postet her, så har desverre Samson forlatt denne kloden. Tenkt mye om og men om å skaffe meg en ny hund men tid og veldig usikker ang rase osv osv har gjort da at jeg utsatt det å få meg en ny hund.
I mellomtiden, så har man jo da funnet seg en kjæreste av alle ting, som da har tatt en endel tid. Denne flotte jenta hadde jo selvfølgelig en hund som jeg da har blitt veldig glad i, en rottweiler. Aldri hatt noe bekjentskap til denne rasen før, så overgangen fra golden retriever på 10 år til rottweiler på 2 år var smule nytt for meg. Har blitt veldig glad i denne frøkna men vi har ikke vært på noen skogturer enda, men om 2 uker så har jeg fått innvilget pass til å dra på hytta alene med denne nette lille frøkna på 52 kg.

 

 

 

DSC_0046.thumb.JPG.f8b35e8a4ea0cdfb352da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Batch86 skrev:

Siden forrige gang jeg postet her, så har desverre Samson forlatt denne kloden. Tenkt mye om og men om å skaffe meg en ny hund men tid og veldig usikker ang rase osv osv har gjort da at jeg utsatt det å få meg en ny hund.
I mellomtiden, så har man jo da funnet seg en kjæreste av alle ting, som da har tatt en endel tid. Denne flotte jenta hadde jo selvfølgelig en hund som jeg da har blitt veldig glad i, en rottweiler. Aldri hatt noe bekjentskap til denne rasen før, så overgangen fra golden retriever på 10 år til rottweiler på 2 år var smule nytt for meg. Har blitt veldig glad i denne frøkna men vi har ikke vært på noen skogturer enda, men om 2 uker så har jeg fått innvilget pass til å dra på hytta alene med denne nette lille frøkna på 52 kg.

 

 

 

DSC_0046.thumb.JPG.f8b35e8a4ea0cdfb352da

Kondolerer...

 

Rottweiler er en flott rase som elsker å jobbe! Var ei strøken frøken det der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt min venn Yatzy! Hund nummer 2 i familien vår, i dag er han 6 mnd. Og han viser sterk personlighet, synes det er morsomt å trene både trekking og lydighet.
Hans mål til sommeren er å ha flere utenetter, men han maser fælt om en tur til Femund eller to :)

Yatzy.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JÅbikja/løssnø skrev:

Kondolerer. jeg kan anbefale rottweiler som turkompis de er arbeidsvillige hardføre tillitsfulle og rolige har den underpelsen som trengs min er brukt til pulk og kløv og sover like rolig både ute og i telt

CIMG0478.JPG

CIMG0491.JPG

Kjempe flott hund og fine bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse årsaker gjorde at jeg måtte passe en da 8-9 uker gammel valp siste halvdel av desember. Siden den gang så har pass, gått over til eierskap. Så nå har jeg to hunder. Og to motorer til pulken;)

Hun er idag ca 4.5mnd gammel og veier 19kg, smått valpelubben. Mora hennes er renraset malamute og faren er blanding av malamute og labrador. Dette var ikke ett planlagt kull, men hun er fantastisk på alle måter! Nysgjerrig og trygg. Fysikken, bevegelsene og den mentale robustheten fra malamuten. Samtidig så er hun myk, førerorientert og viser en imponerende læringskurve i hverdagslydigheten. Men hun er jo fortsatt ung, så blir spennende å se hva som skjer når (og hvor mye) jaktinstinkt osv kicker inn. Gleder meg:)

Hun har ikke polarpels, noe som er likegreit, siden hun stort sett blir en inne-hund, hjemme og i teltet. Jeg liker varmen fra hundene vinterstid (i teltet). Sommertid sover de oftest ute. 

Hestesosialisering idag:                                                    Første fjellturen for ett par uker sida:

 IMG_2618.thumb.jpg.e5f6219a11a39680fc773IMG_1776.thumb.JPG.340123c473551b8765642

 

 

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.2.2016 at 9.33, JÅbikja/løssnø skrev:

 

Ja, flotte hunder..  Ser du har kløv på din, når begynte du trening med kløv på din? Liker rasen mer og mer ettersom jeg har blitt kjent med den, merker dog at det er mye fordommer mot denne rasen. Selv har jeg ikke annet å si at det er en herlig hund, noe sta kan den jo være da men:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Batch86 skrev:

Ja, flotte hunder..  Ser du har kløv på din, når begynte du trening med kløv på din? Liker rasen mer og mer ettersom jeg har blitt kjent med den, merker dog at det er mye fordommer mot denne rasen. Selv har jeg ikke annet å si at det er en herlig hund, noe sta kan den jo være da men:D

ja absolutt fine bikjer men mye fordommer JA blir jo da vår jobb og tone det ned les deg opp på rasen og dele den info med skeptikere, rottweiler er jo opprinnelig en gjeterhund og gårds arbeidshund så de er jo vant med og ta ut en del overskudd fysisk min hund har jeg til trening latt bytte på og sykle trekke bildekk eller bære kløv fra han var ca 18 mnd på kortere kveldsturer dette gjør også att annen dressur sitter bedre med mindre terping med en bestemt men myk leder, (ikke skriking og røsking i leiebånd)bare på en rolig måte vise va som er riktig og rose for det, får du i en rottweiler den beste turkompis liker du og vere på tur så bikja blir brukt vil jeg absolutt anbefale rasen som en kombinert inne familie/turkompis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.