Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem har hund og hvilken rase?


Tiri

Anbefalte innlegg

Jeg har tre stk, to unge Ridgebackfrøkener på 9 og 18 mnd, de er forøvrig kusiner, samt en gammel Alaska Husky dame på åtte og et halvt. Ridgebacken er den ultimate hund for meg sånn rent egenskapsmessig, men jeg kunne godt tenkt meg at de tålte litt mer kulde.. På den annen side synes jeg korthårede hunder er mest praktisk, så som man reder ligger man :shock: Huskyen er en rase som jeg glatt ville anbefalt alle med litt aktivitetsnivå, det er trivelige, ukompliserte og sosiale hunder som kan være med på det meste, men de er litt dårlige på å være helt alene samt at det i en del av dem er mye jakt...

I min AH (som kanskje ikke kan kalles en AH men heller burde kalles en Scandinavian Hound el) er det 25% vorsteher, det har mikset seg fint i henne og hun kan gå løs overalt. Ikke mye jakt, ikke vakt, god pels og grei str, ca 22 kg tenker jeg.

Hun har pensjonert seg selv fra trekking i år og skal derfor få ha et valpekull der jeg håper å finne hennes arvtager. Jeg gleder meg sinnsykt, det har vært helt håpløst med den fine vinteren vi har hatt i år å ikke ha noen pulke/slede/snørekjøre-lederhund, jeg har kjørt med et vimsete valpespann og det har gått mest rundt og rundt og minst fremover... Hun har hatt et valpekull tidligere, og de ble fine hunder men med for mye jakt, denne gangen har jeg valgt en annen hanne som har mer like egenskaper som min tispe og det skal bli så utrolig spennende å velge ut en valp, jeg gleder meg skikkelig :wink:

Ellers trekker den ene Ridgebacken godt, og iom at hun er nære 40 kg så merkes det også :roll: Men hun blir for tung i dyp og løs snø så jeg må nok ha en husky også! Det å kombinere RR og Husky er det beste fra to verdener, de kompletterer hverandre meget bra. Men jeg har også vært innom strihårsvorsteher, han var verdens fineste hund og hadde fått bli her til sine dagers ende hadde det ikke vært for at han var skuddredd... Og så finnes det mange raser jeg har innmari lyst på, bl.a Aussie eller en stor og grov BC, men jeg vet jo at jeg har for liten tid til å trene hodet deres så det får bli i mitt neste liv.

Her kommer bilde av jentene mine!

feb09_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Min turkamerat er en ni år gammel labrador. Med mye trim og fornuftig foring trenger ikke lab'en å ende opp som en dorsk rullepølse.

I dag ga han god drahjelp til en i turfølget opp 450 høydemeter over 10 kilometer og holdt følge når vi brukte 15 minutter på 7 kilometer/ 450 høydemeter ned igjen.

Fordelen med labrador er at den søker lite, holder seg i nærheten og har en pels som aldri iser.

Er på jakt etter ei brukelig tispe for å sikre arverekkefølgen, men i mange miljøer teller utstillings- og prøveresultater mer enn bruksegenskapene!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Briard på 9 år. Fransk gjæterhund.

Fantastisk hund! =D. Bare du sier bokstavene tU blir han heilt spinn vill og vil gå på tUr. Han har lært seg de bokstavan og ordene "gå, tur, lysløypa, skogen, ska vi.., osv:P" Kosebamse e det også, som gjerne hoppa opp i senga :D

birkogthord.JPG

lassi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har to.

En rottis gutt på to og en Rottis/beauceron blanding som nett har fylt ett.

Sterke hunder begge to, men frøkna er nok mer utholden og bedre pelset for ekstremsport utendørs. I helgen gikk hun like gjerne ut av gapahuken og la seg oppå duken i regnet.

Gutten er mer opptatt av det soisale og kosen på tur, men klarer seg fin utendørs i noen minusgrader.

Hun må desverre omplasseres snart om noen er interresert....

post-5972-133474616358_thumb.jpg

post-5972-133474616369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Det som eg syns er synd med border collie, er at dei har energi til 10 antiloper. Men er jo ikkje så galne når dei for springe litt løse. Verre med dei så står i garde, og sprette av energi.

Personligt har eg lyst på malamute,huskey,retriver eller berner sennen. Masse flotte dyr. Men har ikkje tid og plass til dyr nå

Husk at ikke alle border collier er like :) hunden til en venn av meg er den roligste border collien du kan tenke deg! kjempefint med en rolig hund på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en schæfer gutt på 7 mndr, han elsker å gå tur og skal få være med på vidden i sommer. Han er enda veldig ung, men når han blir gammel nok blir det nok kløv på han også. Foreløpig benytter vi oss godt av byfjellene rundt Bergen, mange flotte turområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Vi har en forvokst hvit Border Collie på 5 år. Hans kjæreste eiendeler er kløvene hans (1 stk amerikansk Wolfpacks kløv str M, og 1 stk Wolfpack kløv som er sydd på mål til ham for å kunne ha større vesker på den), og så er det fotballen hans. Jeg tror han hadde blitt fortvilet over å måtte velge hvis jeg hadde tatt frem begge deler samtidig.

Typisk tilfelle av BC med rasebetinget ADHD og en fantastisk turkamerat.

post-5443-133474629004_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hund, en sjelden blanding av Lapphund og Golden Retriver. En same-familie fra Finnmark flyttet sørover der jeg bor, og jeg fikk overta bikkja dems som omplasseringshund, fordi det var visst ikke populært med bikkje i den blokka dem flytta til. Jeg trives best i kupert terreng, så den bikkja er blitt flink til å klatre. Og er det for bratt, så bruker jeg stå bak og dytte den opp. Den går alltid løs, fordi jeg mener det er dyreplageri å dra bikkja etter seg i stramt band slik eiere flest gjør. Den sover foran senga mi, og vi spiser sammen. Den er endel av familien.

post-1509-133474629045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke hatt hund siden jeg måtte la labradortispa mi vandre før for 5 år siden. (tumor på halsen). Hun rakk aldri å bli pensjonist stakkar.

Neste hund blir sansynligvis en jaktrase, men det får vente til jeg har flyttet ut av bysentrum og har plass nok. Dachser er herlige hunder som fasinerer meg. Bratt terreng er heller ingen hindring, bare se på Troll, en hund hvis toppbetigninger jeg fulgte med sportadisk på nettet fra jeg oppdaget hjemmesiden i 2004, til han vandret en gang i 2008.

Ta en titt på bildene - her snakker vi fjell-gjeit! http://www.westcoastpeaks.com/troll_old.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, som en lenger bak i tråden her skrev; " Så lenge det ikkje er kinesisk nakenhund".. :lol:

Eg har nettopp det, en kineser. Men en pudderkvast sådan, og ikkje naken.

Fantastisk turvenn, full i energi, alltid med! Brukes også til agility og triksing. For ikkje å snakke om kos.. Joda, helt klart en hund som elsker å ligge på fanget, men så lenge rasen får være med menneskene sine, så kan de faktisk brukes til det meste! Spørs hva man liker :wink:

Har også en Berner Sennen tispe (5 år) på lån, og til tider stjeler eg med meg naboens Breton, en fantastisk gutt på litt over året! Herlig rase!

5208_140344146320_540926320_3457774_6206623_n.jpg

Meg, Dennis og Bea på Skålefjellet i sommer.

5208_140353841320_540926320_3457993_7888150_n.jpg

Som dere ser, kineseren holder følge med Breton'en 8)

n540926320_1764460_6808.jpg

Berneren :)

gal_img_inline_3d6cdd3f19444be70e560c6b24079566.jpg

Closeup av Bea :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med drømming om en 4-beint turkompis, fikk vi omplasseringshunden Buller i desember. :( Fem år gammel blanding av siberian husky og labrador. Utrolig godt gemytt og alltid klar for tur. Stolt som bare det når kløven legges på. Men elvekrysninger byr på problemer. Han vil ikke over broer som ikke er heldekkende. Noen som har gode råd?

post-4629-13347463824_thumb.jpg

post-4629-133474638248_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jakt-, tur, og treningskompis ved navn Birk på 16mnd. Birk er en Basset Fauve de Bretagne.

Birk koser seg med rådyrklov 3mnd gammel:

normal_Kopi_av_Birk_047.jpg

Ut på tur, kun 4mnd gammel:

normal_Birk_p%C3%A5_tur_006.jpg

Birk 1.år - ikke veldig happy med bursdagshatt.

normal_Birk_040.jpg

I sommer gikk vi Jotunheimstien sammen. En flott tur der vi ble enda mer spleiset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fem år gammel Rottweiler tispe. En kjempeflott hund. Familie vennlig, har fire barn så det var veldig viktig for oss å finne en hund med et godt gemytt. Elsker turer både sommer og vinter. Drar unger eller voksne på ski. Klarer noen kilo i kløven. Bryr seg ikke om sau eller kyr, så går stort sett løs. Elsker å sove sammen med oss i lavoo på turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.