Gå til innhold
  • Bli medlem

Tomme gassbokser


Bjørn Erik

Anbefalte innlegg

Annonse
Da er det bedre med fulle syns jeg, blir et fint flammeshow. Ekstra morro er det når det er andre rundt bålet som ikke vet om det..

det beste er om du finner den perfekte blandingen mellom trykk og flytende gass i boksen, da får du både det største flammeshowet og et heftig smell. prøvde det senest på tirsdag faktisk. PS: propanbokser på biltema koster bare 10kr! mye morro for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He. kaster du dem på bålet blir du kvitt dem ihverfall. Men det spørs om du ikke blir kvitt mer enn gassboksene (les fingertupper, nesehår, brylkremen i håret og bålet. Når dere snakker om dette kom jeg til å tenke på en historie. På villmarksmessa på Lillestrøm for noen år siden sto jeg og kranglet med en selger fra primus hvorvidt gass fungerte når det ble blått på gradestokken. Jeg argumenterte og hun svarte. Det siste forslaget hun kom med var å legge boksen oppi steikepanna????. Hvorpå jeg svarte hvorfor ikke droppe steikepannna og legge boksen oppå flammene. Det hadde blitt fyrverkeri det!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om dette kom jeg til å tenke på en historie. På villmarksmessa på Lillestrøm for noen år siden sto jeg og kranglet med en selger fra primus hvorvidt gass fungerte når det ble blått på gradestokken. Jeg argumenterte og hun svarte. Det siste forslaget hun kom med var å legge boksen oppi steikepanna????. Hvorpå jeg svarte hvorfor ikke droppe steikepannna og legge boksen oppå flammene. Det hadde blitt fyrverkeri det!.

Gass fungerer i minusgrader på min Primus MultiFuel. :wink:

Har brukt det flere ganger.

Men det er ikke helt uten triksing da.

Trikset er at man må snu gassboksen på hodet, og dersom det er svært kaldt så må man plassere boksen et par centimeter høyere enn primusen.

Men dersom brenneren er plassert oppå boksen, så fungerer gass dårlig når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør ff brukere med tomme gassbokser? Hvor kan de leveres inn?

Igrunnen rart det ikke er en pantordning på disse.

Å kaste de i søpla er vel ikke så smart.

Punkterte bokser kan kastes sammen med hermetikkbokser etc.

Ventilbokser som ikke er punktert er spesialavfall.

Du får kjøpt egne verktøy for å punktere slike bokser. (Hvis du ikke er i stand til å gjøre det med det verktøyet du allerede har. )

Boksen bør nok være tom før du punkterer den, og oppbevare utendørs etter punktering.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propanbokser må ikke hives på bålet fulle, halvfulle eller tomme det er livsfarlig. :P

Atle

Det meste går bare man står et stykke unna. På de brannvernkursene jeg har vært på hos Nutec bruker de å demonstrere effekten av en gassboks som smeller. De setter et 3-4" rør i et fat med diesel og tenner på. Når røret er varmt hiver de gassboksen nedi.

Først får man et forvarsel ved at bunnen popper ut, før boksen farer himmelhøyt til værs. Like stor moro hver gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så en slik demonstrasjon en gang på Sotra på et røykdykkerkurs. Det foregikk litt annerledes, et rør der også, men det var tiltet litt, så la de en brenner i bunn. Boksen ble varm og den sprengte. Mens alle deltagerne fulgte med på toppen som fôr opp i skyene, begynte instruktøren å hinke rundt mens han bannet høyere og høyere. Det som skjedde var at bunnen ble et skarpt skjenebrett som traff han i leggen med rimelig høy fart.. Det ble med en ødelagt bukse og et kutt, men ting kunne jo gått værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hørt historier om at bunnen har gått rundt som sagbladet på ei sirkelsag å statt seg i hytteveggen eller et tre, men trass i utallige propanbokssprenginger både de små og de større (hytteversjonene) så har jeg aldri opplevd dette selv, det meste går om man holder litt avstand og fyrer de opp på et sikkert sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.