Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik Verk Standard


norm1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg meldte meg inn i forumet for å sjekke om noen kan hjelpe meg. Jeg var på loppemarked nylig og betalte 50 kr for noe jeg trodde var en Optimus primus. Jeg tror det jeg har fått tak i er en standard 43 fra Høvik Verk. (Har sett bilder på Primussamleren)

Jeg har testet brenneren med noe tørrpasta til forvarmeren som fulgte med. Sikkert fra krigens dager i følge utseende på boksen. På tanken var det noe som luktet white Spirit, men det kan ha vært parafin. (Jeg vet ikke helt hvordan parafin lukter).

Og greia brenner den :lol: . Den bråker litt, men brenner blått som en blåselampe.

Det følger med noen nåler jeg tipper er til å rense dysa. Dessuten følger det med 3 reservedyser og en liten spesialnøkkel til å skifte de med.

I esken lå det også et par hetter med masse små hull på størrelse med en skrukork, som ser ut til å være noen slags flammespredere, men jeg får de ikke til å passe noe sted på brenneren.

Noen som kan fortelle meg hva jeg har fått tak i, og noen tips om bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En aldeles super turprimus for parafin/whitespirit/diesel eller min favoritt: tennveske.

DIsse er produsert mange av, men er litt vanskelig å finne i bulkfri tilstand.

Prisen du har betalt er til å dø av :lol:

Rensenålene er kottekt tenkt brukt.

Ta vare på reservedysene, de er gull verd.

Smør pumpepakninga med olje (sykkelolje, olivenolje, CRC eller noe anna)

Den hullete greien skjønte jeg ikkenoe av. Kan du legge ut et bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Runegutt123!

Takk for raskt svar. Jeg har tatt noen bilder av brenner og tillbehør. Også et bilde av hettene jeg ikke forsto noe av. Den ene er merket *20 /// MATADOR* på toppen.

Brenneren er egentlig helt rød, men det ble mye flammer, røyk og soting da jeg testet den. :roll:

Har denne brenneren noe samleverdi? Eller sagt på en annen måte: Er det noen som kunne tenke seg å betale godt for noe slikt? Jeg er egentlig bare ute etter noe å koke kaffen over på fisketurer, eller varme opp litt i teltet ved behov.

Brenneren er bulkefri, men er "omlakkert" i et dårlig opplyst kjellerrom tror jeg. Den eneste skavanken jeg finner er at det er knekt av en liten metallbit på låsen/håndtaket til selve kassa, men biten ligger faktisk oppi, så den kan nok fikses av en hendig person. Låsen fungerer fint uten denne biten.

post-2969-133474472789_thumb.jpg

post-2969-133474472797_thumb.jpg

post-2969-133474472806_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Da trenger jeg ikke dra med de hettene på tur.

Takk for help! Da blir det Standard 43 og en flake tennveske i sekken på neste fisketur ( i tillegg til den lille lerka med Johnny Walker :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang...

Jeg kunne tenke meg et nytt kjelesett som passer denne brenner'n godt. Det jeg har nå er noe billig dritt jeg kjøpte for mange år siden. Tynn alu som ting brenner seg lett fast i, og et lokk/stekepanne med vaffelmønster som ikke er brukbar til noen ting.

Er det noen som kan anbefale meg noe som er verdt pengene? Det trenger ikke være hyperlett, siden jeg ikke går så lange turer. Blir mest inn til fiskevann et par timers tur fra bilen. Greit med et sett som inneholder en OK kaffekanne kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang...

Jeg kunne tenke meg et nytt kjelesett som passer denne brenner'n godt. Det jeg har nå er noe billig dritt jeg kjøpte for mange år siden. Tynn alu som ting brenner seg lett fast i, og et lokk/stekepanne med vaffelmønster som ikke er brukbar til noen ting.

Er det noen som kan anbefale meg noe som er verdt pengene? Det trenger ikke være hyperlett, siden jeg ikke går så lange turer. Blir mest inn til fiskevann et par timers tur fra bilen. Greit med et sett som inneholder en OK kaffekanne kanskje?

Har nettopp plukket opp et Trangia Gourmet h;g stekepanne med lokk, den som er nederst til høyre her: http://trangia.se/2849.stekpannor.html

testet den i dag på Omnifuel med egg/bacon/eplebiter. Fungerte helt perfekt. Kan virke som om den får god varmesirk med lokket på. Skal prøve å steke pannekaker i den senere i dag så får vi se :P

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

"Hattene" er som rune sier til parafinlamper. disse kan være ettersokt av folk som har fått tak i noen gamle lamper.

Når det gjelder kjeler så er vel kanskje ikke kaffekjelen så avhengig av tykk bunn, men finn en med et grit handtak, og som er god å helle av både når kjelen er full, og nesten helt tom. l okket bør ikke falle av så lett. Panner pg gryter blir lettere å bruke med tykkere bunn.

Aluminium, stål, titan eller.... er valg basert på synsing om vekt, varmeledningsevne, sunnhet m m.

Aluminium skal vistnok kunne øke faren for demens, :P men jeg husker ikke hvorfor.

Hardanodisert aluminium virker som siste skrik. Hard overflate (oksydbelegg) får du i aluminiumsgryta hvis du kjører den en tur eller tre i oppvaskmaskinen, bruker tre/plast og ikke koker spesielt sure ting i kjelen. (rabarbrasuppe etc)

En velbrukt aluminiumsgryte fra mors kjøkken vil nok ha gode egenskaper, men veier jo litt.

Er den litt vid og avrundet i bunnen så kan du jo steke i den også.

Du kan sikkert få mange råd om supre turkjeler, selv har jeg bare brukt noen dårlige billigkjeler, arvegods i god aluminium, og trangia's nonstick-kjeler. De siste dekker våre behov som liten familie som liker å kose seg med god mat på tur.

Gratulerer med en super, og skjelden Høvik Verk.

Hvis du skyller tanken godt noen ganger med parafin, tennvæske eller whitespirit. (Så den blir nogenlunde ren) og filtrerer parafin, tennvæske eller whitespirit gjennom et kaffefilter før du bruker det så bør rensenålene kunne ligge lenge mellom hver gang du bruker dem. (la det du har skylt ut av tanken stå over natta så feller mye til bunns før du filtrerer resten.

Jeg er forøvrig enig med Rune om at tennvæske er det beste drivstoffet.

:D dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Molok!

Den Trangia Gourmet virker jo ikke dum. Den er såpass dyp at den kan brukes både som kasserolle til supper og gryteretter i tillegg til å steke et par fisker under lokk... hmm! :P

Og "dsk": Takk for gode tips om vedlikehold av Høvik'n. Jeg er temmelig blank på det området. Jeg skal også se meg om etter en god kaffekanne. Greit å sjekke egenskapene ved breddfull og nesten tom kanne. Jeg kjenner bare til den typen som ser ut som en liten tromme og følger med i kjelesett. Den er jo nesten håpløs å skjenke av når den er full. Kaffen går jo rett til værs...

Når det gjelder Matador-hettene gir jeg dem gjerne bort om noen skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.