Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp + Bivanorak som telterstatter?


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har per i dag et Hilleberg Nammatj 2 GT (3.5kg) som jeg bruker til fjellturer. Først og fremst når vi er 2 stk., men det hender også at jeg trasker avgårde alene i blant... Kunne dog tenkt meg et lettere alternativ, og har sett litt på tarp+bivanorak.... Vurderte første Hilleberg Akto, men kommer ned i 1kg for "sovelokaler" ved "tarporak"-løsningen ;-)

Lurer på om noen har erfaring med å gjøre slikt? Skal visstnok ikke være noe problem å få både sovepose + liggeunderlag med nedi Bivanoraken... I tillegg kan visstnok denne erstatte anorakk/ponsjo/jakke som regntøy, og da sparer man 600-700g til! (Istedenfor HH skalljakke)....

Så... Tarpen.... 350g:

hilleberg_tarp.jpg

Bivanorak.... 650g:

Bivanorak-green.gif

... og som sovested:

bivano2.jpg

Innspill? Tror selv kanskje at et myggnett ville vært på sin plass :-)

Ellers ser det jo strålende ut rent vektmessig å dra på tur slikt:

Tarp: 350g

Bivanorak: 650g

Marmot Atom (+5): 600g (evt. Marmot Helium EQ [-9] 900g)

Thermarest 4: 680g

totalt = 2.2KG!

Regner med å komme nedunder 8kg for en helgetur (inkl. ryggsekk, mat, brenner/drivstoff, ekstra klær, førstehjelp etc.) Kan jo være greit :)

(Og ja..... Jeg kjeder meg på nattevakt... Har altfor mye tid :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i en annen tråd at du har tenkt deg ut i Jotunheimen. Vil slikt utstyr virkelig duge der hvis skikkelig uvær setter inn?

Hva om det blir flere dager med kuling og regn? Satser du på at det er hytter i nærheten, eller er det huler og fjell som skal gi deg ly?

I et telt kan man jo alltids ligge å kjede seg mens stormen river i duken, men det blir ikke helt det samme under en tarp. :oops:

Tar du forresten med deg noen form for teltstenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei ja!

Har planer om å ta med meg to teltstenger på ca. 1-1.2 meters høyde, men har ikke landet på akkurat hvilke enda....

Jeg har forøvrig testet tarpen litt frem og tilbake, og synes virkelig at den ser stabil ut.... Kommer med 8 påsydde barduner, og jeg tar med enda 6. stk. "klossefester" for å feste flere barduner i duken... Er da oppe i 14, og regner med at dette i kombinasjon med et egnet sted i noenlunde lè vil gjøre susen mtp. stabilitet/sikkerhet... Det virker også som om man kan gjøre bivanorakken potte-tett, så da håper jeg bare at duken denne er laget av puster litt ihvertfall ^^.

Sovepose/bivanorakk-kombinasjonen skal gi meg en teoretisk komfortemperatur på -15, så regner ikke med at jeg vil krepere av kulde med det første :oops:... Kommer dog uansett til å gå i oppmerkede trasèer for det meste, og regner ikke med at jeg setter opp camp lenger enn 1 time unna hyttene... Da kan jeg til nøds tvinge meg inn på en av disse hvis været virkelig blir for ille..

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for påminnelsen ;-)

Mine erfaringer med tarp+bivanorak (Hilleberg):

Testområde: Vest-Jotunheimen, ca. 1200-1500 MOH - 3 netter

Annet utstyr: Marmot Helium EQ (-9 comf), Thermarest Pro-Lite 4

Antall overnattinger: 3

Bakgrunn for bruk av tarp+bivanorak til overnatting ute:

Trives mye bedre på tur med lett oppakning, og valgte tarp+bivanorak-løsningen som et alternativ til et "ultralett" enmannstelt... Dette først og fremst fordi vekta blir lavere (1.2kg), men også fordi man kommer litt nærmere naturen på denne måten :) Bivanoraken fungerer også glimrende som ponsjo.... I ett tilfelle - da jeg gikk mot Olavsbu (fra vest) og skulle over et pass på 1500-1600m - i +-0 grader og kuling midt imot, kastet jeg den over det vanlige regntøyet (HH skalljakke, Norrøna Falketind bukse) og opplevde at dette hjalp utrolig godt mot det sure været mens jeg gikk... Fikk ingen tendenser til kondens; altså er det god lufting i bivanoraken...

Når det kom til overnatting ble det litt eksperimentering... Første natta valgte jeg å følge Hillebergs råd om å ta med både sovepose + liggeunderlag inn i Bivanoraken og deretter legge seg på bakken.... Nå er jeg ganske kraftig, så for min del ble dette temmelig trangt, i tillegg som det glatte liggeunderlaget forskjøv seg i Bivanoraken og gled frem og tilbake... Dette var spesielt et problem i forbindelse med å snu seg...

Tarpen stod forøvrig utrolig godt, og vendt mot vinden ble det et riktig koselig shelter... Teltstengene mine var dog litt i laveste laget, så vil anbefale å ha minst 1.5m høye stenger (f.eks. teleskopstaver)...

Natt nummer to gjorde jeg en temmelig radikal forandring i oppsettet... Jeg valgte å legge liggeunderlaget under bivanoraken (ikke inni) og bare ta med soveposen inn i bivanoraken... For å forhindre at liggeunderlaget lå rett på bakken festet jeg 6 ekstra bardunfester i tarpen ca. 1 meter inn fra den ene langsiden. På illustrasjonen nedenfor ser man tarpen liggende som en presenning på bakken. X illustrerer ekstra bardunfester.

1-----X---------------------5

1-----X---------------------2

1-----X---------------------2

1-----X---------------------2

1-----X---------------------2

1-----X---------------------5

Jeg festet deretter alle punktene markert 1 og X i bakken, og brettet deretter resten av tarpen OVER dette partiet og plasserte teltstengene i punkt 5.

Tarpen så da slik ut (sett fra SIDEN).... (Taket går fra pkt. X til pkt. 5)

5.

1------------------X

Denne natten blåste og regnet det ganske mye... Merket dog lite til dette; ble hverken våt eller forblåst; og tarpen blafret ikke særlig mye....

En stor fordel med bivanoraken er at denne har "armer" (m. stramming ytterst).... Dette gjorde at jeg hadde utrolig god bevegelighet mens jeg laget mat, leste etc. i campen.... Trakk da soveposen opp under armene, og hadde genser på overkroppen. Med hansker + lue på topplokket var dette mer enn godt nok... En annen ting som var temmelig praktisk var muligheten til dobesøk uten å bli våt av regnet :D Bare å snike seg ut av soveposen, knytte opp bivanorakken i bånn - hoppe oppi skoene og tasse avgårde beskyttet mot de naturlige elementene....

Med den tarpkonstruksjonen jeg endte opp med å bruke er det dog ganske lite plass for å beholde ryggsekk etc. noenlunde tørt... Har selv en vanntett ryggsekk og pakker alt i små (2-14liters) pakkeposer.... Ryggsekken lar jeg ligge ute, mens jeg tar med meg pakkeposene under tarpen. Disse kan jeg la ligge delvis eksponert for regnet uten å være redd for at innholdet skal bli vått... Verdt å huske på :D

Så... Summa summarum er jeg meget godt fornøyd.... Kombinasjonen kommer nok for det meste til å brukes når jeg trasker alene på kortere turer fra vår til senhøst, men tarpen og/eller bivanoraken blir nok med på andre turer også.... Bivanoraken som sikkerhetsutstyr, og tarpen for å beskytte teltet mot kraftig sommersol, evt. for å henge over campen for å beskytte mot regn...

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Er på nippet til å bestille Hilleberg Tarp+bivanorak nå og vekker til live denne gamle tråden.

Noen som har forsøkt gåstaver som stenger til denne tarpen? Må en ha noen ekstra festeanordning ("pole cups") i tarpen for å få stavene til å sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne

http://www.holmeslet.no/SHELTER/shelter.htm

Har denne selv og drar aldri på tur uten.

er jeg på snaufjellet har jeg med 2-3 skistaver i voksen størrelse. Bruker da ca 5 minutter på å sett opp en bivuakk med plass til 5-10 personer avhengig av hvordan jeg setter den opp.

Holmeslett sin modell har både maljer og stropper. 4x4 meter.

I tillegg har den fire stropper i en firkant rundt midten, jeg har fått laget disse både på innsiden og utsiden da de er fine å feste staver/ raier til på innsiden. Tror dette er standard nå, sjekk opp.

Har ligget 5 voksne og 6 unger i alderen 5-11 år under den vinterstid. (Den ene voksne fikk da litt snø på posen).

Bruker godt med granbar eller bjørkeris under liggeunderlagene, og har en gammel jervenduk som jeg legger som et teppe over soveposene.

Dette holder posene tørre. Den fanger varm luft under duken, den varme luften kondenserer/ fryser så først når det når duggpunktstemperatur/ fryser på inn siden av duken. Soveposen forblir tørr.

Så lenge det ikke blåser for mye eller at jeg har le for vinden, og det ikke er for mange innsekter, foretrekker jeg duken foran telt.

er det kuldegrader må man nesten ha et bål.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.