Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus/stormkjøkken


Anbefalte innlegg

Hei alle friluftsfolk.

Jeg har en primus 111, vet noen hvor jeg kan finne en oversikt/brukemanual på denne. Jeg tenker da på hvordan juster nåler/monter/demontere etc. mao alt av vedlikehold.

Synnes det er galt å ikke bruke den når jeg har den.

Jeg har også et trangia stormkjøkken med gassbrenner. Veldig fornøyd med den, men er det noen som har noen erfaring med om det varmer noe utover matlaging?? Tenker da på det kan brukes til litt lett lunking i telt på høsten etc.......

Vurderer å kjøpe meg en multifuelbrenner, men tror jeg holder meg til primusen, bare jeg "lærer" meg å bruke den ;-)

På forhånd takk for svar:)

Mvh villmarkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ymse 111 bruksanvisninger er samlet her: http://www.geocities.com/dagskarlsen/111.htm

Joda gassbrenneren varmer jo den, med samme effekt som ellers hadde gått med til å varme maten.

Det er forsøkt ulike anordninger for å fordele varmen best. på 111 har en del god erfaring med å legge en halvrund tesil opp ned over brenneren, og få et rødglødende nett som stråler mere.

Noen velger å legge en stein, eller en terakottapotte (opp ned ) over varmen i samme hensikt.

Vær obs på at når det som er på varmen, stein, vannkjele etc er kaldt så får vi lett kullosproduksjon, mens uten noe på flammen, eller med gjenomvarm gryte så er kullosproduksjonen relativt liten.

Uansett må du lufte noe. Jeg bruker ikke å dra på noe ekstra, men la primusen stå å gå på passe varme for å holde teltet komfortabelt.

Vedrørende kullos og kokeapparater har FFI og NTNU laget en rapport om dette som nå er uten hemlig-stempel.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.