Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! Jeg skal kjøpe meg multifuelbrenner.


knerten

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest opp og ned diverse tråder her på forumet angående multifuelbrennere, men egentlig ikke fått klarhet i hvilken jeg bør velge. I og med at en del av skriveriene ble gjort i fjor så kan det jo også ha skjedd endringer på utstyret (pumper etc) uten at det har kommet med her på forumsiden.

Mitt bruk blir:

  • * mest turer sommer/høst i fjell og skog opp til en ukes varighet hvor bruken hovedsaklig matlaging.
    * liker å kunne tilberede litt mer enn Real Turmat
    * planlegger telttur neste vinter så den må også være egnet til å varme teltet og effektiv til å smelte vann.
    * ser for meg at det blir mest bruk av bensin så gass-kompatibilitet er ikke et must.
    * ønsker absolutt å unngå å brenne ned teltet.

Slik jeg ser det står valget mellom:

  • * Optimus Nova
    * Optimus Nova +
    * Primus Omnifuel
    * MSR Dragonfly

Her er utvalget: http://www.oslosportslager.no/subcategory/7919/7919.html

Er det noen jeg absolutt bør styre unna? Hvorfor i så fall?

Er det noen jeg trygt kan kjøpe?

Er det andre modeller jeg bør vurdere?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han runegutt123, har noen grævla stilige brennere. Brenneren på toppen av tanken, coleman? Men bare se, han dukker snart opp på denne tråden ;-)

Nesten så eg kunne tenkt meg ein sånn brenner selv. Men eg kan gå god for omnifuel, steinbra brenner. Bråker ein del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan kun snakke for Dragonflyen da det bare er den jeg har testet... Er dog ekstremt fornøyd med denne!

Veier relativt lite, tar forholdsvis liten plass når sammenpakket, gir godt koke-/stekefundament når den er i bruk, og virker til å holde veldig god kvalitet. MSR fikk tidligere svært dårlig kritkk for pumpene, men disse er nå forbedret og lages i en ny type plastikk... Kjøpte min på Platou i Sandnes, og ble fortalt at ingen hadde returnert den nye pumpa, mot veldig mange reklamasjoner på den forrige typen...

Forvarmingen fungerer forøvrig utmerket... Slipp ut drivstoff i 2-3 sekunder, steng igjen, tenn på, vent ca. 1 minutt og skru deretter sakte opp varmen... Det at du kan justere varmeoutputen veldig nøyaktig er også et stort pluss... Har selv litt gramjegertendenser, og har gått til innkjøp av MSRs titankjelesett... Disse leder varme veldig godt, og det er enkelt å svi evt. saus eller andre ting som brenner seg lett fatt... Brukte den på minimum varme sist helg da vi laget saus (i tillegg til biff, potetkuler og grønnsaker nammenam!), og så ikke tendenser til at det brant seg fast....

Er også enkel å vedlikeholde i felten; skrus enkelt fra hverandre og de fleste reservedelene følger med i utgangspunktet (O-ringer etc.)

Kan også tilføye at en jeg jobber sammen med brukte MSRs brennere (tror det var XGK expedition) mens han rotet rundt i Afrika i sju(7!) år, og han sa at de alltid virket... Han sleit dog ut to brennere, men da med 30-60min brenning til dagen (noe som blir mye over 7 år)....

Tror egentlig at alle disse er kvalitetsprodukter, så tror i utgangspunktet ikke at det skal være mulig å trø feil ;-)

PS: Du kan jo også sjekke ut Coleman... Runegutt123 sverger visstnok til disse har jeg hørt ett eller annet sted (^^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje ikkje anbefala den nye MSR XGK EX. Hadde den med over Grønland no i mai og vi var ikkje imponert. Ein del ufullstendig forbrenning, høgare drivstoff-forbruk i forhold til Omnifuel og ein lekasje i pumpa som kunne ha blitt stygg. Lekasjen oppdaga vi då vi måtte fikse eit anna problem som gjorde flammen svært ustabil (det var sansynlegvis ein partikkel som pressa rensenåla opp). Har også høyrt om fleire tilfelle av brann med den nye pumpa. Det dreide då seg om ca 10 nye XGK EX der til saman vart lekkasje og brann i 3 pumper i løpet av eit års bruk. Effekten er imidlertid større enn på Dragonfly og Omnifuel, men altså fort gjort å få skumle avgassar (slik at det svir godt i auga). Forøvrig er den veldig solid, men heller ikkje imponert over at den nye pumpa har så mange deler. Den gamle XGK versjonen synes eg i alle fall er mykje meir å stole på enn den nye.

Primus Omnifuel har eg nesten bare gode erfaringar med. Den er solid og får sjeldan problem. Kjapp å forvarme og held godt på varmen, veldig god effektregulering og mindre støyande enn MSR Dragonfly. Den nye versjonen av pumpa er også genial, milevis foran pumpene til MSR. Av vedlikehald synes det som om dyserens er det einaste som må til innimellom, og det må ein rekne med på alle brennarar. På heilt nye eksemplar kan det vera lurt å kjøre gjennom litt bensin/parafin for å få rensa ut eventuelt slagg i røyra etter nokre gongers bruk (ta av dysa og kjør gjennom f.eks. 1dl bensin).

MSR Dragonfly har eg brukt mykje og kan trygt anbefale denne. Av vedlikehald har eg kun smørt pakningen på pumpa 1 gong og rensa dysa i løpet og dette er i løpet av 3år (og den har vore flittig brukt). Effekten er god, det samme er reguleringa. Enkel å forvarme, minst like god som Omnifuel på det punktet. Støynivået er høgare enn på Primus Omnifuel, men synes i grunnen at det er like greit. Den er også solid bygd og har den fordelen at den har vore på markedet i mange år.

Nova har eg mindre erfaring med

Drøymebrennaren min ville i grunnen vore sjølve Dragonfly brennaren, Primus Omnifuel si pumpe, men med MSR sin overgang, samt noko lågare støynivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

Hvis jeg tolker det riktig så går dere altså god for Primus Omnifuel og MSR Dragonfly - med ny pumpe vel og merke.

Hvordan finner jeg ut om Dragonfly-modellen i butikken har ny eller gammel pumpe? Planlegger å kjøpe dette utenlands så det blir ikke så enkelt å gå tilbake å klage.

Ingen Nova-tilhengere så langt!

Er det vesentlige forskjeller på Nova og Nova+ ? Mener å ha fått med meg at folk ikke er like fornøyd med (eller skeptisk til) Nova+ pga justeringsmekanismen som "vrir slangen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er jeg ingen tillhenger av slangeprimuser.

Mitt valg ville stått mellom Omni og Nova (ikke +)

MSR er sikkert bra den også, har bare ikke testa den.

Jeg vil reint generelt anbefale primus med tanken under brennern.

Skal du ha det helt vedlikeholdsfritt kjøper du Borde(lett og rådyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Alt i alt ser det ut til at det heller i retning Primus Omnifuel for meg i og med at jeg kommer til å gå for slangeløsning (på tross av alle runegutt123 sine frarådinger).

Når jeg sjekket prisen på XXL så ser det i tillegg ut til at det ikke er noe å spare på å kjøpe utenlands.

Sjekk dette:

Pris Oslo Sportslager: 1799,- :shock:http://www.oslosportslager.no/product/2682/7919/341405/Primus_Omnifuel_multifuelbrenner_gassbrenner.html

Pris XXL: 1199,- :)http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____49347.aspx

Er det noe muffens (ulike årganger) eller er det bare mulig å gjøre et knakandes bra kjøp på XXL :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig, men en av de som er kjempefornøyd med Nova. Her er hurtigkoblinga punktet mange får problem med, det er faktisk snakk om litt fingerfølelse, og øvelse så funker den bra.

Når det gjelder billig, så venter jeg på at noen skal prøve primuskopien til mr outdoor.

http://mroutdoor.no/primus.htm til kr 550.

Dette er kopi laget i Kina av en etter kinesiske mål seriøs bedrift.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at Omnifuel koster mindre i XXL butikken enn på nettshopen. Jeg betalte 995,- for min, og er kjempefornøyd så langt :)

Fyr med renset bensin (etter runegutt123 sine innlegg) Nå driver jeg å tester ut tennvæske, (som også runegutt 123 snakket om :D ) Og det fungerer supert, og ikke minst er det dritbillig og du får kjøpt det overalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

..

Ingen Nova-tilhengere så langt!

..

Eg har hatt Nova sidan 2000, og har vore godt fornøgd med den. Aldri noko problem. Brenn kontrollert utan stikkflammer. Brukar parafin.

Eg har også ein Primus multifuel, forløparen til omnifuel, med effektjustering bare ved pumpa. Multifuelen bråkar meir, og under forvarminga får eg høgare flammer enn Novaen og meir sot. Nettop dei låge og kontrollerte flammene under forvarminga gjer at eg føler meg meir komfortabel med å fyre opp Novaen i gropa i forteltet. Multifuelen manglar også slik risterensenål. Korleis Omnifuel er i forhold til multifuel på desse punkta har eg inga erfaring med.

Kjelestøttene og føttene til Primus (både multifuel og omnifuel) er noko vidare enn Novaen, slik at brennaren står stødigare, men samanpakka er Novaen overlegen med tanke på kompaktheit. Vinterstid fester eg Novaen på ei passe stor sponplate slik at det uansett er stødig nok, og kjelane mine er ikkje breiare støttene på Novaen så det er heller ikkje noko problem.

Mine erfaringar er i alle fall at Novaen er ein mykje betre primus enn multifuel, og derfor har multifuelen nesten ikkje vorte brukt, men så har eg heller ikkje betalt noko for han. Eg fekk han faktis av Primus, men det er ei anna historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også ein Primus multifuel, forløparen til omnifuel, med effektjustering bare ved pumpa. Multifuelen bråkar meir, og under forvarminga får eg høgare flammer enn Novaen og meir sot. Nettop dei låge og kontrollerte flammene under forvarminga gjer at eg føler meg meir komfortabel med å fyre opp Novaen i gropa i forteltet. Multifuelen manglar også slik risterensenål. Korleis Omnifuel er i forhold til multifuel på desse punkta har eg inga erfaring med.

Det er stor forskjell på Himalaya Multifuel og Omnifuel, sjølv om det kanskje ikkje ser slik ut ved første augekast. Eg hadde også nokre mindre fordelaktige erfaringar med den gamle versjonen, medan eg knapt nok har sett eit einaste problem på Omnifuel nokon gong. Effektjusteringa er kjempegod. Omnifuel liknar i grunnen på Dragonfly når det gjeld denne klumpen i botn som held på varmen (lett å forvarme), i motsettning til multifuel versjonen (som likna på MSR XGK) med dette røyret over flammen. Rensewireen som låg inne i slangen er tatt vekk og erstatta med ein betre slange, dette var noko av det som skapte problem tidlegare.

Forøvrig, den primus-kopien som er i sal, ser ut til å vera ein kopi av Himalaya multifuel, så eg ville vore litt reservert med å kjøpe den siden originalen heller kanskje ikkje er blandt dei beste. Den "ekte" omnifuel er heller ikkje så alt for mange kroner dyrare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke er så lenge til jul... Igjen! :lol:

Edit:

Noe jeg lurer på. Hva er det som gjør at beholderen leverer"luft" når du snur flasken på off hos primus omnifuel?

Er det noe mekanisme som lar kun overtrykk slippe ut til dysen ellerno.. hvis dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Primus Omnifuel'en i hus :oops:

Takk for alle innspill! Flott å kunne trekke på andres erfaringer på denne måten.

Nå er det "ut på tur" og mulighet for å teste brennerens gourmetpotensiale (eller kommer det mest an på kokken?) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.