Gå til innhold
  • Bli medlem

Panorama på høykant


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

På en tur jeg var på ville jeg fange inn et furutre til venstre, sammen med en elv og et lite kystfjell som stiger steilt opp fra fjorden. Jeg valgte å lage dette som et høyreist panorama. Jeg syntes dette ble såpass tøft så jeg legger det ut her som et tips for andre.

Bildet kunne vært tatt kor som helst kanskje, og motivet er kanskje heller ikke så spennende, men det gir en litt spennende effekt som jeg vil bruke flere ganger.

(Kamera er et Nikon D-70 med 18mm på høykant da, satt sammen av 4 bilder.)

Har noen erfaring med å få laget plakater/bilder av slike ukurante størrelser?

post-497-133474472274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar nesten bestandig bare i høydeformat. Da får man flere effektive pixler... ;-)

I det siste har jeg tatt et par som er på ca 12000x3500 punkter. Da snakker vi size!

Jeg bruker www.ptgui.com til å stitche.

Her er et par eksempler:

20070604pano13.jpg

20070504ryv11.jpg

20070427kapelloya1.jpg

20070417kapelloya.jpg

Det er jo skikkelig gøy dette! :-)

Tips: Mål lys, fiks blender på lysesete punkt, og ha samme blender på hele området. Hvitebalansen skal ikke stå på Auto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med å få laget plakater/bilder av slike ukurante størrelser?

Det begynner å bli en del steder som skriver ut på et slags lerret. Da trenger de ca 100dpi for å få fint resultat. Så hvis du har 10.000 punkter, så skulle vel det bli 2,54m langt... ;-)

Jeg skrev ut en plakat i 2x1 m her, men det var flere bilder. Ble fin kvalitet. Brukte et lokalt firma i byen som het ekspressprint. Betalte 1600,- inkl montering (list oppe og nede).

Jeg jobber med å bli kjent med noens om har fotoskriver på rull... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips Lars!

Trodde at dette med høyreiste panorama var uvanlig, men da ser jeg at jeg nok en gang er sent ute ;-)

Det gir en større frihet i valget av motiv, når man ikke absolutt skal dekke horisonten rundt.

Jeg bruker http://www.panoramafactory.com som jeg er svært godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker på kant selv for å få bedre vidvinkel på enkelte bilder. Har også sydd et vidvinkelbilde som bestod av 4x6 bilder. Autostitch ordner det automatisk, bare å sette seg ned å vente noen sekunder. Har også sydd panoramabilder på godt over 180 grader, av stående bilder. Ikke noe problem, bare å panorere beint ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få skrevet ut bildene dine på tradisjonelt fotopapir (lysømfintlig) i str 125*250 cm.(laser). Dette gir garantert det fineste resultatet. Ellers så kommer Epson med en blekkskriver på 160 cm. bredde til høsten hvis du har plass til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at overlappet er mye viktigere enn at det er beint. ptgui.com gir svært gode resultater - men er helt avhengig av 20-30% overlapp. Skal visstnok være et program som "fyller inn" også, men det har jeg ikke prøvd...

Stativ bruker jeg aldri til panorama, det er bare til nattfoto... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris? Str? dpi? Dette virker jo helt rått! :shock:

De hadde en fin priskalkulator på den linken over ( https://www.allkopiprivat.no/ ). Om det blir litt størrelse blir det fort 4 sifrede tall på prisen, så jeg hadde ikke tort å bestille dette uten å fått et prøvetrykk e.l. for å se hvordan det ser ut.

Plakatene var ikke dumme heller men det får man kanskje fra vanlig fotobutikk også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og det var jo ikke panoramaformat heller her....

Jeg ser jo at en del av bildene jeg tar gjerne kan prines i 220x80 cm, og det var ikke noen option her... :shock:

Men, de som skriver ut lerret på rull gjør dette relativt rimelig tror jeg. Tips gjerne om gode steder hvis dere vet om!

Her er de som trykket på lerret det bilde jeg hadde på 2x1 m.

http://www.xpressprint.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rino :lol:

Bildet er tatt inni en fjord på en padletur her på Helgeland. Landskapet er spennende. Selv om det er på havnivå er det litt fjellfølelse. Sjekk dalføret inn som like gjerne kunne vært på 1000 meter oh.

I fjordbotnet er det en enorm steinur (som minner om en diger bre som kalver..) på den ene siden og på den andre siden en kritthvit strand... Fjellet stiger brett flere hundre meter opp på den ene siden, og på den andre siden en skrinn furuskog på kalkgrunn.

pan4_small.jpg

Det er her jeg føler meg mest hjemme - selv om det sikkert er andre steder som er mer spektakulære både i inn og utland.

Flere bilder her http://www.kjiver.no/Storfjorden.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et herlig panorama-bilde!

Om jeg skal pirke litt, så må jeg si at det er synd med skyggen fra deg som synes nede i venstre kant. Men, det årnær du i photoshop, sø :lol:

Kjenner ikke til området der du har tatt bildene, men kjenner godt til den slags natur; høyfjellsfølelse i relativt lavt terreng. Har vært mye i fjellene bak Kongsvikdalen på Hinnøya. Skal ikke mer enn ca 300 moh før terrenget er som man ser det på ditt siste bilde. Utrolig vakkert! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det forøvrig flere som har fått hendene på Photoshop CS3 enda, og testet du den nye panoramafunksjonen der? Det eneste du gjør er å velge bildene, og voila - Photoshop ordner resten. Setter sammen og fargekorrigerer hele sulamitten på et blunk, med så og si perfekt resultat hver gang... Nesten så enkelt at det ikke er gøy lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ptgui.com og AutoPano Pro jobber bedre enn PS, selv om også den har blitt kraftig forbedret fra CS2.

En annen ting som er spennende i CS3 er muligheten for eksport av store bilder til web:

http://adrenaline.no/padle/2007/fyrpano/index.html

Ligger under File - Export - Zoomify

Veldig stilig funksjon! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lage endel panoramaer i det siste jeg også, og da særlig 360 graders bilder. Jeg pleier også å ta bildene på høykant, og bruker PTGui til å sy det sammen. Noen erfaringer jeg har gjort meg så langt:

Det er viktig at man står på nøyaktig samme sted og roterer på stedet når man tar bildene. Gjør man ikke det vil særlig de nærme elementene i bildet ofte ikke møte riktig opp etterpå.

Hold kameraet i samme høyde hele veien, eller har bildet lett for å bli en buktende slange.

Sørg for at bildene overlapper godt, noen ekstra bilder koster ikke noe og det gjør jobben lettere for stitcheprogrammet.

Særlig med 360 graders panoramaer er det en fordel å ta bilde av noe som er langt unna, som fin utsikt. Nære elementer er det som fortest skaper trøbbel.

En fordel med å ta bildene på høykant er at man gjerne får litt margin øverst og nederst (ekstra himmel og steiner) som er bra når man uansett må trimme litt for å bli kvitt de hakkete kantene PTGui lager.

Johannes

post-971-133474500996_thumb.jpg

post-971-133474501014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lage endel panoramaer i det siste jeg også, og da særlig 360 graders bilder.

Flotte bilder!!

Noen som kan gjøre meg en tjeneste og sette navn på fjellene på bildene til Johannes? Jeg antar det første er tatt fra Dyrhaugstraversen og det andre kanskje fra Smørstabbreen-området, men jeg skulle gjerne ha fått hver tind navnsatt slik at det blir litt lettere å orientere seg.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gjøre meg en tjeneste og sette navn på fjellene på bildene til Johannes? Jeg antar det første er tatt fra Dyrhaugstraversen og det andre kanskje fra Smørstabbreen-området, men jeg skulle gjerne ha fått hver tind navnsatt slik at det blir litt lettere å orientere seg.

Det første bildet er ikke tatt på Dyrhaugsryggen, den ser du omtrent midt på bildet. Selve bildet er tatt på Store Midtmaradalstind.

Det andre er tatt på det Morten har kalt Vestre Tverråtind, og man kan blant annet se Galdhøpiggen og Svellnosbreen.

Jobben er forsåvidt gjort for et bilde som ble tatt i nærheten av det andre samme dagen. (se diskusjonen her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6627)

Resultatet kan sees her: http://www.ostensjo.net/photos/mpanoramas/photo10.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet er ikke tatt på Dyrhaugsryggen, den ser du omtrent midt på bildet. Selve bildet er tatt på Store Midtmaradalstind.

Ok, jeg må titte litt nærmere på det.

Det andre er tatt på det Morten har kalt Vestre Tverråtind, og man kan blant annet se Galdhøpiggen og Svellnosbreen.

Jobben er forsåvidt gjort for et bilde som ble tatt i nærheten av det andre samme dagen. (se diskusjonen her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6627)

Resultatet kan sees her: http://www.ostensjo.net/photos/mpanoramas/photo10.php

Kjempeflott!!! Det var vel det beste og mest informative bildet jeg har sett fra Jotunheimen :D

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lage endel panoramaer i det siste jeg også, og da særlig 360 graders bilder. Jeg pleier også å ta bildene på høykant, og bruker PTGui til å sy det sammen. Noen erfaringer jeg har gjort meg så langt:

Det er viktig at man står på nøyaktig samme sted og roterer på stedet når man tar bildene. Gjør man ikke det vil særlig de nærme elementene i bildet ofte ikke møte riktig opp etterpå.

Hold kameraet i samme høyde hele veien, eller har bildet lett for å bli en buktende slange.

Sørg for at bildene overlapper godt, noen ekstra bilder koster ikke noe og det gjør jobben lettere for stitcheprogrammet.

Særlig med 360 graders panoramaer er det en fordel å ta bilde av noe som er langt unna, som fin utsikt. Nære elementer er det som fortest skaper trøbbel.

En fordel med å ta bildene på høykant er at man gjerne får litt margin øverst og nederst (ekstra himmel og steiner) som er bra når man uansett må trimme litt for å bli kvitt de hakkete kantene PTGui lager.

Johannes

Flotte bilder fra kjente trakter!

Det er kommet med noe fargeskift på himmelen. Det oppstår viss kameraet ikke er satt på 100% manuell, så automatikken endrer blenderen mellom bildene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.