Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskeligste letteste vei


kjle

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva som er Norges vanskeligste fjelltopp å bestige?

Det er først og fremst topper med primærfaktor 30 jeg er ute etter, men utfordrende 10-metringer er også spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange topper som utilgjengelige, men da helst fordi det langt og ulendt dit.

Jeg regner med at du tenker på det klatretekniske og holder vi oss på Fastlands-Norge, så er vel kandidatene:

Fjell:

- Storen: Hva som er letteste vei opp? Andrews renne 3+, eller Slingbybreen og opp fra Mohns skar (usikker på grad, 3 kanskje?)

- Romsdalshorn: Normalruta er grad 3(?)

- Stetind: Normalruta er grad 4 (?)

Pinnakler (over 30 meter):

Giganten ved Molladalen (nedenfor Mohns topp og Bladet): Hvis jeg husker riktig er denne grad 5 (?)

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også avklare hva som er vanskelig.

Det ene er det klatretekniske som kan lett vurderes.

Men så kommer det andre faktorer som is/snø, værforhold, lengde, faremomenter som steinsprang etc.

Den graderingen man bruker i alpene (F,PD,AD,D, TD, ED) er nok best egnet for å beskrive alvoret av en rute.

Storen for eksempel, den krever klatring men er, under fine sommerforhold og på en hverdag, ikke så vanskelig siden ruta er kort og oversiktlig, ingen snø etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange topper som utilgjengelige, men da helst fordi det langt og ulendt dit.

Jeg regner med at du tenker på det klatretekniske og holder vi oss på Fastlands-Norge, så er vel kandidatene:

Fjell:

- Storen: Hva som er letteste vei opp? Andrews renne 3+, eller Slingbybreen og opp fra Mohns skar (usikker på grad, 3 kanskje?)

- Romsdalshorn: Normalruta er grad 3(?)

- Stetind: Normalruta er grad 4 (?)

Pinnakler (over 30 meter):

Giganten ved Molladalen (nedenfor Mohns topp og Bladet): Hvis jeg husker riktig er denne grad 5 (?)

Flere forslag?

Fra Mohns skar er det høgest grad 2; der går en usikret opp, men opp Slingbybreen er det tungt!

Heftyes renne er også lett, bortsett fra opptaket der noen trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høyeste av Rognestøylstindane, Klovtinden (1274), er vanskeligste topp i Sunnmørsalpane ad letteste vei (ser vekk fra pinakler). Angitt til grad 4-5. Syns jeg husker vi diskuterte 4+ muligens 5-. Husker du gi? Ozzi, du har vel gått den du også?

Rognestøylstindane er fjellrekka på motsatt side av Kvistaddalen for de som har gått normalruta til Skårasalen.

Her er Klovtinden sett fra Solskinnshatten (Skårasalen er fjellet bakom).

post-283-133474472265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Klovtinden mer vanskelig enn Trollkjerringa på Trollvegen?

Nå er vi vel inne på diskusjonen over hva som er en fjelltopp. Jeg kjenner ikke graderingene på pinaklene/toppene i Trolltindane.

Klovtinden har en primærfaktor på ca 200m, den nøyaktige får Arnt ta seg av når han har fått ut listen sin over Ørstafjellene :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slingsby som jo ikke har vært over alt i Norge, mente at Klokketind på Moskenesøy var vanskeligere enn Stetind. Han kom seg aldri på Klokketind, men var så langt som til Mysosten på Stetind. Klokketind ble vel førstegangsbesteget av duoen "Schelderuben" over Rubicons skar.

Hva med Strandåtind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på vanskeligste i rent klatreteknisk forstand, altså grad.

Hva med Lofoten? F.eks. Svolværgeita og Presten.

Det jeg har sett av omtalte ruter mener jeg har vært på 5-tallet og oppover, men vet ikke om det går an "å gå rundt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svolværsgeita er et typisk eksempel. Klatreteknisk sikkert blant de vanskeligste normalrutene, men totalt sett ikke vanskelig i det hele tatt sålenge man klarer å klatre opp mot grad 4.

Kort anmarsj, ingen snø, lett å finn ruta, enkel rapellretur, veldig kort klatring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høyeste av Rognestøylstindane, Klovtinden (1274), er vanskeligste topp i Sunnmørsalpane ad letteste vei (ser vekk fra pinakler). Angitt til grad 4-5. Syns jeg husker vi diskuterte 4+ muligens 5-. Husker du gi? Ozzi, du har vel gått den du også?

4-5 høres fornuftig ut det. Jeg ledet ikke opp der, men jeg tror ikke det er noe særlig vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Nå er vi vel inne på diskusjonen over hva som er en fjelltopp. Jeg kjenner ikke graderingene på pinaklene/toppene i Trolltindane.

Klovtinden har en primærfaktor på ca 200m, den nøyaktige får Arnt ta seg av når han har fått ut listen sin over Ørstafjellene :-)

Jeg husker det var to taulengder opp Trollkjerringa fra eggen, så jeg skjønner primærfaktoren blir på om lag 70-80m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kommunetoppen i Flakstad, Stjerntinden(941 moh) er kåret til Norges vanskeligste kommunetopp.

Lite info på nett om denne toppen, eneste kjente bestigninger er i 1930 (Arne Randers Heen, S. Martnes, & A. Silandsvik) og 2008 (Torbjørn Orkelbog, Johan Solberg). Sannsynligvis er det noen lokale helter som har karet seg opp her i mellomtiden, men flere har søkt etter info uten å finne noen andre som har besøkt toppen. Å komme seg opp til trig.punktet og varden skal være kurant, men dette er ikke det høyeste punktet på Stjerntinden. Om det finnes noen der ute i cyberspace som vet noe mere om denne toppen, er jeg takknemlig for informasjon.

Klatreteknisk gradering er ikke angitt av noen av de som har vært der, utover at det er vanskeligere en Skagastølstinden og Matterhorn. Om toppen er vanskeligere enn andre foreslåtte kandidater skal jeg ikke påstå.

Tur-rapporter finnes her: http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=6&KommuneId=357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunetoppen i Flakstad, Stjerntinden(941 moh) er kåret til Norges vanskeligste kommunetopp.

Det er den fra Nussfjord, ja. Fra Nussfjord ser det fjellmassivet ut som Trango Towers. Hvorfor dette ikke er et klatre eldorado og klatre sentrum, er en gaate. Anmarsjen fra en av Norges fineste bygder er rundt 45 minutter (jeg var oppe ved fjellveggene over Storvatnet). Jeg kan tenke meg at Stjerntinden ikke er enkel, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten og Bukonekyrja i Vang kommune-Valdres er pinakler på rundt 100 m.Begge pinaklene ser svært spektakulære ut og ligger på 12-1300 m.o.h. De er vel ikke mye klatret , rutene er fra grad 5 og oppover på Presten i alle fall.

Begge disse er klatret lenge før webens inntreden , så informasjonen er litt diffus.

De er beskrevet under kapittellet om Valdres i klatrefører for Jotunheimen-1996 . Aner ikke om dette er tatt med i den nyeste utgaven av føreren til NTK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at jeg i sommer studerte en klatrefører for Lofoten, en engelsk-sproglig bok, der en drøss med klatreruter var nevnt, men ingenting om Stjerntinden.

Google "Stjerntinden Flakstad" for bilder og du vil miste nattesovnen din. :D:)

Kort og godt en marsipankake for klatrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "Stjerntinden Flakstad" for bilder og du vil miste nattesovnen din. :):(

Kort og godt en marsipankake for klatrere.

Det er ikke nødvendigvis høyden på stupet, eller formen på tinden, som gjør en topp til et eldorado for klatrere. Fjellkvalitet er mer avgjørende. Jeg vet ingenting om Stjerntinden. Kanskje er den et uoppdaget klatreeldorado, men det kan også være en råtehaug av løst fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.