Gå til innhold
  • Bli medlem

Akklimatisering


Anbefalte innlegg

Med tanke på turer over 4000 - 5000 m har jeg noen spørsmål om riktig akklimatisering.

1. Hvor lenge bør man oppholde seg i en høyde for å bli akklimatisert til den høyden?

2. Hvor viktig er det å sove i den høyden man er akklimatisert for?

3. Hvor lang tid tar det å tape oppnådd akklimatisering ved å reise ned til lavlandet igjan?

4. Oppnår man like god akklimatisering ved å ta bane/gondol/helikopter til en høyde som å gå til samme høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1:Hvor raskt man akklimatiserer er personavhengig.

Her er noen tommelfinger-regler:

Sovehøyden bør ikke øke med mer enn 300-350 høydemeter pr dag i snitt fra ca. 3500 moh. Å akklimatisere på høyder under 3000-3500 moh tror jeg har lite for seg. På de fleste høyfjellsruter vil det være etapper som stiger mer. Da må man kompensere med hviledager innimellom. På disse hviledagene bør man gå en akklimatiseringstur opp i høyden, gjerne være der en stund for så å gå ned igjen.

For et toppstøt er gjerne høyden fra leir og opp ca 1000 høydemeter, men da går man ned til leiren igjen og gjerne enda lenger ned samme dag.

Viktige huskeregler er å gå sakte og å drikke mye væske, minst 1 liter pr 1000moh/dag

En annen og grovere måte å se det på er følgende:

ca. 6000 m(Kilimanjaro) krever 1 uke akklimatisering

ca. 7000 m(Aconcagua) krever 2 uker akklimatisering

ca. 8000 m (Himalaya) krever 4 uker akkimatisering

ca. 9000 m (Everest) krever 8 uker akklimatisering

mao en dobling av akklimatiseringstiden pr 1000 m.

2: Viktig å sove lavt - vandre høyt om dagen for så å gå ned igjen på kveldstid.

3: Er ikke sikker, men er man bare noen få dager i lavlandet, kan man stige mye raskere på neste fjell. Hvitserk hadde en trippel Afrika-tur der de besteg Rwnzori, Mt Kenya og Kilimanjaro på 3 uker i fjor. Tror de-akklimatiseringen skjer gradvis.

4:Gondolen tar vanligvis ikke pause for hver 350 høydemeter så spørsmålet er lite relevant.

Av slike høyfjellsgondoler kjenner jeg spesielt til

Teide - Gondol fra 2300 til 3500 moh. Her kan man bli litt kortpustet på toppen, men man blir ikke høydesyk her.

Pico Bolivar i Venezuela : Gondol til nesten 5000 moh. Her er det gondolbaner i flere trinn. Man er her pålagt å vente en stund mellom hvert trinn, for å unngå høydesyke. Tar man gondolen opp hit skal man ikke være lenge på toppen eller forsøke seg på fysiske aktiviteter der

Det var det jeg kom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting selv om du ikke spurte direkte:

- Det lure med å gå til en høyde er at man får høydevirkningen langsomt og det regnes for å være bra.

- Kosthold betyr også noe. Lurt å spise ting som er lettfordøyelig.

- Viktig å ikke stresse. Gå langsomt og prøve å ikke bli for andpusten.

- Samtidig er det greit å være i bevegelse. Sitter man stille hele tiden akklimatiserer man saktere.

- Viktig å drikke masse vann. Man forbruker mer i store høyder bl.a fordi luften er tørr og fordi man puster mer. Dessuten blir blodet tykkere av akklimatiseringen og det kan man kompensere ved å drikke mye.

- En guide fortalte meg en gang at 4000 meter er en fin høyde for akklimatisering. Man akklimatiserer fort samtidig som kroppen fungerer brukbart. Selvsagt under forutsetning at man bruker et par-tre-fire dager opp til denne høyden. Basecamp Aconcagua ligger f.eks på litt over 4000 meter, mens Shiracamp på Kilimanjaro hvor man ofte er et par dager ligger litt under. Tror også Elbrus har en camp på rundt 4000 hvor man er flere netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Med tanke på turer over 4000 - 5000 m har jeg noen spørsmål om riktig akklimatisering.

1. Hvor lenge bør man oppholde seg i en høyde for å bli akklimatisert til den høyden?

2. Hvor viktig er det å sove i den høyden man er akklimatisert for?

3. Hvor lang tid tar det å tape oppnådd akklimatisering ved å reise ned til lavlandet igjan?

4. Oppnår man like god akklimatisering ved å ta bane/gondol/helikopter til en høyde som å gå til samme høyde?

 

Nå har jeg bladd og bladd, men det beste jeg fant om akkurat det jeg lurer på, var denne gamle posten fra 2007.

 

I det gode år 2015, er det noen som har kommet frem til noe mer håndfast rundt spm 3??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Noen dager i lavlandet ødelegger ikke akklimatiseringen. Om man på en tur skal oppom flere høye fjell,  er det bare gunstig med noen dager i lavlandet, dette har jeg gode erfaringer med. Er akkurat tilbake fra Mexico, der 3 topper på 4400, 5200 og 5600 meter ble besøkt. Før det siste og høyeste fjellet hadde vi 2 dager i lavlandet, og det siste fjellet kjentes lettere ut enn det på 5200.   Etter ca 2 uker er nok det meste av akklimatiseringseffekten borte,  med det avhenger av hvem man er og hvor lenge man har vært i høyden i forkant.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så noen dager fungerer. Northug og co har vel også høydeopphold med en liten stund i lavlandet før konkurranse, så satser på at 7-10 dager går fint.

 

Får søke videre.

 

Var det Orizaba, Iztaccihuatl og Malinche som sto på programmet? Fin tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. pkt 1):

Tommelfingerregelen er at den riktige akklimatiseringen er oppstigning på ca 350 høydemetere pr. døgn, i allefall over 3000 meter.

 

Vedr. pkt 2):

Viktig. Se pkt. 1

 

Vedr. pkt 3):

Dette er det lite forskning på, men jeg har hørt at akklimatsiseringsfordelene forvinner llineært nedover om man drar ned til havnivå rett etter toppen. "Noe" jeg har hørt er at akklimatiseringen går til null etter 14-18 dager etter du har vært på 7000 meter. Om du altså stuper rett ned til 0 m. fra 7000 m.....

Så kan du regne på din egen nedstigning. Men husk også at dette er individuelt betinget, så ta dette regestykket romslig.

Det gunstige ved å være i lavere høyder, er at du restituerer deg bedre enn på fjellet, men det er mer fysiologisk.

 

Vedr. pkt 4):

Ja, om du tar hensyn til pkt. 1. Du taper litt, men vinner litt ved å slippe å slite deg opp.

 

God tur! Hvor skal du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. pkt 1):

Tommelfingerregelen er at den riktige akklimatiseringen er oppstigning på ca 350 høydemetere pr. døgn, i allefall over 3000 meter.

 

Vedr. pkt 2):

Viktig. Se pkt. 1

 

Vedr. pkt 3):

Dette er det lite forskning på, men jeg har hørt at akklimatsiseringsfordelene forvinner llineært nedover om man drar ned til havnivå rett etter toppen. "Noe" jeg har hørt er at akklimatiseringen går til null etter 14-18 dager etter du har vært på 7000 meter. Om du altså stuper rett ned til 0 m. fra 7000 m.....

Så kan du regne på din egen nedstigning. Men husk også at dette er individuelt betinget, så ta dette regestykket romslig.

Det gunstige ved å være i lavere høyder, er at du restituerer deg bedre enn på fjellet, men det er mer fysiologisk.

 

Vedr. pkt 4):

Ja, om du tar hensyn til pkt. 1. Du taper litt, men vinner litt ved å slippe å slite deg opp.

 

God tur! Hvor skal du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så noen dager fungerer. Northug og co har vel også høydeopphold med en liten stund i lavlandet før konkurranse, så satser på at 7-10 dager går fint.

 

Får søke videre.

 

Var det Orizaba, Iztaccihuatl og Malinche som sto på programmet? Fin tur?

Ja, det var en knalltur.

Turrapport her : http://www.fjellforum.no/topic/34879-vulkansafari-i-mexico/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.