Gå til innhold
  • Bli medlem

Innleggssåler og problemer med knær


fjellapa

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mye vondt i knærne etter (kortere og kortere) nedoverbakker når jeg har gått med sekk på 10-15kg i det siste, dette ble først ille etter at jeg slet ned sålene på hælene på fjellstøvlene mine helt. Det jeg la merke til når jeg kom igjennom den kraftige ytterste delen av sålen var hvor skjevt jeg sliter skoene, en drøy centimeter mer slitasje på utsiden enn innsiden! Har i mange år hatt mistanke om at føttene mine ikke var helt som de skulle, men har ikke slitt ned noen sko så mye og det har ikke vært plagsomt nok til at jeg har tatt det alvorlig før nå. Plagene er veldig forskjellig etter hvor gamle skoene er, med nye sko får jeg bare vondt i føttene, ikke knærne - og det er mye værre med kraftige sko enn joggesko.

Det jeg lurer på er om noen har lignende problemer med føttene/knærne og har erfaring med f.eks. formbare innleggssåler eller noe annet som hjelper.

Edit: Underpronasjon heter det visst, fant denne og denne nå. Den siste svarer vel egentlig på det jeg lurte på, beklager unødvendig post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej, Fjellapa.

Jeg vil anbefale dig at få lavet nogle ortopædiske skoindlæg af afstøbningstypen.

Bandagisten, som laver indlæggene, tager først en afstøbning af din fod og tilvirker derefter nogle indlæg, som afhjælper netop dine skavanker. Det koster i Danmark ca. 2400 kroner.

Med venlig hilsen

Gunnar Martensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dig at få lavet nogle ortopædiske skoindlæg af afstøbningstypen.

Hei Gunnar,

takk for tipset, har bestillt time hos Ortoped i neste uke og er ganske spent på hva han sier. Kommer vel til å koste, men prisen av å ikke gjøre noe med det er vel større enn jeg vil betale.

Talars1: må innrømme at jeg ble litt skeptisk til tipset ditt siden du skriver dette i en annen tråd her på Fjellforum: "jeg er totalt plattfot dvs jeg sliter med overpronasjon, fikk endel beinhinnebetennelse pga dette. fikk ett tips om en såle som heter SOLE Ultra"

Fotproblemer forandrer seg da vel ikke fra overpronasjon til underpronasjon sånn uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen, Fjellapa.

Da jeg var omkring 45 år, begyndte jeg at få problemer med knæene.

Jeg fik smerter, når jeg gik og når jeg kørte bil.

Jeg fik det gode råd at spise fiskeolie - altså gelatinekapsler med omega-3 fedtsyrer.

Bare 3 om dagen.

Det råd fulgte jeg. Allerede i løbet af en uge kunne jeg mærke bedring.

Nu er det ikke længere et problem. Det er 12 år siden nu.

Med venlig hilsen

Gunnar Martensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar,

takk for tipset, har bestillt time hos Ortoped i neste uke og er ganske spent på hva han sier. Kommer vel til å koste, men prisen av å ikke gjøre noe med det er vel større enn jeg vil betale.

Talars1: må innrømme at jeg ble litt skeptisk til tipset ditt siden du skriver dette i en annen tråd her på Fjellforum: "jeg er totalt plattfot dvs jeg sliter med overpronasjon, fikk endel beinhinnebetennelse pga dette. fikk ett tips om en såle som heter SOLE Ultra"

Fotproblemer forandrer seg da vel ikke fra overpronasjon til underpronasjon sånn uten videre?

Ja skjønner at skepsisen tok overhånd, men jeg har underpronasjon, skrev nok feil den gang desverre, kanskje det gikk litt fort i svingene :D .. se link for tegning og beskrivelse: http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=50

testet meg og forøvrig på tredemølla til løplabbet hvor de videofilmer løpingen og fikk sko som rettet opp pronasjonen også.

hadde kanskje prøvd det først istedenfor.. ortoped koster det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Slenger meg på Martensens tips her. Har også slitt med vonde knær etter dagsturer.

Hadde en 4-dagers tur med tung sekk på Hardangervidda i sommer og i forkant av denne turen begynte jeg på en Omega-3 "kur", og i tillegg brukte jeg staver. Kjente ikke noe som helst til vonde knær på eller etter turen. Anbefales!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.