Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket liggeunderlag - av de oppblåsbare typene


svas

Anbefalte innlegg

Annonse

Man kjøper et for 3 sesonger og tar med et ekstra underlag om vinteren, gjerne av skumgummi eller reinskinn. Det blir tungt å gå rundt med en vintermatte hele året.

Jeg kan anbefale Thermarest på det varmeste. De holder i mange år hvis du bruker dem forsiktlig. Med forsiktig mener jeg: bare bruk den i teltet eller ute med noe under, pass på med gnister fra bål/fyrstikk, oppbevare hjemme med ventilen åpen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri brukt et oppbllåsbart liggeunderlag på vintertur, grunnen er at de isolerer mye dårligere enn liggeunderlag av vanlig type.

Er ikke helt enig i det. Thermarest Prolite http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=41&cID=1er et vinter-underlag.

Har prøvd det på vinteren og det fungerer bra. Det man dog kanskje skal være litt forsiktig med er å blåse varm luft inn i det når det er kaldt. Dette kan muligens skape kondens. Bedre å benytte "selvoppblåsningsfunksjonen" (...) så langt det er mulig.

Ellers så synes jeg at Thermarest underlaget er litt smalt, så jeg har i tillegg kjøpt et Exped oppblåsbart underlag http://www.altrec.com/shop/detail/23860/?sch=clk. Når jeg virkelig skal ha det komfy, og vekt ikke er så viktig tar jeg med meg begge, og sover som en konge... :-D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et Exped Downmat 7 for ikke så lenge siden, og det er helt overlegent Thermaresten jeg hadde før med hensyn til liggekomfort. Fin overflate på det som ikke føles klam selv om man ligger rett på med soveposen som dyne. Har lest mye skryt om isolasjonsevnen ved høst- og vinterbruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder har jeg ikke, kun egene erfaringer. Og etter snøhule tur med oppblåsbart liggeunderlag fra sporten vs snøhule tur med Bamse extreme, så var konklusjonen lett. I løpet av natta var liggeunderlaget fra sporten TOMT for luft, ikke pga at det er lekk, men en annen uforståelig greie, dessuten isolerte det generelt elendig før jeg sovna uansett. At det gikk hull på det mens jeg sov ute en natt, var heller ingen bombe. Det havnet ikke på bålet, men blei kasta med en gang jeg kom hjem, gidt.

Har ikke kilder, men er kun fra egene erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på sommer-, vinter-, og ekspedisjonserfaring vil jeg anbefale en kort Therm-a-Rest (119cm, og gjerne den relativt nye smale typen med avrundede hjørner) sammen med en fullengde RidgeRest e.l. for bruk om vinteren. Dette gir dobbelt underlag under ryggen. Ryggsekken eller klær kan evt brukes under bena for dobbelt underlag også der.

Om sommeren samme korte Therm-a-Rest (under ryggen) med en avklipt RidgeRest (70-80 cm under bena) som tilsammen gir full lengde. Med denne løsningen kan en ha den korte RidgeRest'en under ryggen skulle det bli hull i Therm-a-Rest'en.

Det er også en fordel med ikke å ha Therm-a-Rest under bena: det er mye bedre å plassere kokeutstyr på en RidgeRest type underlag enn på et ustødig luftunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tips Eirik!

Synd at Therm-a-Rest'en min er nesten ny for den er av den lange typen. Når jeg skal fornye den går jeg nok for kort oppblåsbar + kort "matte" til beina og som reserveunderlag på sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til torsdag døde min Artiach Skin Mat. Det blir ikke kjøpt noe nytt oppblåsbart underlag. Godt å ligge på, så lenge det holder tett, og der er problemet... Turutstyr som man må være superforsiktig med er nok ikke noe for meg. Heretter blir det vanlig underlag, så får jeg heller være flinkere å sette teltet på et mykt sted! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt samme opplegg som Eirik på tur i Jotunheim sommertid. Måtte da bruke RidgeResten under ryggen de kaldeste nettene pga at Thermaresten isolerte veldig dårlig. Du trenger strengt tatt ikke liggeunderlag under føttene når du bruker feks ryggsekken. Ellers er det min erfaring at det blir varmere med Ridgeresten inni soveposen enn å ha den under, som er vanlig. Men det er jo også mer ukomfortabelt, så det blir en avveining mot å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.