Gå til innhold
  • Bli medlem

Konvertering mellom grader, minutter, sekunder og desimalgrader og UTM.


Anbefalte innlegg

Det er kanskje flere enn meg som av og til har hatt behov for å konvertere mellom de forskjellig formatene man kan oppgi en posisjon på.

For eksempel å finne igjen en posisjon som er oppgitt i grader, minutter, sekunder på et fjellkart som benytter UTM osv.

Eller som f.eks. ønsker å vite avstanden mellom to posisjoner.

Eller eventuelt finne ut hvor langt man teoretisk kan se fra en fjelltopp.

Jeg har laget noen regneark og tilpasset noen java-script til å gjøre disse utregningene.

Jeg tenkte at det kanskje er andre som også kan ha nytte av disse tingene, derfor har jeg lagt det ut på denne siden:

http://www.arcticpeak.com/navigation/navigation.htm

For å bruke regnearkene må man aktivere ActiveX og ha Microsoft Office Web Components installert.

De fleste Windows XP PC'er har dette installert som standard.

Man laste ned Microsoft Office Web Components her:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=982b0359-0a86-4fb2-a7ee-5f3a499515dd&displaylang=en

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=7287252C-402E-4F72-97A5-E0FD290D4B76&displaylang=en

For de som kjører med andre operativsystemer (Linux, MAC etc...) finnes det programmer som gjør at man kan bruke disse sidene, men jeg kjenner dessverre ikke så mye til det.

Håper disse siden kan være til nytte for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ikke for å "stjele" brukere fra siden din.

Gjør ingenting det. :D

Nå har jo folk et alternativ!

Viste ikke om din side, hadde jeg gjort det, så er det ikke sikkert jeg hadde bryd meg om å lage sidene mine. :)

Faktisk mulig at jeg stjeler litt fra siden din jeg også. :lol::D

Fordelen med regnearkene er at man enkelt kan kopiere de inn i sine egne regneark, dessuten så er jeg ikke så stø i java, men Excel er enkelt å sette opp.

Ulempen har du jo allerede nevnt, :) men som sagt også sidene med regneark kan brukes på Linux og Mac. (Har noen kompiser som gjør nettopp det.)

Men Java er jo greit da, det fungerer til og med på det fleste mobiltelefoner også.

Ta gjerne i bruk kildekoden selv (jeg har ikke laget disse selv)

http://mineturer.net/verktoy/utmdms.html

http://mineturer.net/verktoy/gps.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arcticpeak: På din illustrasjon over siktelinje mellom fjelltopper skriver du at forutsetningen er at terrenger mellom fjelltoppene er lavere enn toppene. Forutsetningen er mer enn som så. Det må være hav mellom toppene for at beregningene skal gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at:

Avstanden forutsetter at terrenget mellom toppene er lavere enn siktlinjen.

Det innebærer selvsagt at man må ha hav på midten, men terrenget mellom midten og toppene kan godt være høyere så lenge terrenget er lavere enn siktlinjen, for å få maksimal rekkevidde.

radio_horizon2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten jeg vet om for å konvertere mellom forskjellige koordinater det være seg UTM, LAT-LONG, eller MGRS er å legge inn den posisjon du har på GPS`n, for så å forande oppsettet på GPS`n til det systemet du vil ha vist koordinatene i. GPS`n gjør om alle koordinatene automatisk, også de du har lagret. Så hvis du har lagret i UTM, er det bare å sette den opp i LAT-LONG, og du har posisjonene dine i grader,minutter og sekunder, eller hva du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker grader og desimalminutter når jeg padler rundt. Så har jeg lyst til å plotte disse inn i Google Map sitt verktøy til WordPress. Da blir det OK i N-S, men en del km feil (mot V) i Ø-V. Er det noen som vet hvordan man konverterer grader og desimalminutter til posisjonsangivelse på Google Maps/Earth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker grader og desimalminutter når jeg padler rundt. Så har jeg lyst til å plotte disse inn i Google Map sitt verktøy til WordPress. Da blir det OK i N-S, men en del km feil (mot V) i Ø-V. Er det noen som vet hvordan man konverterer grader og desimalminutter til posisjonsangivelse på Google Maps/Earth?

Google earth/maps bruker desimalgrader (eks 65.022424N 38.0353535E). Viss det er snakk om waypoints/tracks, så kan du evt bare skifte om kva slags format som skal vises i Garmin Mapsource, eller evt også stille det om på gps'en. Hadde også ei nettside som koverterte, men finn den ikkje i farten

Vær obs på at viss du ikkje konventerer, men bruker grader og desimalminutter som om det var desimalgrader, så blir det ein betydeleg feilmargin (tipper på rundt 20-30km feilplotting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - ser den. Det er jo stor forskjell på desimalgrad og desimalminutt... Nå må jeg bare se om jeg kan finne dette blant de "hundrevis" av forskjellige koordinatangivelsene i MapSource... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - ser den. Det er jo stor forskjell på desimalgrad og desimalminutt... Nå må jeg bare se om jeg kan finne dette blant de "hundrevis" av forskjellige koordinatangivelsene i MapSource... :oops:

Hudrevis er det då ikkje :roll:

Under 'Grid:' er det 3 aktuelle valg.

Lat/Lon hddd.ddddd°

Lat/Lon hddd°mm.mmm'

Lat/Lon hddd°mm'ss.s''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google earth/maps bruker desimalgrader (eks 65.022424N 38.0353535E). Viss det er snakk om waypoints/tracks, så kan du evt bare skifte om kva slags format som skal vises i Garmin Mapsource, eller evt også stille det om på gps'en. Hadde også ei nettside som koverterte, men finn den ikkje i farten

Vær obs på at viss du ikkje konventerer, men bruker grader og desimalminutter som om det var desimalgrader, så blir det ein betydeleg feilmargin (tipper på rundt 20-30km feilplotting)

Det øverste regnearket på denne siden regner automatisk om fra grader, desimalminutter til desimalgrader dersom man setter sekundverdien til null, og desimalminutterverdien inn isom en minuttverdi.

http://www.arcticpeak.com/navigation/omregning_til_desimalgrader.htm

Bruker du dette ofte kan du bare kopiere direkte fra regnearket og inn i ditt eget regneark.

Evt. så kan jeg maile deg en kopi av regnearket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
33 minutter siden, Carl S. Bj skrev:

Nyttig! Takker!

Evt berre bruk denne: 

https://www.rapidtables.com/convert/number/degrees-to-degrees-minutes-seconds.html

Der ligg dog ikkje konvertering frå/til grademinutt, berre begge vegar mellom desimalgrad (DD) og Grader, minutt og seksund (DMS). Mogleg du finn converter fro grade minutt ein annan stad i den store verdsveven, om du ikkje harein GPS du kan nytte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.