Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonalpark god butikk


Kim

Anbefalte innlegg

Leste denne http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedmark_og_oppland/3429377.html

Grunntanken bak verning av spesielle områder er jo nettopp fordi naturen er sårbar og spesiell i dette området, men med verning av områder blir det som regel alltid mer trafikk. Hadde ikke området blitt vernet, ville det sannsynligvis blitt ødelagt av veier og annen utbygging.

Utviklingen med ønsket om å tjene penger på natur kommer neppe til å stoppe med det første, turistbedrifter mm. ser selvfølgelig muligheten til å tjene mye penger på nasjonalparkene. Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart nasjonalpark er et salgsargument. Å begrense eventuelle problemer som oppstår i den forbindelse er egentlig i første rekke et spørsmål om vilje fra myndighetene.

Myndighetene står fritt til å vedta forskrifter for de enkelte nasjonalparkene. At de nå slipper opp på innstrammingene for Jotunheimen sitt vedkommende kan kanskje tyde på en litt mer næringsvennlig regjering? Vet ikke!

At noen får lov til å tjene penger på nasjonalparkene er vel ikke det værste i seg selv, det er vel i første rekke måten det gjøres på.. Det burde for eksempel satt tak på antall deltakere i enkeltgrupper. 60 stykker i gruppe på tur for å sette det på spissen medfører både mer gåing utenfor, ved siden av stien, mer bråk og støy og generell slitasje.

Så lenge de som vil tjene penger på turismen gjør det så naturvennlig som mulig.

Jeg er redd det uanset ikke er så mye vi kan gjøre med det - Vi er avhengig av en øvre myndighet som setter retningslinjer og håndhever disse.

Slik som det er nå i Jotunheimen, kan jeg arrangere en tur gjennom Leirungsdalen ha med meg 176 påmeldte og gå over til Torfinnsbu før vår chartrede båt tar to turer og frakter passasjerer tilbake til RV51.

Det er galskap. Nasjonalparken bør ikke bli arena for Grete Waitz lignende løp, Store Styrkeprøver e.l. Ikke bare på grunn av støy oh slitasje, men slike arrangement er et direkte fremmedelement i forhold til det jeg innbiller meg at var formålet med opprettelsen av enhver norsk nasjonalpark så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten skrev:

Slik som det er nå i Jotunheimen, kan jeg arrangere en tur gjennom Leirungsdalen ha med meg 176 påmeldte og gå over til Torfinnsbu før vår chartrede båt tar to turer og frakter passasjerer tilbake til RV51.

Hvilken charterbåt er det du snakker om? Det er ikke så mange å velge i på Bygdin, og den ene som er av en viss størrelse går i rutetrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få debatten litt ned på jorda igjen...

Artikkelen sier: "Det er tradisjonelle utmarksnæringer som står for det meste av inntektene, men det er nå sterk vekst i turistbedrifter og aktivitetstilbud. "

OK, det er en økning i turisttrafikken. Men hoveddelen av næringsdrift er fortsatt tradisjonelle næringer. Bonden som hadde sauene sine der før får fortsatt sende dem på beite der. Og han/hun tjener penger på det. Er det noe galt i dette..? Vern av et område betyr ikke at det skal forlates og gro igjen. Tanken er vel mer å hindre større utbygginger, og bevare området omtrent som det er på vernetidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alting med måte!

I hvert fald her - kommerst er ikke nødvendigvis negativt, men det hadde vært fint med noen begrensninger på gruppestørrelser og kvalifikasjonene til de som utøver.

NF (www.fjellsportforum.no) sin standard mener jeg er et glimrende utgangspunkt som kompetansegrunnlag for fjellsportvirksomhet.

Likeledes mener jeg at noen næringer ikke burde være lov i det hele tatt i nasjonalparkene - det var jo en eller anden sak om en fotograf som for ca 5 år siden ville ta turistbilder av folk på vei opp Besseggen, og som vist nok fik tilladelse tilslut, men dog hadde vett nok til ikke å gjøre alvor av det....

Jeg representerer i øvrigt de kommersielle, men er ganske omgjengelig for det, og går masse på tur uten å få penge for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.