Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellrute Rondane (2K-maraton)


Anbefalte innlegg

Hei

Det er mange som har prøvd seg på alle toppene over 2000 meter i Rondane, utstyrt med magebelte, shorts og joggesko. Den raskeste (såvidt jeg vet) har klart det på 13 timer. Jeg har planer om å gå alle uten stopp, men ikke å prøve på noen ny rekord (i alle fall ikke i år :D ). På Rondvassbu ble jeg fortalt i påsken at det bruker å møte opp personer rundt klokken 02 på natten en gang i blandt for å forsøke seg på dette maratonet, men ingen har klart å slå rekorden på 13 timer.

Det var selvsagt uaktuelt med etterforsyninger i løypen, hvor at de som gikk også måtte bære med seg det de trengte. Noen steder var det visst langt mellom vannpyttene og.

Jeg glemte selvsagt å spørre om hvilken rekkefølge de går toppene, er det noen her som kan gi meg en god rutebeskrivelse på denne ruten? Såvidt som jeg ser ut av kartet mitt er det 13 topper over 2000 meter i Rondane fordelt over tre store fjellmassiver. Evt om det finnes en link med noen som har gjennomført denne turen?

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste en gang her inne, Knut Stabell la inn sitater fra turdagboka si. Jeg husker at han hadde matpakke med honning på, så et søk på "rondvassbu" og "honning" ga 1 treff :oops:

Innlegg nr 11 i denne tråden

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=470&highlight=rondvassbu+honning

Sitat:

Hei !

Tok litt tid dette, men her kommer noen opplysninger om turen, - fritt etter dagboka:

21. august 97. Værmelding med varsel om en brukbar dag. Bil fra Oslo til Spranget, sykkel til Rondvassbu. Start 05:00, 22.08. fra Rondvassbu, Veslesmeden-Storsmeden-Sagtinden-Digerronden-Midtronden-Høgronden-Rondeslottet-Vinjeronden-Storronden. Tilbake på Rondvassbu 17:42, rekker en dusj før middag kl 18:00, retur til Spranget og Oslo samme dag.

Mat: 4x4 skiver loff med honning, 2 bananer, en pakke rosiner, noen plastposer med XL1 for å blande med vann under veis. Tilsvarende på 4 halvliters brusflasker. 2 halvlitersflasker Cola (eneste dop). Spiste alt unntatt 2/3 av rosinene.

Gikk lett med gode joggesko og sekk med mat, overtrekksklær lue og votter mm (ca 3 kg).

Startet på vått fjell etter en regnskur om natta. Tørket noe opp utover dagen, men varmt og lummert. Kraftig regn/hagelbyge oppunder toppen på Rondeslottet, gjentakelse oppunder Vinjeronden. Korte pauser under tordenværene. Lite fristende å stå oppreist på topper i tordenvær !!

I dagboka skriver jeg: Ved optimale forhold, - litt kjøligere og uten fotografering og vonde knær, samt helt tørr stein, bør turen kunne gås på ca 11 timer. Jeg brukte 12:42.

Jeg kjenner ikke til om noen har gått turen raskere.

Har ellers aldri løpt maraton, men drevet med endel annen idrett.

Det stemmer ellers at jeg gikk på alle over 2000 på ett år. (primærfaktor 30)

PS ! Ta gjerne kontakt dersom du ønsker ytterligere opplysninger om denne eller andre turer.

knut stabell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gikk turen i fjor vår/sommer på ca 15,5 timer. Treningstilstanden var da så som så og min oppfattning er at det i greit vær er en fin i tur for mange.. (om du vil teste deg selv litt).

Tror det er lurt å starte tidlig slik at man har dagen foran seg ( er du heldig med været er det da også utrolig flott med soloppgang fra veslesmeden). jeg benyttet meg av erfaringene til Knut S både ifht rutevalg og ernæring. Hadde aldri vært i rondane før og måtte således navigere noe underveis for å finne ut hvor jeg skulle samtidig med at været ikke var optimalt hele tiden.. tror nok derfor at tar man dette KUN som en utfordring er ikke Knut S sin tid uslåelig. Jeg gikk hele tiden og bla området etter nedstigning fra sagtind er en ren transport som det nok er mulig å gjøre vesentlig raskere enn hva som var tilfellet for meg.

Min bedre halvdel har lyst til å ta runden i år.. er det noen som vet hvor rask raskeste dame har tatt denne runden?

Var god og sliten etter turen, men jeg vil absolutt anbefale turen!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rute som er jeg tror er kortere er å gå rett til Trolltinden via sørryggen og tilbake samme vei. Fortsatt så over Storsmeden og Veslesmeden. Videre tar du ryggen fra Veslesmeden som går rett ut mot Digerronden. Deretter som tidligere beskrevet bort til Høgronden og tilslutt Rondslottet - Vinjeronden - Storronden. Denne varianten er selvsagt for dem som synes ryggen Steet - Trolltinden er helt grei :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at mange synes dette er er fin tur og utfordring. Det blir sagt at jeg var den første som gikk denne turen, og senere skrev om det i Breposten. Jeg gikk turen i juni 1986.

Jeg hadde vært på kortere turer på alle toppene før og visste hvor lang tid jeg hadde brukt på de fleste av strekkene. Mitt mål var å gå turen på under 24 timer og jeg fullførte på 23 timer. Jeg var aldri i nærheten av å løpe og hadde en pause på hver topp.

Startet fra Rondvassbu og gikk til Veslesmeden. Over eggen til Storsmeden. Opp på Steet, ned og opp sørflanken (blir det vel...) på Sagtinden. Ut dalen, over Digerronden-Høgronden massivet. Ned i dalen og opp på Rondeslottet-Storronden massivet. Allerede da, midt i juni, var det fullstendig snøfritt i Rondane.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Gjorde et forsøk på å bestge de ti toppene i Rondane i begynnelsen av Juli i år. Startet 03.53 fra Rondvassbu og var tilbake til utgangspunktet 11 timer og 48 minutter senere. Tok runden i den mest vanlige rekkefølgen: Veslesmeden, Storsmeden, Sagtinden, Digerronden, Midtrondene, Høgronden, Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden. Var helt fra start innstilt på å gjennomføre turen så fort som mulig, så foruten den nødvendige bildedokumentasjonen på toppene og vannfyllingene ble det lite med pauser. Hele turen forløp i godt vær og uten store problemer. Riktignok var jeg godt nede i kjelleren på de siste tre toppene, men det hører vel med på en slik tur.

Har ikke hørt om noen som har gjennomført runden raskere. Dersom noen likevel har gjort det så hadde det vært artig å høre fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattiss hoas :)

Hvorvidt noen har gjort turen raskere vet jeg ikke, men svært solid dette!

Driver du/har bedrevet noen form for konkurranseidrett?

Litt typisk orienterings-/langrenns-/langdistanseløper dette...........

Lurer litt på når trådstarter skal ta turen, og om korrekt trening/intervalltrening er iverksatt? Kosetrening holder ikke til slikt :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med prestasjonen Hoas :lol:

Håvard når du nemner at trådstarter skal gjennomføre denne turen, så mangler det nok litt motivasjon for å gjennomføre det akkurat for øyeblikket. Treningen jeg legger ned er sikkert ikke optimal for å klare det på en god tid heller, så jeg får heller vente noen år slik at motivasjonen får bygge seg opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg trodde rekorden tilhørte Lars Berger, verdens beste skiskytter uten børse, men det er tydeligvis flere som kan gå fort her.

Nei nei :), Lars og hans fetter Ola har prøvd to ganger, men sprukket begge gangene og endt på drøye 14 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg og JPV på forumet gjennomførte turen på 11t 42min https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21941&highlight=

Ble overrasket over hvor raskt det gikk, hadde aldri ambisjoner om kortere tid enn 15-20 timer (så vi tok oss kanskje litt for lange pauser). Foruten to ukers sykdom like i forvegen, en leggskade og litt feilorientering i tåka på Vinjeronden forløp turen uten problemer. Man sparer også litt tid om man vil droppe pf10-toppene. Tipper nok at noen toppidrettsutøvere skulle klare turen på godt nede på 10t-tallet (kanskje under også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.