Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

Jeg er alltid litt skeptisk til nye ting, men det ser jo ut til at silikonfett er uslåelig på pumpelær!

Når det gjelder forvarming så er det ikke så ofte man må bruke det, så jeg tror ikke jeg vil dra på noe ekstra, ikke gram telling, men bar enda en ting...
Litt tørkepapir med bensin, eller bare søle litt bensin så går det greit, fyrer ikke opp inni teltet uansett.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 30.1.2018 den 11.41, Mareng skrev:

Jeg har brukt O2 renset siliconfett, fordi det var det jeg hadde i dykkerutstyret mitt. I bruksanvisningen til 111 anbefaler de siliconfett

Coleman anbefaler "a light machine oil", men det er jo ikke til hinder for at silikonfett kan være vel så bra. Jeg tror at Colemans anbefaling er gjort med tanke på å gjøre ting så enkelt som mulig for kundene - bruker man en lett maskinolje, slipper man jo noen som helst demontering, man bare slipper noen få dråper ned i hullet som ligger under pumpeknotten (beleilig merket "OIL"). Med silikonfett (vi snakker sånn grease-aktig klar masse som bla brukes på Tizip, ikke sant?) må man jo demontere for å smøre. Det er selvsagt uhyre enkelt (det tar 3 sekunder), men ikke alle er komfortable med å plukke ting fra hverandre.

Uansett - gir symaskinoljen problemer, vet jeg hva jeg skal prøve - takk for den :) 

Tillegg: Begynte å tenke bil og hodelykt (i stedet for dykkerdrakt og spesialglidelås), og da slo det meg at vi snakker om batteripol- og dørlistefett, selvsagt :) Hadde ferie-/kveldsjobb på en kombinert bensinstasjon/bilverksted i min ungdom, og der var det et silikonstoff på grønn tube man den gang kalte DC4 (truuur eg) som var "kjennernes" foretrukne stoff (folk som kjøpte en sånn stift med svamp i enden og lettflytende innhold, ble regnet som et lite hakk bedre enn de som ga F, men "kjennere" var de nok ikke...). Får tilsvarende saker rimelig på Biltema, antar jeg. På lyktene mine (inkludert den jeg fikk i posten i går :D) bruker jeg et stoff som heter Nyogel 760G, som er en miks av silikonfett og hydrokarboner (les normalt fett) - det funker glimrende både som gjengefett og til smøring av O-ringer (jeg kjøpte et par rimelig tuber jeg kom over etter at jeg leste anbefaling på CandlePowerForums). 

Endret av a_aa
Lagt til mimring...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dsk skrev:

Når det gjelder forvarming så er det ikke så ofte man må bruke det, så jeg tror ikke jeg vil dra på noe ekstra, ikke gram telling, men bar enda en ting...
Litt tørkepapir med bensin, eller bare søle litt bensin så går det greit, fyrer ikke opp inni teltet uansett.

He he, du har forenklet løsningen enda mer :thumbsup:

Men tanken var jo ikke å drasse på den hver gang, tanken var jo hvordan man kunne være godt forberedt med "Coleman i streng kulde", som jeg skrev. Så når du sitter der på latrinen i -25°C og oppdager at du har brent opp alt papiret på toppen av en Coleman, så skyld ikke på meg ... :devil: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt en Peak 1 for rundt 20 år siden, den ble solgt, bestilte jeg en 442 fra Bikester.no 

Den ble sendt fra Internetstores GmbH i Tyskland og var på postkontoret etter 3 dager. Prisen med frakt ble kr. 949,-

Ja, den var akkurat like fin og enkel som jeg husket og blir med på neste vintertur. 😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vel litt hardt i veid den til 9,5 kg med litt i tanken.  Det påstås at den har en samlet effekt på 25600 BTU som er rundt 7,5 kW.  Jeg tviler på at det er så mye, men det går igrunnen greit å koke opp rakt på alle 3 brennerene, så kanskje 2+3+2 kW hvis jeg pumper opp høyt nok trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg på solotur holder det jo strengt tatt med en spritbrenner (DIY 14 gram), som i gode men korte stunder muligens kryper over 1 kW ;) "Lettpakker-versjonen" hos Bikester er for meg fortsatt for bilferie, men med liten bil - eller kanskje stor MC? :blink: Jeg lurte en stund på noe sånt som backup på hytta (ikke innlagt verken strøm, gass eller vann pr i dag) der den gamle kjøkkenvedovnen (med stekeovn på siden!) synger på siste verset, men har fått med meg at forsikringsselskaper ikke ville sett med blide øyne på innendørs bruk av bensinbrennere - så det ble med tanken.

Frakt, fortollingsgebyr og MVA vil jeg tro er godt under 1100,- :), så da blir spørsmålet hvor mye man mener norsk forbrukerkjøpslov, med reklamasjonsrett og nettkjøps-returrett egentlig er verdt. Litt avhengig av hva man kjøper, kan det fort være verdt en god del?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dyrere det  er jo viktigere er jo garanti og reklamasjonsrett, så det er et veldig godt argument.  På Coleman Collectors forum  virker det som om det er ganske stor enighet om at kvaliteten på Coleman-produktene har falt for de produktene som er produsert i "utlandet".  Nå er jo ikke disse produktene siste nytt i rakettforskning, og modellene med grå tank som mange er skeptiske til kom jo for snart 30 år siden. (Grå tank for dual fuel) Dette signaliserer at de skal kunne gå på blyfri bilbensin. Erfaringer fra USA/Canada er at blyfri bensin i Canada avgir mer avleiringer enn blyfri bensin i USA.  Generatorene for dual fuel har større diameter, og trenger mer forvarming, men har da også større volum å tette før de svikter.

Jeg har hørt omtrent tilsvarende argumentasjon når det gjelder Busser, m.h.p. at Mercedes og MAN visstnok nå bygges i Tyrkia. Jeg har mer greie på primusser enn busser :-)

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, a_aa skrev:

.. :blink: Jeg lurte en stund på noe sånt som backup på hytta (ikke innlagt verken strøm, gass eller vann pr i dag) der den gamle kjøkkenvedovnen (med stekeovn på siden!) synger på siste verset, men har fått med meg at forsikringsselskaper ikke ville sett med blide øyne på innendørs bruk av bensinbrennere - så det ble med tanken.

 

Har god erfaring med propan på hytte, men også det krever vedlikehold og fornuftig bruk.  Gummislanger morkner, men du kan nå få fleksible stålsanger.
i bolig har du visst ikke lov å legge gassrør å ha flaska ute, skal du gjøre det selv får flaska stå i kjøkkenskapet. Hytte derimot er =OK. 
Vi har kokt på gass siden jeg var liten, skifta gasslanger omtrent hvert 10-år, selv om de så helt ok ut. Jeg har gjort noen forsøk med regulatorer, og de har tilsynelatende uendelig levetid, mens de blir anbefalt å byttes hvert 5 år.  (30 går bra)
Selv når det kom strøm i området beholdt vi gass.

Begrepet vekselstrøm har fått ny betydning, det er strøm som kommer og går, spesielt i dårlig vær. Da er det godt med gass. Nå har jeg flunkende ny gasskomfyr i garasjen klar for neste sommer, og med full elektrisk stekeovn. Gassovnen er litt mer tricky da den bare har undervarme, med kanaler som fordeler varme opp + et grill bluss over. Så den ryker ut til sommeren, nesten god som ny.  (Da blir det stålslange på den nye, men gummislange i gass-skapet ute.)

dsk

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvekjøring av 442'en i -8 innendørs :-D 

Flammespredningen er ganske vid, selv med en 1.5l kjele kommer flammene ut på siden av kjelen. Med 0.5l væske var simringen litt kraftig, men et "spiralunderlag" gjorde susen og det ble akkurat passe!

Brant fint med akrylat til 19.90 literen fra Rusta i Sverige, angrer på at jeg ikke kjøpte mer enn 2liter..20180216_162528.thumb.jpg.e5e1fd26bd8812086299e16873f98b60.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Har vært på utkikk ett en liten Coleman Stove i ganske lang tid, men siden jeg allerede har nok brennere i forskjellig formater til å kunne dedikere en per dag i, ehh, godt over en uke, så har det ikke vært særlig intensivt jakt 😅

 

Men nå kom jeg nylig over et godt tilbud på Finn og slo til. 

 

En ubrukt 550B fra 12/92 kom i posten min her om dagen. Flott sak som virker veldig robust.

 

Jeg var i utgangspunktet på utkikk etter en 442, etter å sett en slik i aksjon og observert hvor lettvint operasjon av den var. Men etter å ha lest denne tråden og flere tråder på classiccampstoves og colemancollectorsforum om de forskjellige Coleman stove'ene så utvidet jeg horisonten litt.

 

Dessverre er dette Kerosene modellen, altså for parafin. Forskjellen fra en Bensin modell er at generatoren (Fuel røret fra ventil til brenner) har mindre dyse på parafin versjonen. Dog kan parafin modellen kjøres på bensin, resultatet er at man får litt mindre effekt ut av den.

 

Noen som vet hvor man eventuelt kan få kjøpt bensin generatoren (fuel røret) til Coleman 550B ?

 

For å gjøre seg litt kjent med brenneren så ble den demontert, der o-ringen ble rengjort og fikk seg ett nytt lag med silikonfett, og pumpelæret ble rengjort og ble satt inn i olje. 

 

Ble litt overrasket over at pumpelæret var av plast, og at det fortsatt var fuktig av oljen det ble satt inn i originalt. Brenneren har jo tross alt tilsynelatende stått urørt i 30 år.

 

Litt av tanken bak kjøpet er at jeg ville ha ett lavterskel alternativ som madammen kanskje kan bruke på vinterturene i marka, og fordi jeg rett og slett har lyst på en 🤠

 

De øvrige bensinbrennerene jeg har blir litt for mye "styr" til at hun gidder bruke de. Selv med Svea 123 som jeg synes er superenkel i bruk, så er det fortsatt litt "styr" i forhold til forvarmingen.

 

Jeg sparer testfyringen til neste friperiode (jobber rotasjon) når kulda forhåpentligvis er tilbake.

 

Og så hører det vel litt til med noen bilder 🖖

 

BA10ABC6-7867-467C-B3AC-F20917234080.thumb.jpeg.d0835f68c0ad3032c47d33a44b5e2962.jpeg

 

262F9844-8BB2-45EF-99E5-D1B8E54E8B35.thumb.jpeg.e1d71593cbf3d7f1f50e28d1283443b6.jpeg

 

15F1B9A4-D600-4D35-B3AE-7B71A4E895AA.thumb.jpeg.a6c2dad4f054fa0414a41fd6c7021bfd.jpeg

 

 

7AA609CE-D89E-4D81-BABB-74CD4C572A11.thumb.jpeg.167e5f463d233891a99d2674d5c02f88.jpeg

 

59E7E504-8BF6-48C7-A0F9-A11FA1552943.thumb.jpeg.49d1dd80d0262aa64786dc0a3ac75f60.jpeg

 

0C06B190-3B11-4E2B-8CC9-28F6E1A21C8D.thumb.jpeg.5e58268ba2c436d571295e50040333ed.jpeg

 

9C7A574E-5EE9-445C-ADD6-CEADC8B810AE.thumb.jpeg.025739840176bdd5f299c7be1ed5ee20.jpeg

 

0CB3743E-0300-4B49-9360-AC6B06269AC5.thumb.jpeg.b44de56081a13b2307627a4f3788c538.jpeg

 

B6C7781B-CCF9-44A9-913B-971FAA5D7A9F.thumb.jpeg.93e44453bdaf4d41173e4b4c401d452b.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.