Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening før tur


Monica-geita

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips om trening? Har gått en del i skog og mark men er ikke noe GODT trent i den forstand. Har veldig lyst å begynne for fullt og gå på utfordrende fjellturer med mål om å kunne samle topper :shock: Tar i mot alle gode forslag om hvordan jeg kan komme i best mulig fysisk form. Bein, rygg, kondisjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det noen som har noen gode tips om trening? Har gått en del i skog og mark men er ikke noe GODT trent i den forstand. Har veldig lyst å begynne for fullt og gå på utfordrende fjellturer med mål om å kunne samle topper :wink: Tar i mot alle gode forslag om hvordan jeg kan komme i best mulig fysisk form. Bein, rygg, kondisjon osv.

Gå og løpe (jogge) mye er veldig god og effektiv trening! Skal du samle topper er det bra å være sterk i beina, derfor kan for eksempel sykling gi deg mye god trening..

Når jeg trener rygg (noe jeg gjør mye, i forhold til at jeg driver med langrenn) pleier det å gå mest i "Statisk styrke". Dette gjør rett og slett utrolig vondt i starten (litt etter som hvor sterk du er i ryggen), men blir bedre etterhvert :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging i skog og mark er god trening, nest etter det å gå med sekk på ryggen i fjellet. Det du trenger er kondis, godt humør og nok mat, så kommer du deg hvor som helst. :)

Styrketrening i helsestudio er ingen vits. For min del har det bare ført til store muskler som aldri får nok oksygen. Tror jeg skal jogge litt før mine fjellturer i sommer starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning kan anbefales! Spinner du over lengre tid (45min-1time ++) får du utholdende lår-muskler som tar deg hvor enn du vil, samt en uslåelig kondis! Og det hjelper på at spinning er gøy (om du liker musikk med rask rytme som du kan spinne i takt med :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å følge samme prinsippet som toppidretsøverne her: Skal du bli god på noe, må det trene på det du skal bli god på.

Mao mener jeg at dersom du skal bli "flink" til å gå i fjellet, bør du trene ved å gå i fjellet. Start med noen enkle turer (gjerne ettemriddagsturer) i nærmområdet, og økt lengden og vanskelighetsgraden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å følge samme prinsippet som toppidretsøverne her: Skal du bli god på noe, må det trene på det du skal bli god på.

Mao mener jeg at dersom du skal bli "flink" til å gå i fjellet, bør du trene ved å gå i fjellet. Start med noen enkle turer (gjerne ettemriddagsturer) i nærmområdet, og økt lengden og vanskelighetsgraden etterhvert.

Det kan jeg skrive under på. Jeg bruker mye tid på å gå i heia, men har ikke mulighet til å holde samme fart på sykkelen som en som trener mindre, men på sykkel.

Jeg hadde tidligere et par langturer i uka, og merket stor fremgang i kondisjonen da jeg startet å gå på studio et par ganger i uka i tillegg.

Jeg tror variert trening kan være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer med ryggsekk i sprek tempo er veldig bra for kondisen generelt. Og det stemmer som de andre sier at du må trene en del spesifikt. Både løping, sykling og turer trener opp lungekapasitet, men de spesifikke musklene trener du bare når du utøver riktig idrett. Avveksling sørger for at du ikke får så fort overbelastningsskader fordi du bruker forskjellige muskler.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut, for treningsstudio er ikke noe for meg, men elsker å sykle i terrenget. Tar fortsatt i mot flere tips :wink:

Du får ta å sykle deg en tur i Raumerritt/tråkk løypa :D Utrolig bra terreng!! I morgen går Raumerrittet, og jeg gruer meg!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips ovenfor syns jeg.

Mi erfaring er heller intensitet enn blytunge ryggsekkturer (treningsturer).

Skal du på expedisjon trenger du tunge treningsbører, for utvidede helgeturer er det bare tull og nesten bortkastet tid!

Trenger slettes ikke bli "stor" av trening på helsestudio heller vettu...mao all trening er god trening ifht ingen trening!

Ryggen er jo livsnerven for all aktivitet, ikke minst mht toppturer, jaktturer eller tyngre ryggsekkturer.

Løp/joggeturer i ulendt terreng er ypperlig trening for ryggen. Ligeså gåturer med fjellstøvler i ulendt terreng. Da får du tilvendt beina til støvlene samtidig, og vips er gnagsår historie :(

Selv godt trente får god intensiv trening ved å gå i raskt tempo i ulendt terreng.

Ulendt terreng = steinete stier, stier med endel røtter el rett og slett utenfor stier.

Trenes ryggen med standard styrketrening, er det fort gjort å kun trene de større musklene, mens de små langs ryggmargen ikke får særlig trening.

De små musklene langs ryggmargen er kjempeviktig mtp å unngå ryggproblemer!! Disse trenes ypperlig i ferdsel i ulendt terreng.

Videre er god ryggtrening rett og slett å holde magemusklene godt trent!

Variert trening/aktivitet 3 ganger i uka, så er du kjempeforberedt på de fleste turer og tinder.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Kan bare legge til at man kan få litt stramme bøyesener av å sykle mye, husk å tøye jevnlig, gjerne yoga. Det værste jeg har sett var en tysk syklist som ikke kunne ta på knærne sine.....

Gikk i fjellet i hele fjor sommer, tok det rolig i beynnelsen - og på slutten løp jeg med letthet rundt med jaktstøvler og ca 8 kg sekk!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si hva som funker for min del, og det er mye spinning og en del styrketrening om vinteren. Når det gjelder styrketreningen er den utformet så jeg ikke skal få store muskler, men sterke muskler i beina. Nå som det er sommer og snøen er borte (i allefall i lavereliggende strøk) blir det mindre spinn og styrke og mer ut å gå i terrenget, ofte bare i marka rundt her jeg bor siden jobb og barn setter begrensninger ift turer lenger bort. På disse turene tar jeg innimellom med meg en medium tung ryggsekk på disse turene - kun for treningens skyld :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er nevnt.

Løping er nevnt

Styrke er nevnt, men ikke spesifisert

For bedre kondisjon:

Alle former for intervalltrening, eks 4X4 eller 4X3 eller GK

Intervalltrening gir enorm effekt/tidsenhet man bruker

Styrke i bein, rygg og støttemuskelatur:

Knebøy

Markløft

Utfall

-------------------------------------------------------------------------

Så en kommentar her et sted om styrketrening uten store muskler.

Må kommentere at:

1) Damer manngler mye testosteron= vanskelig å bygge volum

2) Økt volum krever kalorioverskudd, så øker du ikke matinntaket med omtrent 500kcal / dag kan du glemme volum

Jeg går ut fra at du har et normalt matinntak.

-------------------------------------------------------------------------

Tren gjerne styrke, spesielt de tre øvelsene jeg har beskrevet.

Ha gode pauser mellom settene, du skal ikke gå sur.

Resten av kroppen kan selvsagt trenes, men dette er det du trenger for fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min trening består av trekking av bildekk,jeg går 2timer i uka.Ellers sykler jeg en god del nå på sommerstid og jeg trener med vekter for å forebygge belastningsskader.

Jeg må også gå noen lange fjellturer.

Dette til sammen gjør at utholdenhet og styrke økes.

Fjellgutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva man skal bli "bedre" på.

Tung oppakkning og lengre turer:

- En god del sykling

- Knebøy osv.

- Kortere turer med tung sekk.

Lett oppakkning til f.eks. toppturer:

- god del løping.

- god del sykling.

- god del bakketrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.