Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Blåhø (1671 moh), Trollheimen, Lørdag 2. juni 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Topptur Lørdag 2. juni 2007 - Trollheimen.. ;)

Impulsturer er alltid gøye. Kort planlegging, ti minutter og en kjapp runde i boden for å finne det man trenger for en liten dagstur. Ski, klær, sko, vannflaske, litt mat og en ryggsekk var alt jeg trengte denne dagen. Mens jeg kjørte Sunniva til Gjevilvasshytta, og etter en kjapp tur på VPG og en liten rekognoseringstur etter ny ryggsekk, så parkerte jeg bilen der stien begynte, hadde sekk og ski på ryggen, og tusla oppover. Hadde ruta i hodet, så GPS'en lå som en liten backup i tilfelle jeg ikke husket godt nok.
Det var fint å gå, men stien var prega av snøsmelting, hvor det rant en del vann i stien. Heldigvis var de nye skoene mine tette i sammenligning med de foregående M77 skoene mine. Trengte ikke å gå så langt på ski, hvor det var bare et lite stykke på 2 - 3 kilometer hvor ski var nødvendig. Setter igjen skiene ved foten av fjellet, og går opp. På toppen kjenner jeg at jeg er litt småkvalm, noe som skyldes at forrige måltid var klokken 07.00 og var på bare to små brødskiver. Nå var klokken derimot blitt 14.00 og magen litt tom.

Må bare krysse et lite stykke på ca hundre meter med snø før jeg når toppen. Utsikten er kjempefin, men en liten trekk på toppen. Hadde en mistanke om at det var litt vind på toppen siden det hadde dannet seg skyer av typen Altocumulus Lenticularis (sigarformede skyer) i områdene rundt på andre fjell.

Lufter føttene etter å kjenne at det er gnagsår på veg i de nye skoene, hvor at jeg inntar et lite måltid fra Dry Tech sine orange poser... Tar bilder av området rundt, og føler meg fornøyd med dagens innsats. Tre timer og et kvarter opp, en tyve minutter på toppen, og tilsammen seks timer og et kvarter viser stoppeklokken når jeg står ved bilen.

Jeg så to reinsdyrflokker på veg opp, men de var på altfor stor avstand til at jeg fikk tatt noen gode bilder....

Alexander ;-)

post-2512-133474469354_thumb.jpg

post-2512-133474469364_thumb.jpg

post-2512-133474469374_thumb.jpg

post-2512-133474469383_thumb.jpg

post-2512-133474469392_thumb.jpg

post-2512-133474469402_thumb.jpg

post-2512-133474469413_thumb.jpg

post-2512-133474469422_thumb.jpg

post-2512-133474469433_thumb.jpg

post-2512-133474469444_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Topptur Lørdag 2. juni 2007 - Trollheimen.. :)

a)

Hadde ruta i hodet, så GPS'en lå som en liten backup i tilfelle jeg ikke husket godt nok.

B)

På toppen kjenner jeg at jeg er litt småkvalm, noe som skyldes at forrige måltid var klokken 07.00 og var på bare to små brødskiver.

c)

Lufter føttene etter å kjenne at det er gnagsår på veg i de nye skoene,

d)

hvor at jeg inntar et lite måltid fra Dry Tech sine orange poser...

e)

stoppeklokken.

Alexander :P

Du - vi er i Trollheimen! Du har antakeligvis fått det med deg - utfra tittelen, men hele opplegget bærer preg på solskinnstur til Gråkallen i Bymarka.

Jeg har nok av historier og en og annen forlatt turvenn med slikt utgangspunkt og kan ikke dy meg for å irritere meg grenseløst for slik mangel på respekt for fjellet! Ditt forhold til gps er klart innspirert av DNTs sitt, med et lite "opplærings"puff så kanskje du kan få deg en bedre turvenn enn du kan tro som aldri svikter være seg rein eller sol...

Og ruta er jo kjent opp og ned fra den og den andre kanten, både på ski og til fots, den finns tilgjengelig pr gps tracklogg og på kart, her er mitt lille bidrag:

http://www.krovoll.net/Blaho/Oversiktskart/slides/Blahokart.htm

og her på fjellforum.net er den jo diskutert en del ganger ...

Hvor gikk du ?

Se på dette bildet av den mest brukte ruta opp - "e6 n til topps"

http://www.krovoll.net/Blaho/2005/slides/P5.htm

dårlig bilde av ei styggbratt ur, men hva gjør du med blødende gnagsår og tom mage øverst i ura, før den siste timen til varden?

Stoppeklokke !!!???

Legg igjen i den i byen, kanskje du får oppleve noe nytt ved å ta det "litt med ro" ...

Det med alene i fjellet i vi enige om, jeg går alltid alene også på toppturerer, av den praktiske årsak at skulle jeg hatt turkamerat med meg, så hadde jeg forblitt i sofaen

:P

Skal vi se bildene dine ja:

a1)dsc0536:

Gjevillvatnet -- legg merke til Ålmannberget - den digre veggen til venstre for vatnet, ellers er jo Storhornet fremtredende til høyre.

a) dsc05640:

Toppryggen av Blåhø sett sørover med Snøhetta, Larstind og Storskrymten i horisonten

B) dsc05641:

Toppryggen av Blåhø sett nordover med Resfjellet, i høyre bildekant ville vært Svarthetta, i venstre ses stortoppen av Trollhetta

c) dsc05642:

Utsikten østover med Granasjøen, til venstre for sjøen er Ilfjellet, midt i bildet, til høyre og hitom sjøen er Høghø, rett bak Høghø er Leverkinna (lav rygg) med den svære ryggen av Trollhytta rett bak der igjen, Ramsfjella/Barnas naturverden er så til venstre bortover, Brattskarven er akkurat utom høyre bildekant. Forollhogna ses godt sånn midt i mellom Ilfjellet og Ramsfjella (dvs det nordligst -- Nørstfjellet (det med tydelig svart "nase").

d) dsc05651

Utsikt nordover med Gråsjøen og Follsjøen (bakerst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfinn...

Ikke alltid man kan gjøre alle til lags, men slik er det nå bare. Var på veg opp til Blåhø i November og, men snudde på grunn av dårlig vær. Jeg viser respekt for fjell og natur, og har hatt vendereis flere ganger på andre turer. Blødene magesår er vell å ta hardt i, hvor de fleste skal kunne gå i noen timer uten å spise mat. Jeg går også i fjellet grunnet trening, og ved å benytte stoppeklokke (klokke), er det mulig å se hvordan progresjon en har i treningen fra gang til gang. Det er sikkert mange som er uenig med meg på dette, men alle har forskjellig motivasjon for å gå i fjellet...

Angående kritikk ved bruk av GPS. Jeg har brukt den mer enn en gang for å si det mildt, og har brukt den på mange turer i både dårlig og fint vær.

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du - vi er i Trollheimen! Du har antakeligvis fått det med deg - utfra tittelen, men hele opplegget bærer preg på solskinnstur til Gråkallen i Bymarka.

Jeg har nok av historier og en og annen forlatt turvenn med slikt utgangspunkt og kan ikke dy meg for å irritere meg grenseløst for slik mangel på respekt for fjellet! Ditt forhold til gps er klart innspirert av DNTs sitt, med et lite "opplærings"puff så kanskje du kan få deg en bedre turvenn enn du kan tro som aldri svikter være seg rein eller sol...

Hmm - så streng du virker her da, Fjellfinn! :lol:

Synes "askogvoll" er vel forberedt jeg, han er i god form, og er godt utstyrt.

Og har du lest hans andre rapporter her inne, så ser du vel at han kan GPS'n, og bruker den ofte.

Virker ikke på meg som han har den med kun som falsk trygghet ihvertfall.

Og at han, når forholdene tillater, lar hodet orientere istedet for GPS'n, må vel heller være en fordel enn en bakdel?!

Nok av dem som ikke lar hodet styre noenting i fjellet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at askogvoll er nok blant de mer seriøse hva angår sikkerhet og fornuftige holdninger.

Det er positivt at man har et aktivt forhold til hvor lang tid man bruker på en gitt distanse. Om man bruker stoppeklokke eller vanlig klokke går ut på det samme. Poenget er å bygge opp erfaring om hvor lang tid man bruker på ulike distanser/høydemetre. På denne måte kan man lettere beregne hvor lang tid en tur tar, om man kommer frem/ned før det blir mørkt, eventuelt før et væromslag.

Bra at askogvoll går inn skoene på en kort tur som dette.

Jeg skjønner godt at man drøyer med matpausen når toppen er så nær. (Uten å nevne navn så er det enkelte andre som stopper opp like under toppen for å ta en pause 8):lol: )

De som har lest askogvoll's andre turrapporter vet at han har et reflektert forhold til GPS-bruk og er kjent med de begrensninger GPS har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at man drøyer med matpausen når toppen er så nær. (Uten å nevne navn så er det enkelte andre som stopper opp like under toppen for å ta en pause 8):lol: )

Nei, vi nevner ikke navn. :lol:

Ellers må jeg si meg helt enig i eaa og Erik sin støtte til askogvoll her. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd askogvoll som nonchalant i forhold til fjellet og dets farer. Utifra de rapportene jeg har sett, har han virket meget godt utstyrt og forberedt til de turene han har lagt ut på.

Derimot, han vi møtte på Falketind i 1997, kan sies å ikke ha vært bitt av noe utstyrshysteri. Mens vi sto på toppen kom det en person joggende i steinrøysa opp de siste 100 høydemetrene før toppen. Etter det jeg erindrer, var han kun iført shorts og t-skjorte, og hadde et magebelte som inneholdt det mest nødvendige! :lol:

Det viktigste er vel at hver og en kjenner seg selv og sine begrensninger, og putter i sekken det man trenger/ønsker avhengig av vær, føre og egen form. At man legger opp til turer som er innenfor rammene av hva man er i stand til og utstyrt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt forhold til gps er klart innspirert av DNTs sitt, med et lite "opplærings"puff så kanskje du kan få deg en bedre turvenn enn du kan tro som aldri svikter være seg rein eller sol...

"...være seg rein eller sol..."

Sjelden reinsdyra har noen nevneverdig innflytelse på forholdene da, men sol er fint! :lol:

"Raining cats and dogs" sier engelskmannen - men rein da gitt?!

Best med hjelm også da kanskje, ikke bare GPS? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg i stedet har blitt sjokkert over hvor MYE utstyr askogvoll har med seg 8) Kanskje jeg bare er misunnelig på den formen han åpenbart innehar siden han orker å gå på tur med såpass tung sekk som han gjorde på Gråhø-turen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa skrev:

35 kg oppakning minner lite om solskinnstur til Gråkallen i Bymarka

Det kan du trygt si, fikk plutselig ånden over meg søndag kveld og dro opp til Skitua og raste opp på Gråkallen. Men utrustningen var beskjeden; ingen GPS, ikke kompass og slettes ikke kart - man får da våge litt :)

Men kamera med tele veide drøyt kiloet, og en halv liter drikke i varmen gjorde godt. Vet ikke om askogvoll er 17 ganger så sprek som meg, men selv på langtur nøyer jeg meg med 1/3 av hans bør.

Hiver på et bilde tatt i retning Trollhetta. Er ikke 100 % fortrolig med fotoutstyret ennå, men får vel skylde på disen :D

post-474-133474470114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
- man får da våge litt :)

andersno:

Du ser at det er Resfjellet foran Trollhetta?

Og Rindhatten og Neådalssnota til høyre for a?

PS2

Søndag f.k. blir jeg på Gråfjellet i RennebuTrollheimen - da kan jo alle få se noe spesielt :D

Edit:

Det ble i høyeste grad en kose tur! Fjellet blomstrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.