Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur og naturopplevelser


gunnb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har så lyst til å begynne å gå litt i fjellet, og har litt problemer med å bestemme meg hvor i Norges langstrakte land jeg skal begynne. Derfor lurer jeg på om noen har forslag til forholdsvis lette (jeg er tross alt nybegynner) turer (gjerne toppturer) hvor man i tillegg kan se fantastisk natur ;) Skjønner at man ikke nødvendigvis må gå lenger enn opp på nærmeste ås for å få flotte naturopplevelser, men dere har kanskje noen favoritter som utmerker seg i så måte..?

Har planer om å gå Besseggen i sommer, og det er i første omgang slike turer jeg er mest interessert i, de lange vandringene får komme etter hvert, tror jeg. Jotunheimen er fint, men tar også gjerne imot forslag til turer i andre deler av landet.

Så, hva er den flotteste turen du har gått? Og kan den kanskje passe for en som meg..? :wink:

Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jotunheimen er best! :wink:

Som jeg sier til alle som forteller de skal gå Besseggen; "dra heller litt lenger innover Gjendevann til Gjendebu, og prøv å gå Svartdalspiggen.." Dette er en tur du kan bruke alt fra 4 til 8 timer på.. Kommer du på toppen i fint vær, tror jeg du skal bli rimelig fornøyd med utsikten :!:

Men Besseggen er en fin tur sånn når man kanskje ikke har vært så mye i fjellet. Det er på en måte en tur alle fjellfolk burde ha med seg. "Alle har jo gått Besseggen" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En fottur i Tromsø amt ville være en meget lønnende avveksling, ikke minst for dem, som har sett nok av Jotunheimen og andre fjelltrakter i det sydlige Norge, og som føler seg sjenert av den stadig voksende mengde av turister og den alt for store sivilisasjonen som har trengt frem selv til de mest avsidesliggende strøk."

Josef Caspari 1896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke sett så mange forskjellige fjellheimer og besteget like mange fjelltopper som de fleste her på forumet, men jeg tør allikevel påstå at min "hjemmebane" nemlig fjellområdet mellom Vang i Valdres i øst og Hemsedal/Mørkedalen i vest kan anbefales på det varmeste til alle som ikke er ute etter de aller største mest ekstreme utfordringene. Her finner du dype frodige daler og levende stølsliv, samtidig som 2 av Norges 3 høyeste topper syd for Jotunheimen befinner seg her, (Ranastongi 1900moh og Høgeloft 1920moh) Området ligger utenom allfarvei, så du møter ikke mange her. En flott tur, som jeg gikk i fjord sommer er f.e.k.s. å starte fra Finse og gå Skarvheimen på tvers altså over Djup og Bjøberg i Mørkedalen, har du tid kan du ta noen dager på Kljåen, stedet er så hyggelig at det er en attraksjon i seg selv, men er også et strålende utgangspunkt for toppturer på topper som Storebotteggi og Høgeloft. En flott avslutning på fjellturen vil deretter være å gå den nedlagte DNT stien over fjellet til Skakadalen og ned til Grindaheim i Vang.

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare tull å sette områder opp mot hverandre. Etter å ha trava rundt Skandinavias fjellområder, med untak av Nord Trøndelag og Nordland som står på lista over neste prosjekter, så har jeg funnet ut at alle strøk har sin sjarm. Det er bare å forsyne seg. Innimellom blir det tid til nærområder. Har et prosjekt om å ta alle høyder/topper som står på 1:50 000 kartet over kommunen. Det blir noen hundre og god trim.

GOD TUR !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn,

En av de turene som fikk meg til å innse hvor fint det er på topper, var Skogshorn i Hemsedal. Der parkerer du ved veien (ca. 900 m.o.h. tror jeg) og går via en fin-fin lett sti med slak stigning helt til topps (1728). Bruk tre timer opp kanskje eller mer hvis du vil. God plass på toppen til å slappe av og nyte den kjempefine utsikten. Med godt vær helt sydover til Gaustatoppen og nordover ser du hele tinderekken i Jotunheimen. Eneste ulempen med denne toppen er at den er temmelig populær.

Om Jotunheimen kan du finne utallige innlegg her hvor andre nybegynnere vil ha tips. Det er kanskje enklest å bruke Google for å finne disse innleggen, tipper jeg. Turene til de letteste toppene i Jotunheimen er dessverre ofte ganske lange. Selv synes jeg Besshø var fantastisk. Det er kun lett gåing til toppen fra Gjendesheim. Jeg startet tidlig. Allerede oppe i bakken ble det stille. Så ned på et par hundre 'maur' som sto og ventet på båten til Memurubu. Toppen er bred og har en fin rasteplass. Utsikten ned mot Gjende, sydover mot Gjendealpene og bort mot Surtningssui og Memurutindene er flott.

Og det er jo ellers så utrolig mange fine turer. Det er bare å begynne. Det fasinerende er at Jotunheimen er så åpen (sammenlignet med Alpene). Uansett hvor du går ser du alltid fjell og åpne daler fra en ny vinkel. Det blir jeg aldri trett av.

Men det behøver kanskje ikke være bare toppturer? En fin tur som ikke har noen topper, men som gir deg et inntrykk av de sentrale deler av Jotunheimen, er Gjendebu - Leirvassbu. En av de beste stiene i Jotunheimen. Mange fine steder å stoppe (se på kartet på forhånd) som rett før en liten foss (husker ikke navnet) og absolutt langs Langevatnet.

Skrive om dette setter tankene i gang. Heldigvis ikke mer enn et par måneder før jeg kan komme meg til fjells igjen. Tre hele uker i Jotunheimen og Rondane for å samle nok inntrykk til å 'overleve' et år til her i flatlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.