Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntrekk til sovepose for soving under åpen himmel


Peder K.

Anbefalte innlegg

Helsport selger et regntrekk som heter Cover Aquaguard. Det veier 460 g. Vurderer å benytte dette istedenfor telt ved noen anledninger til sommeren, f.eks sykkeltur Oslo-Geiranger. Er det noen som har erfaring med dette? Blir det klamt? Går det virkelig å sove med posen helt lukket uten å kveles ved eventuelt regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei:)

Eg har ingen problem med å sove med posen heilt lukka, men eg har fleire vener som ikkje likar det. Det kan jo kjennast litt klaustrofobisk, kanskje...?

Men det går heilt fint, og ingenting er som å sove under open himmel!

Hilde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Skal du bli fornøyd med det produktet du kjøper, tror jeg du må kreve at det puster like bra eller bedre enn GoreTex. Alt annet vil under de fleste forhold gi for mye kondens !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Bivanorakken til Hilleberg, et fantastisk produkt! Tidligere har jeg brukt Ajungilak, både Grevling og G 2000, men etter å ha fått jakke, vindsekk, og trekk i ett, så fikk Grevlingen lov til å gå tilbake i hiet sitt.

Men, når det er sagt, jeg syklet Oslo-vestlandet i sommer med sommerposen og en presenning fra Claes Ohlsson til under hundrelappen. Funket finfint, selv i regn. Ser ikke noe grunn til å slite på "Superduken" unødvendig. :)

Men, hva endte/ender du opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min erfaring er at det blir en del kondens med Grevling.

Fikk kjøpt et brukt trekk i Gore Tex fra Mountain Equipment da jeg gikk på Høgskolen i Bø. Dette er i Gore Tex og puster. Har hatt flere morsomme opplevelser med det... :)

Som skrevet før i tråden her, så legger du deg bare over på siden ved regn eller under en busk. Da er det enklest å ha liggeunderlaget under, men det er jo kjekkest å ha alt i same pose.

Hadde det en høst da jeg lå i gapahuk. Denne natta regnet det utrolig mye, og våknet på morgenen av at det rant en bekk gjennom gapahuken. Da viste det seg at soveposetrekket lå og duppet på vannflaten. Jeg hadde ikke fast grunn under posen fra lårene og ned - men, inni var alt tørt!!! Utrolig digg...

I snøhule er det også praktisk å kunne dra med seg alt ut i en operasjon om morgenen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg leste om det 'geniale' produktet Hilleberg Bivanorak (regnjakke, vindsekk og soveposetrekk i ett ) trodde også jeg at jeg hadde funnet noe som var en genistrek. MEN jeg har lest litt varierte kommentarer om dette produktet. Foreslår at du gjør noen søk på nettet først. Jeg husker bl.a. at det var endel problemer med en glidelås som ikke var helt tett og at Helsport dessverre ikke hadde umiddelbare planer om forbedring.

SÅ jeg har fremdeles med meg presenninga, den gjør fremdeles susen og kan brukes til mye rart på tur bl.a. gapahuk. Et regntett soveposetrekk ser jeg for meg må bli mye kondens på innsiden, får nesten klaus bare av å tenke på det... Presenning gjør derimot at du får litt lufting.

Dersom du har store ønsker om dette vil jeg henge meg på tanken om å satse på GoreTex istedet. Kjøp Goretex i metervare og sy selv eller få hjelp av en tante e.l. til dette. Smør inn sømmene med egnet middel for å unngå lekkasje. Er det noen som har forsøkt dette? Fikk nesten litt lyst til å prøve selv :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjøp Goretex i metervare og sy selv eller få hjelp av en tante e.l. til dette. Smør inn sømmene med egnet middel for å unngå lekkasje. Er det noen som har forsøkt dette? Fikk nesten litt lyst til å prøve selv :shock:

Gore tex er nok litt vanskelig å finne i metervare. Gore selger det kun til authoriserte fabrikker slik at det ikke skal være mulig å lage hjemmelagde produkter av Gore tex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hejsa!

Vil nu også satse mest på et Gore-Tex overtræk, da det jo trods alt er pustene.

Her i DK er der mange muligheder for at købe bruge Gore-Tex overtræk fra overskudslagere til en fornuftig pris. Selv har jeg købt et velfungerende overtræk for 750,- DKK og det har jeg haft i 4 år, og det har aldrig svigtet. Mon ikke i i Norge har samme mulighed ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Min lengste natt ute i det fri var en tropnatt i et lukket soveposetrekk, Ajungulak Aquaguard eller noe slikt. Måtte lukke igjen pga milliarder av sultne knott og mygg som hang utenfor og holdt leven.

Etter det har jeg stort sett alltid hatt med telt når det er ut på tur i juli +/-.

Jeg har telt, lavo, både kjøpt og selvsydd gapahuk, men når jeg skal på tur tar jeg som regel kun med en enkel bil/båtpresenning. Disse er rimelige 25 - 55 NOK, og jeg bruker 2.6 x 3.5m varianten. Har og 2 x 3m, men denne kan bli noe snau. Noen bunter med nylontau, 4-5 plugger og evt et par stenger om det er snaufjellet en skal på, så er en klar. Veldig enkelt og praktisk og her gjør det ikke noe om det svis et hull eller to. Har tilbragt veldig mange netter under slik presening og vil påstå at det er det beste. Uslåelig når det er mye nedbør og en likevel kan sitte ute, ikke inne i et klamt telt som veier et tonn når det er gjennomtrekt av vann. Med et lite drag i lufta vil en også kunne tørke opp under preseningen.

Den selvsydde gapahuken jeg har, er sydd av standard ripstop teltduk bestilt fra Helsport. Aberet her var at dukbredden var kun en drøy meter og det er vanskelig for vanlig dødelige å få slike sømmer tette. Veldig gøy å lage, men bruksverdien må sies å være lav og prisen ble høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.