Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av turjakke og sko/støvler?


JR-Ewing

Anbefalte innlegg

Heisann godt folk :wink:

Etter å ha trasket rundt i fjellheimen i joggesko og joggebukser de siste årene har jeg innsett at det er på tide å investere i skikkelig turutstyr.

Har lest litt rundt på nettet samt på dette forumet. Det er jo et svært stort utvalg på markedet og ikke helt lett å bestemme seg, særlig når det er snakk om så mye penger.

Når det gjelder fjellsko har jeg kikket på forskjellig, men har egentlig bestemt meg for Alfa Walking King. Disse har de på tilbud på Intersport til 1499. Et godt tilbud. Skoa virket gode også.

Det var imidlertid en kamerat av meg som anbefalte meg å kikke på jaktstøvler også. Nemlig Alfa Bever Pro Grip +. http://www.alfasko.no/index.php?option=com_content&task=view&id=63

Personlig er jeg redd for at de kan bli for tunge, men jeg er i god form så det er ikke sikkert det er et problem. Var i butikken i dag for å prøve dem, men de hadde dem ikke på lager så jeg fikk ikke testet ut om den ekstra vekten var av betydning.

For det meste kommer jeg sikkert til å gå i preparerte turstier, men det vil jo definitivt bli litt gåing i myr og ulendt terreng også nå og da og det er jo greit å ha muligheten. Jeg er i god form, så det er mulig jeg tåler den ekstra vekten?

Når det gjelder jakke så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å kjøpe en "tett" membranjakke, men har fått inntrykk av at mange ikke anbefaler disse allikevel da det kan gå hull på membranen samt at de ikke puster så godt?

Kikket litt på denne softshell jakken av Arcteryx, men den er jo kostbar: http://www.alfasko.no/index.php?option=com_content&task=view&id=63

Denne må jeg forresten bestille på nett da jeg ikke har noen Arcteryx forhandlere i nærheten. Går det bra å få rett størrelse?

Sannheten er at jeg går mest i oppholdsvær og da er det jo vindtetthet som er viktigst. En kan jo alltids kjøpe et tynt regnsett til å ha ved siden av.

Ellers prøvde jeg en Bergans jakke(membran) i dag til litt over 2000 som føltes ganske bra.

Når det gjelder underbekledning så er det jo ull som er tingen. Et tynt ullundertøy er jo et must, men hva bør man ha til genser når det er litt kaldt i været? En litt tykkere ullgenser utenpå? Fikk anbefalt Icebreaker, men det var jo sinnsykt dyrt.

Håper på noen solide innspill! ;)

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig så anbefaler jeg Crispi sko og Bergans jakke ;) .

Alfa har hatt mye problemer med sømmene på sine sko... vet de har prøvd å rettet det opp, men ser på

skoen at de fremdeles har sømmer "feil" vei. Disse sømmene rakner raskt når man går i busker og kjørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at du trenger jaktstøvler.

Tror at kombinasjonen Viking mountain (som jeg selv har tenkt å bytte til nå som mine gamle fjellsko er utslitt) og et par gamasjer vil dekke de fleste situasjoner hvor du kanskje kan trenge en jaktstøvler.

Denne løsningen er lettere og billigere ;)

Ellers er jeg enig i at Bergans sine jakker er veldig bra. Har selv den som heter Breheimen, og er veldig godt fornøyd med den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til Forbrukerrådets test av fjellsko: http://forbrukerportalen.no/test/fjellstovler

Alfa Walk King kommer her dårligst ut.

Førsteplassen går til Scarpa Ladakh. Selv synes jeg disse er litt for tunge hvis man bare skal ha ett par sko. Crispi besseggen kommer på en god andreplass. Selv vil jeg dog anbefale Crispi Nevada. Disse er 200.- dyrere enn Besseggen, men kommer med en ganske høy gummilist rett over sålen (på utsiden). Dette gjør skoene mer motstandsdyktige mot vanninntrengning etc... Liker disse kjempegodt, og har bare godt å fortelle! Puster bra, lite sømmer, og skoene holder seg usedvanlig godt!

Når det gjelder jakker vil jeg anbefale Norrøna Falketind. Denne vant forbrukerrådets store jakketest ;)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans klær = genialt

Skoa mine er viking mountain (den høge versjonen), kanon sko, men nå bjunne "skoen" og løsne fra sålen. midt under. Etter 1,5år. Prøvd å limt, men det holdt ikke. Så tips mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommer'n bruker jeg å gå i to typer klær: paclite goretex og ull i sekken, eller tynn bukse eller shorts, tynn trøye og fleece, med poncho med i sekken. På dagsturer altså. Også har jeg no stormberg-klær jeg bruker til bål og kveldskos, men som blir brukt til å gå i om høst og vår noen ganger. Flerdagstrasking i fjellet uten opppakning har jeg nesten aldri vært med på, men på hytte®tur blir det som regel pacliten og tynn bukse/trøye + tynn ull som blir med. Er veldig fan av bukseseler/selebukse bortsett fra når det er sommer. Man har ikke så mye mellom skulder og buksestropp, så om man går med sekk gnager den innerste stroppen ofte på skuldra. Det er viktig at paclite'n har tilstrekkelig med lufting under armene og vanntett glidelås + snøring og hette i tilfelle uvær. Husk lue :wink:

Av fottøy er jeg frelst av armystøvelen, vanntett, puster, gir ikke gnagsår når den er gått inn, myk og samtidig kan den strammes på alle hemper for å gi god nok støtte i ura. Bruker å konstant lisse-setting, også er det akkurat slapt nok til at det ikke gir senetrøbbel når den er festet i de tre øverste hempene, men gir god nok støtte når den festes på alle fire. Hvis armystøvler blir for heavy blir det den lave, litt stive merell continuum. Vibram-såle så den er litt stiv, har god friksjon og fornuftig mønster - men blir jo dyrere.. På hyttetur blir også slippers med i sekken. Noen ganger har jeg bare med det jeg går i, andre ganger syns jeg det er digg å bytte sko underveis. Har også noen brestøvler som tar armybootsa sin plass om jeg skal ha på stegjern på turen, KayLand Event om jeg husker rett.

Alle skoene mine har såler for å bedre støtte "fotbuen(?)". Får variere med å ha de inne eller ikke, og dersom det utvikler seg liktorner eller andre dumme saker kan man skjære bort et stykke i sålen der det presser mest. Tørker fort når man tar de ut. Beste trikset mitt mot gnagsår er nylonsokk innerst. Ullsokken henger fast i skoen, men ikke i foten og når skoen beveger seg opp og ned følger dermed ikke huden med. Også digg å ha i klatresko når en skal være ute hele dagen.

Eskimo-sokkene (de tjukkeste) de selger på armyshop er kjempegreie å ha i armybootsa, også om sommeren. Ellers går det mest i Ullvang-sokker under de igjen. Kan gå overraskende lenge uten å lukte ille! Eller var det bare meg? ;)

Hvis du skal ha med staver for å spare knærne, vil jeg anbefale å også ha med langrennhansker til å ha under. Da slipper du blemmer og gangsår fra stroppene når huden blir våt av regn eller svette. Ikke-forede såklart. Uansett greit å ha med hvis man har fallt og skrubbet opp hånda og trenger å klyve videre, eller ønsker å unngå skrubbsår på utsatte partier. Også er det kjekt å ha når det blir kjølig.

Lykke til med utvelgingen av utstyr!

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg av dem som mener at vekt er vikitg.. Går man lange turer i fjellet ser jeg ikke vitsen ved å dra med seg tyngre utstyr enn mulig. Jeg vet også mange har sansen for bergans, men jeg må si meg sterkt uenig med disse da det gjelder tøy som skal brukes til litt mer enn fashion. De gamle gode breheimenjakkene gjør nytten sin, men igjen, der drasser man på mye tynge. Jeg har selv jobbet mange år i sprtsbutikk og tuslet og trasket litt rundt i fjellet og dermed fått testet ut mye av det som finnes.

Om jeg skal være konkret og komme frem til hva jeg syns du bør velge vil jeg nok anbefale at du tar en titt på Asolo sine Fugitve sko. Disse er helt vanntette, lette og gode pluss at de til og med ser bra ut. Den jakken jeg har best erfaringer med må være Lowe Alpine sin Ice Light. Den er knall lett til gore-tex XCR jakke å være.. Og ei helt knall jakke som dekker alle mulige behov. Min ice light har skrapet seg mot stein og virkelig blitt prøvd mange ganger og holder virkelig mål.

Men såklart, folk har forskjellige meninger, og det finnes masse som er bra, noe som gjør at folk stort sett anbefaler det de selv har:) Håper i allefall du også blir fornøyd med det du ender opp med.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert folkens! B)

Takker og bukker for svar! Tydelig at det er erfarne fjellfolk tilstede her :P

Da har jeg lagt Alfa skoene på hylla. Bra at jeg ikke kjøpte dem i går. Det var nummeret før!

Støvler blir det heller ikke. Egentlig liker jeg godt å springe opp fjellsida og da hjelper det jo ikke akkurat med støvler.

Tipset om gamasjer setter jeg stor pris på. Har nå kikket litt på nettet og ser at der er mye bra. Tenkte rett og slett ikke over at gamasjer var en mulighet :) Da er det jo faktisk bare å ha et par i sekken hvis man skulle komme utfor myr og lignende våte områder.

Har kikket litt på fjellsko og nå er jeg jo nesten usikker på hva jeg skal velge. Kommer sikkert til å bli godt fornøyd uansett.

Her er jo en fra Scarpa: http://www.oslosportslager.no/product/2674/7783/418360/Scarpa_Mustang_GTX_trekkingst%F8vel%2C_unisex.html

Asolo`s Fugitive som SirHerheim anbefalte: http://www.oslosportslager.no/product/2674/7783/342228/Asolo_Fugitive_GTX_fjellsko.html

Ser tøff og behagelig ut.

En annen fra Asolo som er nesten dobbelt så lett som Fugitive: http://www.oslosportslager.no/product/2674/7783/418791/Asolo_Powermatic_400_GTX_fjellsko.html

Viking Mountain: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____37672.aspx

Crispi Nevada: http://www.crispi.no/crispisommer/spesialmodeller/nevada/nevada.htm

Mye å velge mellom. Legger ut alt her slik jeg har oversikt. Blir nok å bestille fra nettet.

Når det gjelder jakker så ser det jo ut som dere alle anbefaler membranjakker og ikke softshell?

Fant denne fra North Face, til over en tusenlapp billigere enn Arcteryx Softshellen: http://www.oslosportslager.no/product/2662/6698/422437/The_North_Face_Stratosphere_3-lags_Gore-Tex_XCR_jakke.html

Allikevel, ser jeg inget poeng i å spare en tusenlapp når man først kjøper hvis prisforskjellen faktisk utgjør en forskjell.

Noen som har kjennskap til Icebreaker? Oppsiktsvekkende dyrt, men det er godt mulig det er kvalitet.

Nå er det rett til sengs etter atter en lang dag på fjellet i joggesko og joggebukse :P

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans klær = genialt

Skoa mine er viking mountain (den høge versjonen), kanon sko, men nå bjunne "skoen" og løsne fra sålen. midt under. Etter 1,5år. Prøvd å limt, men det holdt ikke. Så tips mottas

Går kanskje an å prøve med epoxy?

Epoxyen kan evt. påføres i 2 omganger, først et tynt lag på begge flatene (epoxyen trekker inn i sålen/læret og herdes noen min til overflatene blir klebrige - lett oppvarming m/ f.eks. en hårføner gjør epoxyen mer tyntflytende og lettere "inntrengbar"), deretter et nytt lag hvoretter flatene klemmes sammen og holdes lett sammentrykket til epoxyen har herdet helt. Herdet epoxy kan mykgjøres ved oppvarming (til 50-60 gr.)

Har erfaring fra et par orienteringssko der sålen løsna framme ved tuppen. Lima med epoxy og det funka veldig bra. Holder fremdeles, .... etter 1 års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir tungt og tett med 3-lags XRC-jakke. Anbefaler heller paclite til sommeren. http://www.oslosportslager.no/product/2662/6698/422817/The_North_Face_Prophecy_Gore-Tex_Paclite_jakke.html Funker helt fint å gå på toppturer med også, men er selvfølgelig ingenting å stå i skitrekket med når det blir under -5 eller mye vind.

Dessuten tror jeg det er bedre å prøve skoene i butikken enn å bestille dem på nettet, jeg ville i hvert fall aldri kjøpt et par sko jeg ikke var 100% sikker på over nettet.

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icebreaker er bra, og har et godt modellutvalg (spesielt på sportsnett.no og OS), men er rådyrt. Om det er på tilbud kan det være interessant, men ellers har du multisportserien til Devold, som er rimligere og i perfekt sommerkvalitet. Brynje superundertøy er også verdt en kikk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig så anbefaler jeg Crispi sko og Bergans jakke :) .

Alfa har hatt mye problemer med sømmene på sine sko... vet de har prøvd å rettet det opp, men ser på

skoen at de fremdeles har sømmer "feil" vei. Disse sømmene rakner raskt når man går i busker og kjørr.

Det er flere år siden ALFA la på en kevlarsøm på WALK KING. Se etter tre sømmer - de gamle hadde to. Skoene er på tilbud til 1295,- og det er de verdt.

Det siste paret har holdt lenger enn de tidligere. Jeg har ikke hatt problemer med GT'en på de siste parene heller, og jeg synes også at sålen nå er bedre.

Skoene henger bedre på vått fjell.

Mange mener at Gore-Tex i sko er helt "på jordet", men jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til "vanlige" sko. Jeg har helt glemt hvordan det er å gå med våte sko.

Men uansett, anbefaler jeg de skoene som passer til føttene.

(Jeg passer ikke Crispi sko.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vet det er sent, men kom nettopp over denne tråden. Jeg er overrasket over at ingen har nevnt Lundhags enda. Personlig har jeg relativt liten erfaring med de fleste andre merker. Det er rett og slett fordi Lundhags'ene mine er suverene.

De militære M77 er jo greie nok, men de er dessverre ikke spesielt tette. I hvert fall etter et års tid. Da lekker de etter en dag i våt lyng.

Sko med Gore-Tex er nevnt som supre (da de holder deg tørr). Jeg blir uansett ganske klam innenfra i sko og da er pusteevnen og tørketid viktig. Gore-Tex sko har mye stoff inni for å beskytte membranen, og erfaringer fra venner og familie forteller at dette tar lang tid å tørke og ikke varer evig.

Derfor velger jeg sko som er laget av skinn uten stoff inni. Dette er slitesterkt og tørker relativt fort. Har hatt et par Lundhags Jakt i 12 år. De holder enda, men begynner å lekke litt etter en halv dags gange i vått gress (altså omtrent som M77 etter ett år). Til tross for at de enda fungerer helt fint, har jeg fått nye lundhags Professional High av venner. De synes synd på meg siden jeg ikke har fått nye støvler på lenge. I tiden jeg har hatt mine Jakt har en kompis byttet ut 5 par andre sko. Han har nå Lunhags.

Fordelen med høye sko som dette er at du uten prob. kan vade over elver til midt på leggen. Du kan sågar stå der uten å bli våt. Det er genialt.

Når det kommer til passform (som er essensielt), opererer Lundhags med 3 bredder på skoen og det er lurt å finne en som passer. Du kan også bestille "skreddersøm" ved at skoen du ønskes lages i den passformen du ønsker. Genialt.

Men Lundhags er ikke billigst. Men om du tar det som en investering går det greit. Mine gamle Jakt har kostet 150,- per år. Hvis man kjøper 5 par sko til 1000,- i samme tidsrom blir prisen per år 416,-.

Mvh

Sverre Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.