Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppel eller tunnel?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Her i Norge/Norden er det mange som har motforestillingene mot telt hvor innerteltet settes opp først.

I USA ++ møter man på samme måte motforestillinger våre tradisjonelle telt som settes opp med ytterteltet først.

Etter å ha hatt begge typer telt kan jeg ikke se at den ene typen er enklere/vanskeligere/raskere å sette opp i sterk vind, eller forøvrig bedre/dårligere enn den andre. Begge telt har sine svake og sterke sider.

Begge typer har forskjellige styrker og svakheter.

Noen som har andre erfaringer? Eksempelvis som ikke liker kuppel-telt, eller omvendt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Dette skulle vært postet under "utstyr". Om moderator ser dette kan han jo flytte det....beklager :)

Edit: Flyttet til "Utstyr" av admin, 13.01.2004 12:35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best yttertelt som kan taes opp først. Så slipper man at innerteltet blir vått av evt regn. Og yttertelt er praktisk å sette opp om det er litt friskt når man skal spise. Uten at man er avhengig å måtte sette opp hele teltet for å få brukt det. Har også sett folk bruke det som toalett!

Liker kuppel fordi da slipper jeg å tryne i barduner om natta. Og jeg ble litt for lei av å bardunere fast det gamle vraket jeg hadde :) Ellers er det den konstruksjonen som er mest vindstabilt.

Er vel og merke stor forskjell på telt, merker og konstruksjoner. Noe som prisen blir påvirket av. Et telt som koster litt ekstra vil være bra for de fleste. Så kommer det an på hva man liker, og hva behovet er :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk flere telt. (Kremt). Et av de er et telt fra statene hvor man setter opp innerteltet først. Har også en Helsport og en Hilleberg hvor jeg som oftest setter opp inner- og ytterteltet samtidig, men kan sette opp ytterteltet alene.

Eneste fordel med å kunne sette opp innerteltet først er hvis man er i et varmt område og kun trenger innerteltet, eks. som myggnetting. Ellers er innerteltet først noe pes. Like greit å kunne sette dem opp samtidig. Dersom det blåser så mye at dette er vanskelig, er det sikkert også mye nedbør sammen med vinden.

Jeg ser fordelene med å kun sette opp yttertelteltet, men å bruke den som do !??! Klarer man ikke å gå på do uten tak over hodet får man likesågodt holde seg i nærheten av DNT-hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til mange hillebergtelt kan man få kjøpt ekstra kroker som gir mulighet for å sette opp bare innertelt.

Da har man jo faktisk alle tre mulighetene i et og samme telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.