Gå til innhold
  • Bli medlem

29.05.07: Trollstolen (1141) i Rauma, snørenna i nordsida


Svein

Anbefalte innlegg

Long time! En kort turrapport fra en kveldstur sist tirsdag, kall det gjerne en kombi fottur/skitur. Vi var 3 stk som sikta oss inn på Trollstolen (1141) i Rauma med start fra Øvre Våge (Vågstranda). Ikke så altfor mye snø så langt mot ytre strøk, men nok til at vi fikk kjøre ca 700 høydemeter på ski på returen (fra 1141 til ca 450moh). Opp gikk vi mer eller mindre til fots med skiene på sekken 1000 høydemeter. Sliten? Jepp, jeg ble det.. :D (old news..)

Det var renna i nordsida på fjellet som var målet for turen, ca 35 grader i snitt på de øverste 300m, bort i mot 40 grader helt oppe. Renna, noen få meter på det smaleste, men jevnt over god bredde. Oppvarmet snø helt oppe, antagelig nysnø fra siste snøfall som kun hadde kommet i øvre del av fjellet. Denne snøen løsnet lett og gled i slow motion ned renna. Fastere føre allerede 50-100m ned i sida. Langt oppe i renna var et smalt parti hvor det stakk opp steiner, og i nedre del var snøen erstattet med smeltevann på et 20-30m parti. Av med skiene her og på igjen nedenfor, deretter skikjøring mer eller mindre sammenhengende ned til 450moh - da med innslag av et par lyngtrakkingspassasjer.

Telebilde av Trollstolen med rute opp og ned er heftet ved, mer om turen på fjellinordvest.net

En topp med veldig bra utsikt mot flotte Romsdalsfjell!!

post-283-133474468869_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
FANTASTISK!!

Kult å bo på et sted som har skisesong fra oktober til juli...

Ta med august og september også da ;)

I disse månedene er Sandgrovbotnen det sikreste, men Alnestinden kan også enkelte år være et greitt alternativ.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3745&highlight=midth%F8in

Det er ålreit å bo et sted der det er kort vei til fjells, skiføre eller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Long time!

Et kjærkomment comeback! 8) Selv om dine turrapporter er like lesbare på hjemmesiden din, er det godt å se de her inne også! Informative beskrivelser og bilder, fra en fjellverden som for meg foreløpig er heller ukjent, i hvert fall ”live”.

Når man ser rett i mot sånne snørenner, virker de nærmest stupbratte. Nå leser jeg at renna på Trollstolen var bratt nok i mine øyne med tanke på skikjøring. Nokså uaktuelt å sette utfor slike med ski gitt, med nåværende skiferdigheter. ;) Å surfe nedover på skoene derimot… :lol:

Nydelige bilder Svein, og ikke minst panoramabildene på fjellinordvest.net!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med august og september også da ;)

Hmm... jeg ble nesten inspirert til å prøve et år med skiturer i alle årets måneder,

innenfor M&R. Eller bare R..

Da vet jeg hvem jeg kan spørre, når temperaturen er 25 grader

i Ålesund, og folk bader i fjorden.

Regner med, nei - jeg er 100% sikker på at du (og kanskje Svein også) har

allerede gjort det.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med, nei - jeg er 100% sikker på at du (og kanskje Svein også) har

allerede gjort det.

A

Nei, jeg har ikke gjort det "stuntet". Har aldri gått på ski i august-oktober. 31.juli er seneste skidag jeg har gjort, november gir som oftest skimuligheter hvert år.

Et kjærkomment comeback! :-) Selv om dine turrapporter er like lesbare på hjemmesiden din, er det godt å se de her inne også! Informative beskrivelser og bilder, fra en fjellverden som for meg foreløpig er heller ukjent, i hvert fall ”live”.

Det var ei stund siden jeg skrev om tur sist gang, denne gangen gjorde jeg det mer eller mindre mens jeg satte opp den nye lap-top'en til kona. Ventetiden ble brukt effektivt :D Var tenkt å skrive en pistel uansett for å vise fram denne flotte turen. Tross alt mer trafikk her enn på fjellinordvest.net

Du får legge inn en nordvestlandstur med "live view", tror neppe du vil angre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med august og september også da :D

I disse månedene er Sandgrovbotnen det sikreste, men Alnestinden kan også enkelte år være et greitt alternativ.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3745&highlight=midth%F8in

Det er ålreit å bo et sted der det er kort vei til fjells, skiføre eller ikke :lol:

Jeg vil ikke skryte så mye. Det er sjelden stabilt godt skiføre før i slutten av januar. Slik har det i hvert fall ikke vært de siste årene. Skisesong er et relativt begrep.

Men kort vei til fjellet( og fjorden) er fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får legge inn en nordvestlandstur med "live view", tror neppe du vil angre :lol:

En vakker dag vet du, når det verste bleieskiftracet har gitt seg, og kanskje før, skal jeg få ranglet litt i "din" verden. :-) Og jeg har ingen planer om å angre! :-)

Sliter litt med hva som skal prioriteres av topper på nordvestlandet (er litt å velge i... :D ), men skal nok klare å finne noe å komme meg opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skryte så mye. Det er sjelden stabilt godt skiføre før i slutten av januar. Slik har det i hvert fall ikke vært de siste årene. Skisesong er et relativt begrep.

Ustabilt vær og vind ødelegger ofte go'føret tidlig på vinteren, men likefullt er det skiføre. Og inn i mellom legger det ned snø uten særlig vind, med påfølgende klarværsperioder. F.eks romjulen 2005 var veldig bra husker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.