Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak D-Lux Pump Mat liggeunderlag?


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette? Det ser veldig behagelig ut for min stive og sxtøle rygg etter dager med gåing i fjellet :D Og vekten er heller ikke noe å bli skremt av (890 gram). Spørsmålet er hvor myte som skal til før det går hull på det. Kanskje man bør ha med et ultralett tynt vanlig liggeunderlag å ha under. Har sett et 170 grams på Super-Gpå Alnabru i Oslo. Tilsammen såvidt over en kg, og da med et 7-10 cm tykt liggeunderlag :-)

Noen synspunkter?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

Hei !

Tror det er det jeg har...Ser ut som en mindre utgave av de gamle oppblåsbare madrassene og det har grå farge?

Om det er det samme, så er det veldig godt å ligge på, synes jeg da :D Har vel brukt det på ca 10 turer nå.

Det er ikke så bredt, men jeg er ikke så diger heller da, he he.

Har ikke hatt vondt i ryggen! Prisen kan man si er alt for høy, men jeg var heldig og fikk det til redusert pris ;)

Tar liten plass når du er på tur og veier ikke så mye heller ;)

Bruker det ikke om vinteren, da bruker jeg reinskinn.

Hilsen fra Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var visst jeg som starta denne tråden :)

Jeg brukte mitt på fottur på Hardangervidda sommeren ifjor. 2 dagen røyk det. Sømmene i underlaget som lager luftputer røyk. Det skjedde ved at jeg satt meg litt hardt ned på underlaget. Da ble det en stor boble på ene sida i hodeenden. Heldigvis ble ikke bobla større enn at jeg snudde det rundt og med beina litt på siden og utenfor gikk det på et vi, dog litt ubehagelig, men bedre enn å bare ligge på det ultratynne vanlige underlaget jeg hadde i tillegg.

Så min anbefaling er: Når du ikke bruker det, ta ut så mye luft at du ikke presser underlaget hardt når du sitter på det. I beste fall ikke bruk det i det hele tatt til annet enn når du sover. Og når du setter/legger deg ned, gjør det varsomt. Det er mulig det var en feil på mitt selvfølgelig, det får jo tida visa.

For når alt kommer til alt så var det utrolig godt å ligge på. For meg som sliter med ryggen gjorde dette underlaget at underlaget jevner seg helt ut. Jeg vil også anbefale å kjøpe et ultratynt underlag å ha under, for jeg tviler sterkt på at det tåler særlig mye spisse steiner. Og dessuten, når jeg blåser det opp så blåser jeg det ikke så veldig hardt, dermed går kneet rett i bakken når jeg sitter på det, men når hele kroppen kommer på er det som å flyte i vannskorpa :-) Alt i alt meget behagelig.

Jeg tok forresten med mitt ødelagte underlag tilbake til XXL og fikk bytta det uten spørsmål, de blåste det ikke opp og sjekka en gang, så det var veldig bra service. De hadde ikke hørt om dette problemet før, så kanskje var det bare en svakhet i mitt. Det ville jeg isåfall ikke testa før på slutten av en tur :-)

Men så bra liggekomfor til så lav vekt har jeg hvertfall ikke funnet før, så det er likevel verdt penga :-)

Hvis flere har opplevd det samme med underlaget som emg så gi gjerne beskjed. Det hadde vært fint å vite om jeg kan forvente det samme av det nye (at sømmer ryker).

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

var på åttedagers tur i rondane.Liggeunderlaget fungerte utmerket.pumpemekanismen var litt treig i starten men bedra seg for hver gang det skulle blåses opp.Brukte ajungilak bamse ekstrem under.Synes fortsatt at det ser litt skjørt ut,så man må nok være litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trekker opp igjen denne tråden.

En av årets julegaver var Mammut (Ajungliak) D-Lux Pump Mat (183 x 51 x 7.5). I utgangspunktet var det Exped Downmat 7 som stod på ønskelisten, men når andre skal kjøpe "spesialutstyr" blir det som oftest litt avvik. Det jeg lurer på er om det er noen grunn til å bytte dette ut mot Exped'en. Dunet er vel helst isolasjon i ekstrem kulde, og der er det sjelden jeg oppholder med over veldig lang tid i det minste. Er det andre ting som gjør at Exped sin Downmat hever seg over Mammuts Pump Mat?

Fikk den minste størrelsen. Vurderer uansett å bytte til 198 x 66 x 7.5 om jeg beholder produktet. Dette blir jo en ren vekt-vs-komfort-avveiing. 200 gram ekstra (890 vs 1090) i bytte mot litt ekstra tumleplass - joda, vi tåler vel det.

Nå har Anders34 lagt ned forbud mot produktanbefalinger her på forumet, men jeg ber dere se vekk ifra dette i denne tråden :x. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har det siste året brukt Down7 DLX, Down9 DLX og A. D-lux pump. Tot. 45 netter, med en stor overvekt på Down9 DLX(ikke uten grunn..).

Liggekomforen mellom disse tre er det ingenting å si på(så fremt du ikke sliter med ryggen, da merker man godt de siste 2 cm mellom 7 og 9. ref. meg selv..).

Forskjellen på disse underlagene går på pris, isolasjon(ved ekstrem kulde), vekt og kvalitet.

Exped hadde tidligere problemer med lekasje i ventilene, disse er nå byttet ut(fjernet helt), og ikke et problem lenger.

A. D-lux derimot har hatt og har fortsatt som beskrevet over (store)problemer med sømmer som ryker, min far har selv klart å ødelgge 2 stk. på den måten i år, og har nå gitt opp og gått over til Down7 DLX.

Dessuten er A. D-lux veldig treigt å blåse opp vs. Exped pga ventilene som skal dra inn luft.

Ang. størrelsen, så er det på vinteren meget behagelig med DLX, særlig hvis du sover mye ute uten telt. Om sommeren er det ikke nødvendig, såfremt man ikke er over snittet stor/høy. Dog har jeg blitt så glad i den ekstra tumleplassen, at DLXen er med på sommeren også..

Det var min mening og synsing.

Ang. surmuling fra Anders34; Det er vi nok kvitt snart, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. D-lux derimot har hatt og har fortsatt som beskrevet over (store)problemer med sømmer som ryker, min far har selv klart å ødelgge 2 stk. på den måten i år, og har nå gitt opp og gått over til Down7 DLX.

Dessuten er A. D-lux veldig treigt å blåse opp vs. Exped pga ventilene som skal dra inn luft.

Jeg tror jeg gir Mammuten et forsøk. Man bør da være dekket av garanti/reklamasjon/forbrukerkjøpslov på et eller annet vis hvis dette viser seg å være så skrøpelig at det ikke tåler normal bruk. Men jeg tror jeg bytter til størrelse stor på mandag.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Gammel tråd, men passer vel best inn her. Alle hjemme brukte denne en periode. Rydder nå og pumpet den opp. Alle kanalene poppet så den kan brukes som badedyr. Det rare er at den ikke finnes råtten i det hele tatt. Så den er av god kvalitet, bortsett fra det som må være en produksjonsfeil. Den er vel ca 10-12 år gammel tipper jeg. D55378D6-DEAF-4583-A952-C25D54D0E854.thumb.jpg.814b18db947284b2fcff39715caa6695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 11.8.2017 den 21.17, Memento mori skrev:

Gammel tråd, men passer vel best inn her. Alle hjemme brukte denne en periode. Rydder nå og pumpet den opp. Alle kanalene poppet så den kan brukes som badedyr. Det rare er at den ikke finnes råtten i det hele tatt. Så den er av god kvalitet, bortsett fra det som må være en produksjonsfeil. Den er vel ca 10-12 år gammel tipper jeg. D55378D6-DEAF-4583-A952-C25D54D0E854.thumb.jpg.814b18db947284b2fcff39715caa6695.jpg

Slänger mig på tråd arkeologin :-) Tror ej det "bara" var tillfälligt produktionsfel. Skulle just göra ett försök att hitta läckor på våra av samma modell. Kom fram till att det läcker i långa områden i gummimembranet, helt utan tecken till utvändiga skador. När jag tryckte det lagom uppblåst ned i badkaret så började de inte invändiga sammanfogningarna att lossna en efter en... Blev nog för mycket / stort problem för Mammut / Ajungilak att lösa...

Har någon upplevt liknande problem med andra märken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.