Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Finnmark - er det for tidlig nå?


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg har fått høre at det er et par uker for tidlig å fiske i Finnmark nå. Så da trenger jeg altså ikke å stresse med meg fiskestang og kjøpe kort når jeg drar opp dit om en ukes tid?

Trodde at fisken beit best når isen nettopp hadde smeltet jeg? Eller kanskje det ennå er is på vanna der oppe?

Noen som vet hvordan det ser ut i Finnmark nå? Jeg skal gjennom Repparfjorddalen, Stabbursdalen, Joatkajavri, Reisadalen og videre sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Biter og biter fru Blom, som regel er fisken daff når isen har gått.

Røa pleier å være aktiv når isen har letna, det er som regel da storfisken kan finne på å bite.

Røa kan og på gode dager være aktiv i Juni, min erfaring er at juli er beste perioden på røa. I august daffer den av (hvis varmt).

Ørreten våkner ikke før ute i Juli som regel. Fra midten av Juli og utover er det som regel best etter ørreten.

Jeg skal opp på lørdag i Nordreisa på ett vann på 600 - 650moh på lørdag. Isfiske var planen, kan sjekke sneforhold også.

Kan høre med folk oppe i Porsanger (Stabbursdalen hvordan det er der oppe også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter og biter fru Blom, som regel er fisken daff når isen har gått.

Røa pleier å være aktiv når isen har letna, det er som regel da storfisken kan finne på å bite.

Røa kan og på gode dager være aktiv i Juni, min erfaring er at juli er beste perioden på røa. I august daffer den av (hvis varmt).

Ørreten våkner ikke før ute i Juli som regel. Fra midten av Juli og utover er det som regel best etter ørreten.

Jeg skal opp på lørdag i Nordreisa på ett vann på 600 - 650moh på lørdag. Isfiske var planen, kan sjekke sneforhold også.

Kan høre med folk oppe i Porsanger (Stabbursdalen hvordan det er der oppe også)

Glimrende om du kunne sjekke litt snøforhold for meg. Er skikkelig spent på om jeg klarer meg med fjellstøvler. Har heldigvis masse erfaring med alt for tidligere fjellturer - så jeg vet hva det betyr å gå i råtten snø. Tungt ;) Heldigvis har jeg gummirand rundt hele støvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å få ørreten til å bite like etter at isen er gått. Det kan - som ellers - variere noe hvor i vannlaget den står og spiser, men finner du fisken, er den innstilt på å spise og kan lures til å ta en fjærmyggpuppe, steinflue e.l.

Gary la Fontaine forteller i sin bok "Flyfishing the mountain Lakes" om en fiskekamerat som hele sommeren jakter på "ICE OUTS", altså fjellvann der isen holder på å gå, og fisker seg mot stadig større høyder i Rocky Mouintains hele sommeren. Og han får mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sitat fra en som bor i Porsanger:

du kan si t dem at d e altfor tidleig d e jo flom i elvan hær å d e mye sne på vidda enda men dem ska nu bare starte å æ ønske dem lykke til

æ hadde ikke starta på en sånn tur før langt ut i juli hadde d vært mæ

Tror nokk jeg er enig med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Gary la Fontaine forteller i sin bok "Flyfishing the mountain Lakes" om en fiskekamerat som hele sommeren jakter på "ICE OUTS", altså fjellvann der isen holder på å gå, og fisker seg mot stadig større høyder i Rocky Mouintains hele sommeren. Og han får mye fisk.

Har prøvd dette flere ganger, har jo fått en og anna fisk, men aldri noe kjempebett.

Ofte kan de være mager og bleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra en som bor i Porsanger:

du kan si t dem at d e altfor tidleig d e jo flom i elvan hær å d e mye sne på vidda enda men dem ska nu bare starte å æ ønske dem lykke til

æ hadde ikke starta på en sånn tur før langt ut i juli hadde d vært mæ

.

Ha ha, enten kommer den beskjeden fra en fjellfinn som vil ha vidda for seg selv, eller så må det være en fjellfinn

som har tilbrakt all sin tid på puben, og aldri vært på fjellet :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre at det er et par uker for tidlig å fiske i Finnmark nå. Så da trenger jeg altså ikke å stresse med meg fiskestang og kjøpe kort når jeg drar opp dit om en ukes tid?

Trodde at fisken beit best når isen nettopp hadde smeltet jeg? Eller kanskje det ennå er is på vanna der oppe?

Noen som vet hvordan det ser ut i Finnmark nå? Jeg skal gjennom Repparfjorddalen, Stabbursdalen, Joatkajavri, Reisadalen og videre sørover.

Du kommer jo til å vasse i kjempe mange lakselver :lol: Og du har gode muligheter for å få fisk ellers i Finnmark også. Skitt fiske og ha en kjempe fin tur ;) Må innrømme at jeg misunner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra en som bor i Porsanger:

du kan si t dem at d e altfor tidleig d e jo flom i elvan hær å d e mye sne på vidda enda men dem ska nu bare starte å æ ønske dem lykke til

æ hadde ikke starta på en sånn tur før langt ut i juli hadde d vært mæ

Tror nokk jeg er enig med ham.

Dette er et eksemel på at det å være en representant for lokalbefolkningen ikke nødvendigvis medfører at du har noe særlig peiling på hva som skjer utafor stuedøra. Slik er det overalt - noen kan gi fornuftige og balanserte opplysninger - andre formidler feilaktige myter.

Når det er sagt - det er ikke bestandig enkelt å få fisk under eller like etter isløsning, men det er fullt mulig å oppnå bra fangst av fisk med tilfredstilende kondisjonsfaktor. Men - som alltid ellers med vår prikkete venn - det er ikke bare å slenge ut og tro de står i kø for å jafse i seg sluk, flue eller mark -

man må vente på bett-bettperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Unnskyld mæ men Juni e no ikke den bæste tia og fære på fjellet i Finnmark?

Verken med tanke på fisk, vær og sne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et eksemel på at det å være en representant for lokalbefolkningen ikke nødvendigvis medfører at du har noe særlig peiling på hva som skjer utafor stuedøra. Slik er det overalt - noen kan gi fornuftige og balanserte opplysninger - andre formidler feilaktige myter.

Når det er sagt - det er ikke bestandig enkelt å få fisk under eller like etter isløsning, men det er fullt mulig å oppnå bra fangst av fisk med tilfredstilende kondisjonsfaktor. Men - som alltid ellers med vår prikkete venn - det er ikke bare å slenge ut og tro de står i kø for å jafse i seg sluk, flue eller mark -

man må vente på bett-bettperioden.

okei ikke hør på oss som bor vi tar jo feil å vi vet ikke nåkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei ikke hør på oss som bor vi tar jo feil å vi vet ikke nåkka.

Hvis du hadde tatt bryet med å lese hva jeg skriver, vil du legge merke til at jeg differensierer - dvs jeg registrerer at noen er lettvinte, andre vederheftige.

Jeg sier heller ikke at jeg tror det er lettvint å dra opp fisk i Finnmark i juni - det jeg sier er at der isen er gått, er det også mulighet for å få ørreten til å bite.

Dette gjelder iallefall andre steder på kloden, og jeg har vanskelig for å tro at Finnmark fylke er noe helt for seg selv. Men hvis du er så brennsikker på at Finnmark er helt annerledes enn resten av kloden på dette feltet, så får vi vel tro deg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Eneste jeg kan forestille meg som funker på ørreten når isen er gådd må være fluestang og nymfe el.lign.

Har aldri opplevd noe kjempebett med sluk / spinner ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan forestille meg som funker på ørreten når isen er gådd må være fluestang og nymfe el.lign.

Har aldri opplevd noe kjempebett med sluk / spinner ivertfall.

Jeg fisker stort sett med fluestang, og har ikke så mye erfaring med sluk/spinner fra slike situasjoner - men du er sannsynligvis inne på noe. Fjærmygg og steinfluer er tidlig ute, faktisk både PÅ isen og i iskanten - alle har vel sett vinterstøle steinfluer stavre seg fram på snøen i mars/april - og i den perioden vi snakker om kan imitasjoner av slike innsekter i ulike stadier være det som gjør susen.

Ettersom ørreten bevislig spiser disse på den tiden, er det ganske logisk at det også er mulig å lure dem til å ta en imitasjon.

Så får heller lokale høvdinger tro hva de vil. Fint det, forresten - det er alltid godt å ha vassdraga for seg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Skal se om man ikke får testa det ut, har planer om å komme meg på fluekastekurs for å bli litt bedre med stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.