Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynner å komme seg nå....


Sisher

Anbefalte innlegg

Testa stormkjøkkenet mitt for første gang idag (jeg er helt nybegynner) og fikk det til, koka kaffe og grilla litt pølser :D

Nå gjenstår det bare å manne seg opp til en overnatting ute i det fri (litt pysete), værmeldinga er jo lovende imårra, så... :D

Noen som har greie turtips for en overnatting rundt i Rogalandsområdet (sandnes/gjesdal)?

Bør være litt lett å kunne plassere teltet opp (nybegynner her også) hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, var inne og kikket på hjemmesida di. Ser du har vært på de mest besøkte toppene her i området ( er også fra Stvg).

Gå å kjøp kartet Frafjord og Bjerkreimsheiane ( 2007 ) på Turistforeningen, det dekkre mange gode turområder fra bl.a. Dirdal, Frafjord, Mån, Røssdalen, Vinddalen, Flørli, Kjerag osv.

Her er to greie teltturer, særlig den første egner seg bra til nybegynnere. Du kan ikke gå feil, følg dalen innover. Du vil gå forbi flere spennende hellere ( huler ) som er greie å raste eller overnatte inni.

1) Kjør til Lauvik, ta ferja over til Oanes ( 70,- for bil ), kjør gjennom Espedal, langs Espedalsvannet og følg veien til endes ( det står skilt til Røssdalen ). Røssdalen har du sikkert hørt om, kjempeflott natur der - bare husk å ha med dere myggnett ( det er en del knott om kveldene ). Lettgått terreng. Dere kan gå så langt dere gidder innover, og det er også mulig å gå til Blåfjellenden Turisthytte, og gå paralelldalen Fitjardalen tilbake igjen.

2) Kjør til Frafjord. Gå "rett" opp fra fjorden til Frafjordstølen ( her er fint å slå opp telt). Ta turen opp til Frafjordhatten, det er en flott tur. Toppen ligger 810 moh og en av de høyeste i distriktet.

Hvis dere ikka vil ta samme turen ned, kan dere gå ned til Maudal ( se kartet ). Det som er smart, er å ta to biler - det er 8 km på asfalt fra Frafjord til Maudal. Jeg tok denne turen i pinsen alene. Da hev jeg av rulleskia i Frafjord, kjørte til Maudal og gikk til Frafjordhatten. Lå i telt ved Kroktjørn ( se kart ).

Lykke til med turene fremover! Håper dere får mange gode opplevelser.

( Hvis du vil se bilder av Røssdalen, se hjemmesiden min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ta deg en tur og snakk med dem. De har mange gode tips. Har du vært på Vårlivarden ? Eller Byuten ? Selvikstakken? Kjølleknuten? Alle disse er korte turer a la Lifjellet. Kjekke dagsturer alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips til turer, Kristin. Både Røssdalen og Frafjordhattområdet er fantastiske flotte områder. Jeg var i sistnevnte område på forrige søndag, og det er bare herlig å loffe litt rundt på de ulike småtoppene, for så å legge seg ned på en soloppvarmet stein og bare slappe av i vårværet :-)

Jeg stusset imidlertid litt på noen av tipsene:

Først Røssdalen:

Lettgått terreng. Dere kan gå så langt dere gidder innover, og det er også mulig å gå til Blåfjellenden Turisthytte

Hvis det ikke har skjedd store ting der inne siden jeg var der så er det en kjempestor, storsteinet ur man må gjennom for å komme seg gjennom dalen. Det er mulig at det er en lettgått sti gjennom disse kampesteinene, men den fant dessverre aldri vi :-). Greit å være obs på i alle fall.

Hvis dere ikka vil ta samme turen ned, kan dere gå ned til Maudal ( se kartet ).

Jeg tror kanskje at du tenker på Molaug. Det er her veien kommer ned fra Stølsvatnet til Frajorddalen. Herfra til Øyren innerst i Frafjorden er det ca 4 km.

Jeg tror forresten at jeg traff deg i Frafjordheia da du var på pinseturen din. Du gikk like forbi meg (15m) da du var på vei opp til Dybingen. Jeg satt i lyngen like ved, hilste, men du bare så en annen vei :lol: . Jeg prøver igjen en annen gang :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Ikke meningen å overse deg!

1)Ja jeg mente selvfølgelig Molaug. Kommer veldig ofte i skade for å si Maudal - fint område det også, forresten:)

2) OK,da... Litt vanskelig å treffe helt på veien gjennom ura - men det er nå greit å gå der allikevel. Jeg tenkte nok helst på at det er lett for nybegynnere å finne frem - med tanke på at man kun følger dalen innover.

Var på teltur der 16.- 18.mai nå - da gikk vi fra Blåfjellenden til bilen på en dag. Det tok litt tid gjennom ura pga. regnvær, men vi kom nå frem til slutt:)

3) Hæ? Jeg så deg ikke! Jeg gikk ned til ruinene ved Valevatnet, og fulgte elva opover til Dypingen. Ble stående og plage en huggorm en stund. Var det da du så meg? Jeg traff på to huggormer nesten rett etter hverandre...

Hadde du forresten lys blå fleece på deg? Så noen som gikk nedover litt bortenfor meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...nei, du gikk forbi meg omtrent akkurat ved Hyttestølen/Indre Frafjordsstølen. Du fortsatte opp stien, mens jeg fortsatte rett øst opp lia. Tok for meg alle småtoppene bortover fra Frafjordhatten f.eks. Dypingeknuten og Gjoteknuten, før jeg gikk ned til Frafjord igjen samme vei som deg.

På søndag er det området mellom Myravatnet og Hunnedalen som gjelder. Regner med en herlig tur i fint sommervær. Hvis jeg ser deg regner jeg med et nikk i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.