Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridlaksen tar over


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

det er vel gammelt nytt, men allikevel.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.2573738

Tragisk at det ikke blir satt strengere krav til oppdrettsnæringen. De er en milliardindustri som forsøpler naturen på uopprettelig måte. Det blir ikke det samme med bare oppdrettslaks i elvene!

Men jeg lurer på en ting. Smaker oppdrettslaks som er rømt like fælt som vanlig oppdrettslaks, eller blir den mer fast i fisken etter hvert..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er tragisk. Rømt laks er et stort problem i elvene. Men hybriden blir jo steril?

Når det blir flere og flere oppdrettslaks i elvene så vil det bli mindre yngel av villaks.

Man ser lett forskjell på villaks og rømt laks så hvis noen får rømt laks på kroken så få de opp å drep de.

Tror ikke jeg har spist oppdrettslaks, men det kan ikke være godt. Kjøttet til oppdrettslaks blir jo rødt pga rødfarge i fiskematen og blir kunstig. Jeg tror rømt laks smaker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smule erfaring er at når rømt oppdrettslaks har vært "vill" en stund, smaker den bedre. Det samme gjelder for rømt regnbueørret, som etter en tid i sjø/elv/vann endrer form fra den goplefeite oppdrettsklumpen til en velformet torpedo, og smaker fortreffelig. Vanligvis er det slik at fisk smaksmessig blir det den spiser, og jeg skulle tro det også gjelder oppdrettsfisk.

Senhøst/vinter fisker jeg et lokalt lavlandsvassdrag der det tas 90% oppdrettslaks, så det er åpnet for fiske også utenom ordinær fiskesesong i den hensikt å desimere bestand av oppdrettsfisk, og også av stedegen brunørret der bestanden er for stor i forhold til næringsgrunnlag.

Derav min erfaring med spising av oppdrettsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smule erfaring er at når rømt oppdrettslaks har vært "vill" en stund, smaker den bedre. Det samme gjelder for rømt regnbueørret, som etter en tid i sjø/elv/vann endrer form fra den goplefeite oppdrettsklumpen til en velformet torpedo, og smaker fortreffelig. Vanligvis er det slik at fisk smaksmessig blir det den spiser, og jeg skulle tro det også gjelder oppdrettsfisk.

Senhøst/vinter fisker jeg et lokalt lavlandsvassdrag der det tas 90% oppdrettslaks, så det er åpnet for fiske også utenom ordinær fiskesesong i den hensikt å desimere bestand av oppdrettsfisk, og også av stedegen brunørret der bestanden er for stor i forhold til næringsgrunnlag.

Derav min erfaring med spising av oppdrettsfisk.

Hvis det er 90% av fisken som fiskes er rømt oppdrettslaks så bør det gjøres noe. Alternativ er å drepe alt liv i elva å bygge opp en god bestand igjen. Oppdrettslaks skal ikke være i lakselver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 90% av fisken som fiskes er rømt oppdrettslaks så bør det gjøres noe. Alternativ er å drepe alt liv i elva å bygge opp en god bestand igjen. Oppdrettslaks skal ikke være i lakselver.

Oppdretslaksen kommer jo uansett tilbake............

Og det er vel ikke 90% overalt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretslaksen kommer jo uansett tilbake............

Og det er vel ikke 90% overalt ;) .

Nei det er snakk om enkelt elver. Når det er så mye i en elv så blir villlaksen utryddet i den elva på sikt. Eneste måte å redde elva på er å drepe alt liv i elva for å fjerne all rømt fisk som står i elva. Selvfølgelig vil rømt fisk komme til elva på sommeren igjen for havet er fullt av rømt fisk. Men mest sansynlig så blir det i mye mindre omfang som gir villaksen en sjansje til å gyte av sine egne gener for å overleve. Gyro og rømt oppdrettslaks er de som er i ferd med å utrydde den norske villaksen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står elver i kø for å bli behandlet, og dette er ei lita, beskjeden elv som sikkert må vente i mange år. Samtidig er det et poeng som er nevnt her, at hva er vitsen, oppdrettsfisken kommer bare tilbake?

Til tross for at næringa i en årrekke har fått kjeft for rømming, myndighetene har sagt det er et problem som må gjøres noe med - hva skjer? Etter tall jeg har sett var fjoråret på rekordnivå mht rømt oppdrettslaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.