Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring på Finnmarksvidda i juni.


mstellan

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg ut på en 3 ukers lang vandring på Finnmarksvidda i midten av Juni. Avreise er 12 juni. Planen er å starte i Karasjok og følge den gamle postruta til Alta, helt til jeg kommer inn i stabbursdalen. Derfra følger jeg dalen oppver til nasjonalparken, hvor jeg følger den inn til veien igjen.

Lurer på hvordan forholdene er der oppe da? Med tanke på snø, mygg, fiske etc. Må ærlig innrømme at jeg forventer at isen er gått og at fiske er bra..? Tar gjerne imot andre tips:)

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Er nokk noe tidlig, ivertfall med tanke på fiske. Isen er ennå ikke gått de fleste plasser.

burde nokk vente en måned.

Mygg kan det være, og sne også.

Men allt for tidlig for fiske, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Var betydelig mindre mengder snø ifjor enn i år.

Er usikker på om det er snø oppe i Stabbursdalen, men er uansett kraftig tidlig å dra på langtur oppe i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke rulleskia fra Nordkapp til Skaidi - og forhåpentligvis kommer jeg meg videre til fots. Gjennom Stabbursdalen til Mazi. Blir det for j..., så får jeg bare ringe hjem og be dem sende ski til meg:) Eller kjøpe et par billige smørefrie ski på Oves Varehus i Mazi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvem vet, plutselig ses vi Kristin;) Har pratet med en del folk som er kjent i området, og det sies at Stabbursdalen så er fri for snø nå. Så det blir nok tur:) Har du tenkt til å være på tur lenge da?

Fiske etter at isen bryter er jo kjempeartig, så jeg tror det kommer til å bli en flott tur. Gleder meg til å endelig få sett denne "eventyrlige" vidda:)

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal være lenge på tur, planen er å gå hjemover ( bor i Stavanger, Rogaland) - men jeg har fri til midten av august. Da må jeg ihvertfall hjemmom en tur og registrere meg som student:)

Turen går ihvertfall gjennom Reparfjorddalen, Stabbursdalen ( tenkt meg innom Reinbukkelvhytta ) , TverrelvdalenNjallajåkka, Kilpis, Dividalen, Abisko osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Var på fjellet i går.

Isen var ikke gådd på de vannene jeg var på.

Registrerte på tur opp at isen var gådd på ett vann på 200moh, men ikke på 300.

På 600moh var ikke isen letna enda, og var ca 1m tykk.

Var en del sne, men da helst over 400moh.

Utover dagen ble sneen rimelig vassen og tung og ferdes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vet det er tidlig... Men kan ikke endre planene nå. Det blir tur. Er i Stabbursdalen rundt 12.juni - da kommer jeg fra Skaidi. Får prøve å holde meg på sørsidene hvis det lar seg gjøre:)

I følge snøkartet http://senorge.no/mapPage.aspx så ser det ikkje heilt steingale ut?

mstellan; Blir det tur på deg, eller venter du til juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ikke verst ut. Jeg kommer til å legge ut på tur. Så får jeg bare håpe naturen er på min side! Er ingen tvil om at det mest ideelle ville vært å tatt turen i midten av juli. Men er også helt overbevisst om at turen i juni blir bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra! Hører vi har rette innstilling begge to:)

Det hadde vært skikkelig kult om vi traff på hverandre i Stabbursdalen. Jeg er ihvertfall i de traktene. Bare se etter en stavangerjente på 31 med en diger sekk :)

Tar fly til Alta nå på ons., tar meg sikkert en fest der og drar til Nordkapp torsdag. så regner jeg 3-4 dager på rulleski til Skaidi. Så bytter jeg til fjellstøvler og går gjennom Repparfjorddalen til Stabbursdalen. Har tenkt å finne en gamme der ( Bastin Vuopmi ) som jeg kommer til å overnatte i:)

Videre skal jeg til Stuorajavri ( Stuorajåkka) og antageligvis innom Reinbukkelvhytta.

Har du lagt opp ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ruta klar stort sett. Men har satt meg som et mål at jeg ikke skal henge meg for mye opp i detail. Ønsker å ta ting litt som det kommer. Det er planen. Jeg drar med bussen tirsdag neste uke. Starter turen fra den gamle fjellstua et stykke utafor Karasjok på ons. Så blir å se på vidda 3 uker fra da, skal se etter deg Kristin;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Traff dere hverandre på turen? :D

Mye snø i fjellet det året da dere var på tur?

Jeg lander i Alta 18 juni og blir til 4 juli.

Tanken var å gå Alta til Kautokeino og deretter en busstur til stabbursdalen for å gå den ned mot Alta igjen. Er dette mulig på disse to ukene? Noen som har gjort noe av det samme og kan dele erfaringer?

Var i Alta i fjor, på ei hytte oppe på fjellet og det var fantastisk med sol og mygg i august :D

I år vil jeg ikke være på noen hytte, men i telt og litt tidligere ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.