Gå til innhold
  • Bli medlem

Gekko Flight - Erfaringer?


magnusulvestad

Anbefalte innlegg

God dag alle medsyklister. Jeg lurer på om noen har noen erfaringer med den nye Gekko Flight 75. (Jubileumssykkelen til Gekko, som i følge anton sport er samme sykkelen som firm mountain (15 000,-), men i en annen farge....)

Noen som har noen tanker eller erfaringer om gekko flight 75?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Gekko Flight og Gekko Firm Mountain er ikke samme sykkel. Hvis det er blitt sagt, er det feilinformasjon.

Kort fortalt om utstyret på Flight:

Karbonramme på 1200gram.

Komplett XT girsystem.

Deore krank og nav.

Avid Juicy 3 hydrauliske skivebremser.

Rock Shox Recon låsbar dempegaffel.

11,5kg i M.

Utstyret på Firm Mountain.

Aluminumsramme

Komplett XT gruppe. Dvs; gir, drivverk, krank og nav.

Avid Juicy 5 hydrauliske skivebremser

Manitou R7 låsbar dempegaffel.

10,5kg i M.

Som du ser er det noen forskjeller. Rammemateriale, krank, nav, bremser og demper.

Kranken på Firm er noe lettere. Den har utenpåliggende lager som gjør den noe stivere.

Bremsene er noe lettere, den har en bedre modulasjon i hendelen, i tillegg til at den er lettere å lufte.

Demperen er også litt lettere en Flighten. Litt ulik innmat, og forskjellige innstillingsmuligheter.

Gekko Flight til 9975 er veldig mye sykkel for pengene. Med karbonramme, låsbar demper, supre bremser og et veldig bra girsystem er det et godt kjøp.

Firm Mountain velger du hvis du vil spare litt vekt, og er mer opptatt en komplett XT-gruppe enn karbonrammen som sitter på Flight.

Firmen er en rå treningsmaskin.

Håper dette var noe oppklarende.

Det har vært veldig stor pågang på Flighten så vil du sikre deg en ville jeg ikke ventet for lenge.

Mvh

Are

Anton Sjølyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var oppklarende det:) Men som du sikkert skjønner, jeg ønsker å høre med noen som har litt erfaringer med praktisk bruk av sykkelen, som har hatt den en liten stund f.eks. Og som mange andre sliter jeg litt med å stole 100 % på personer som jobber i butikken som selger varen... no offense:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne sykkelen en måneds tid nå og er strålende fornøyd.

Nå skal det sies at jeg ikke har så mye å sammenlikne med da dette er min første noenlunde seriøse terrnegsykkel, men jeg gjorde grundig research og testet en rekke andre sykler før jeg gikk til innkjøp og jeg mener denne sykkelen er et veldig godt kjøp.

XT-girene fungerer jo selvfølgelig knirkefritt - en sann glede å bruke. Bremsene er også veldig gode. Riktignok har jeg jobbet litt med å få justert disse korrekt da de har subbet bittelitt, men etter litt innkjøring og et par justerings-runder er de nå helt topp.

Dempegaffelen opplever jeg også som veldig god. Gode justeringsmuligheter med lufttrykk og dempe-justering. Lockouten på styret er topp, veldig lett å betjene. Gaffelen vandrer noe, ca 1,5 cm tipper jeg, også når den er låst, noe som ergret meg litt i begynnelsen, men som jeg nå har kommet til at antagelig ikke har noe å si (den er jo designet for å være slik).

Geometrien er jeg veldig fornøyd med, men det kommer jo helt ann på hva man er ute etter. Jeg er 180 høy og har kjøpt en str. M. Da får jeg en passe agressiv sittestilling med forholdsvis lavt styre. Sikkert ikke optimalt for seriøs downhill-sykkling, men jeg ferdes stort sett på grusvei og asfalt og der er den veldig fin synes jeg.

Så burde jeg selvfølgelig sagt noe om rammens stivhet og respons, men her har jeg forsåvidt ikke godt nok sammenlignings-grunnlag. Jeg hadde også satt pris på å høre hva andre mener om dette.

Sykkelen er jo ikke den aller letteste man får til denne prisen, men ikke så langt ifra heller. Om det er en ting jeg kunne ønsket meg så er det at den hadde veid en kilo mindre. Men ellers er jeg kjempefornøyd og har bare gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hjulene? Ofte en sykkeldel som det ikke snakkes så mye om av en eller annen grunn.

Det skjer ikke så sjelden at det settes "billige" hjul på "gode kjøp" - enten for tunge, eller med for spinkle felger i forhold til vekten på rytteren.

Kjedelig hvis man må inn og rette hjul hver 14. dag - og kjedelig hvis sykkelen er 1 kg for tung pga hjulsettet.

Gode hjul gjør syklingen så mye mer gøy, men det koster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok et spm. jeg ikke har peil nok til å uttale meg om. Det er Ritchey-hjul, men om de er bra vet jeg ikke. Har heller ikke hatt de av så jeg vet ikke hva de veier, men de er ihvertfall like rette etter en måneds bruk. Relativt snill bruk for det meste men jeg har da vært litt ute på traktorvei, og over noen fortauskanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har hatt en Flight i ca to måneder og erfaringene er litt ymse:

Positivt:

-Ramma føles god og komfortabel og jeg sykler like bra i terrenget med den som jeg gjorde med en Scott Scale 20 som jeg hadde før denne. Den virker også stødig i utforkøringer på svingete grusvei :D

Sittestillingen fungerer greit til allround bruk men den er vel ikke en utpreget grusracer.

-Funksjonen til girene og bremsene er bra. :)

-Lock-out på styre fungerer greit. :)

-Den er tøff å se på. :) Lite glorete striper og jåleri.

-Prisen er uslåelig hvis du skal kjøpe ny carbonsykkel.

Negativt:

-Sykkelen er meget tung til å være en carbonsykkel. Jeg byttet dekk før Birken og håpet det skulle redusere vekten på hjulene noe, men det var ikke stor forskjell så det er nok hjulsettet som er tungt.

-Er kort tids sykling fikk jeg kraftige pipelyder ved hvert tråkk. Bremsene ble justert på førstegangsservice hos Anton og lyden ble borte. På første tur. Så kom lyden tilbake og jeg måtte selv bende ut bremseklossene slik at bremsene ikke er så fintfølende og etter dette har det vært greit. Tror lyden kom fordi bremsene tok borti da det ble litt vridning i sykkelen (antakelig hjulene som ikke er veldig stive).

-At lockouten ikke låser helt var overraskende og uvant. Hvis det er ment å være slik syns jeg vandringen på 1-2cm er litt for stor, men det er behagelig at den svelger små ujevnheter. Egentlig er dette unødvendig på en sykkel med carbonramme som absorberer rugler i asfalt og fin grusvei uansett.

-Den siste tiden har jeg fått seriøse problemer med kranken. Det smeller kraftig ved hvert tråkk når jeg står og trår. Sykkelen har ikke blitt brukt hardere enn en terrengsykkel bør og selv med mine 91,2 kg bør en sykkel i min størrelse være dimensjonert med deler som tåler å brukes mer enn en måned.

Konklusjon:

For meg virker det som det er hjulene som drar opp vekten veldig og jeg vurderer sterkt å kjøpe et annet hjulsett. Jeg har byttet til carbonstyre og et sete som veier litt over en tredel av det opprinnelige men sykkelen er fortsatt tung. Det virker som kranken må byttes og med slike påkostninger etter kort tid kommer sykkelen egentlig på 13-14 000 og selv om man handler deler på salg og da ville jeg nok valgt en annen sykkel. Dette er en carbonsykkel som er gjort billigst mulig slik at oss med begrenset budsjett skal kunne si at vi har en carbonsykkel.

Skulle jeg kjøpt sykkel nå ville jeg heller kjøpt heller en lite brukt Scott Scale 30 eller tilsvarende til samme pris. Hvis vekt betyr null og sykkelen skal brukes pent er Gekkoen et ok kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.