Gå til innhold
  • Bli medlem

Er jeg adekvat utstyrt for 3-ukers i sommer?


Anbefalte innlegg

OPPDATERT UTSTYRSLISTE

Hei!

Skal 2 uker på Hardangervidda og deretter 1 uke i Jotunheimen i sommer, og begynner såvidt å se på hva jeg skal ha med meg..... Har kikket litt på diverse utstyrslister, og regnet litt over hvor tung børen blir, og kunne tenkt meg innspill vedr. dette... Har ikke gått på såpass lange turer før, og funderer litt på om vekta kanskje blir litt stor å drasse rundt med såpass lenge.

Vi er et følge på tre, og skal gå fra hytte til hytte. Regner med at det blir snakk om 5-8 timers dagsmarsjer. De to andre vil bære hver sin liter bensin.

Foreløpig ser pakkelisten min slik ut:

Ryggsekk --------- 2000g

Diverse ----------- 1500g (myggmiddel(+reliefspray), lett førstehjelpsutstyr [sportstape, compeed, strips, smertestillende, immodium

Skalljakke -------- 0450g ,,,kompress, spenol, NACL-løsning, skumplater], universalsåpe(+lano), bok, dasspapir, solkrem,

Regnbukse ------- 0400g ,,,titankopp [hehe], solbriller, DNT-kort, VISA, penger, sitteunderlag, liten kniv, tannkrem/-kost, skje, ,

Brenner ----------- 0450g ,,,"Light my fire")

Fleecegenser ---- 0400g

Bukse ------------- 0400g

GPS+4 bat. ------- 0250g

Innetrøye --------- 0250g

Kaffe ---------------0200g

Camelbak -------- 0200g

T-skirt x2 --------- 0200g

Lue ---------------- 0200g

Lakenpose ------- 0180g

Kaffikjel ----------- 0150g

Shorts ------------ 0150g

Boksere 3x ------ 0150g

Innesko ---------- 0100g

Sokker 2x -------- 0100g

Håndkle ---------- 0100g

Kokekar+lokk --- 0100g

Total ======== 8.1 KG

Mat er som ofte et kapittel for seg selv. Siden vi reiser budsjettklase tenkte vi å ta med 10x REAL, 10x hjemmelaga frokostblanding samt 18x "snacks" (mellommåltider) hver. REAL veier ca. 150g/posen, noe frokostblandingen også gjør. "Snacksen" regner vi ca. 100g til dagen. Resten av maten kjøper vi på hyttene. Dette vil allikevel utgjøre:

REAL 150g x 10 = 1.5kg

fr.bl 150g x 10 = 1.5kg

snack 100g x 18 = 1.8kg

Total ========= 4.8kg

Den totale vekten vil derfor havne rett under 12kg ved start, og minke til rett i overkant av 7 ved reisens slutt (har trukket av ca. 1kg for klær i bruk).

Har noen umiddelbare innvendinger til ovennevnte? Noe vi har glemt som er "bare må ha!"? Har tenkt å droppe vindsekk, og mesteparten av førstehjelpsutstyret vil også forbli hjemme. Spurte en fjellvandt sykepleier på jobben om hva jeg bør ta med, og han sa "ingen verdens ting". Dette med bakgrunn i at sår etc. enkelt kan vaskes i fjellbekker og heller bør "luftes rent" enn å forbindes. Er såret større enn at dette går ann ligger man dårlig ann uansett førstehjelpsutstyr. Vi tar ikke med ekstraproviant da vi heller kan kjøpe dette på hyttene hvis nødvendig. 8)

Setter pris på innspill!

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt med 1 stykk ullundertøy (stilongs+trøye) samt noe på hendene og muligens lue. (Det er godt mulig jakkehetten kan erstatte lue sommerstid?) Relativt store sjangser for at ulltøyet ikke blir brukt, men er det først kaldt, surt og vått så er det veldig kjipt med kun bommull. Dere skal være ute så lenge at værmeldingene ikke kan brukes til å avgjøre om ulltrøya kan legges igjen hjemme.

Eller synes dere jeg er for ekstrem i tankegangen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller synes dere jeg er for ekstrem i tankegangen nå?

Nei, støttes absolutt. Jeg har bestandig med en Jerven-duk også...

Husk at det kan være minusgrader i fjellet - selv mitt på sommeren... Jeg har våknet til is i Jotunheimen i juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldinger!

Jerven duk/vindsekk er som sagt en avveining ift. sikkerhet, men mtp. at hyttene ligger såpass tett inntil hverandre, og det faktum at vi har med godt med andre klær gjør at vi tenker å droppe dette....

Når det gjelder ullundertøy og bomull... Bruker aldri sistnevnte på tur; her går det i devold ull t-skirt på sommeren. Denne er ganske tynn, men varmeregulerer godt, og sammen med den relativt varme fleecen (Patagonia R2) regner jeg med at dette vil gå bra... Ull-longs derimot er nok ikke dumt å ta med Fjellrâvenbuksen er god ift. vind etc, men varmer egentlig ikke i det hele tatt hvis man bare sitter stille og kokkelurer er nå min erfaring....

Noen kommentarer ift. vekt - greit; eller er det noe jeg kan kutte ned på?

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle tatt med sportstape. Alltid kjekt å reparere ting med. Og sy-utstyr. Når hoftebeltet løsner er du ute å kjøre. Da er det godt å ha nåle og sterk tråd.

Jeg tar alltid med noe førstehjelpsutstyr og har hatt bruk for det flere ganger. Jeg tar aldri med regnbukse.

Du mangler en bok eller et spill.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Lindap! Bok hadde jeg rent glemt, alltid kjekt å ha... Får finne en 600-700siders pocket av ett eller annet slag :-)

Syutstyret lar jeg ligge hjemme. Ryggsekken vil jeg ikke sy i (Arcteryx Naos 47) da denne i utgangspunktet er vanntett og jeg regner med at nålestikk er en dårlig idè. Vil heller ikke reparere goretexen med nål og tråd... Sportsteip er derimot ikke dumt i det hele tatt.... Pleier alltid å ha litt duct-teip rulla rundt bensinflaskene for slike tilfeller, men denne funker kanskje ikke så bra på løse ankler? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camelbak -------- 0200g

Den totale vekten vil derfor havne rett under 11kg ved start, og minke til rett i overkant av 6 ved reisens slutt (har trukket av ca. 1kg for klær i bruk).

regner med at du bruker å ha vann i camelbacken.... 3l = 3kg så totalvekta blir på 14kg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til å totalt droppe alt av førstehjelpsutstyr. Enig at skrubbsår og småkutt gror best i det fri, men hva hvis uhellet er ute. Litt kjedelig å ikke kunne stoppe/begrense en større blødning. Ville nå tatt med en enkeltmannspakke og noe sportsteip/plasterteip. Ett dypt kutt i kneet eller ett åpent brudd i leggen er greit og dekke til inntil en får hjelp.

Du nevner heller ingen ting om gnagsårplaster. Dette er kjekt å ha når blemmene kommer, eller virker sportsteip fint hvis en tar symptomene tidlig. Gnagsårplaser et ikke livsviktig, men veier nesten ikke noe og kan fort redde en lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle vært på fjellet i tre uker ville jeg blitt deprimert uten en fiskestang, en kikkert, et fotoapparat, kniv, bok, kart og kompass.

Høres deilig ut med en sekk som veier rundt 12 kg ved start, men høres langdrygt og kjedelig ut uten alt det ovenstående :-)

men det er nå meg...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til å totalt droppe alt av førstehjelpsutstyr. Enig at skrubbsår og småkutt gror best i det fri, men hva hvis uhellet er ute. Litt kjedelig å ikke kunne stoppe/begrense en større blødning. Ville nå tatt med en enkeltmannspakke og noe sportsteip/plasterteip. Ett dypt kutt i kneet eller ett åpent brudd i leggen er greit og dekke til inntil en får hjelp.

Du nevner heller ingen ting om gnagsårplaster. Dette er kjekt å ha når blemmene kommer, eller virker sportsteip fint hvis en tar symptomene tidlig. Gnagsårplaser et ikke livsviktig, men veier nesten ikke noe og kan fort redde en lang tur.

om man er av den harde typen klarer man seg jo også med en rull gaffa, hyssing og en kniv. de fleste foretrekker kanskje å ta med litt mere! :wink:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke droppe førstehjælpen helt..!

Sportstape og Compeed (vabelplaster) - sportstape til at forebygge og Compeed hvis der alligevel kommer en vabel.. Og så vejer det jo nærmest intet..

Har selv gået på Hardangervidda med 17 kg fra start af, og det gjorde min kammerat også.. Havde også REAL med, men sov i sovepose i telt.. :wink:

Men klart, det bliver rarere jo længere kiloene kommer ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville heller tatt med ei "lang" ulltrøye og en tynnere fleece enn ei tjukk fleecejakke... om det blir kaldt risikerer du å svette i fleece+skall, og å fryse i t-skjorte+skall... da er det kjekt å kunne mengderegulere med litt mindre intervaller... ulltrøya er jo også fint når det er for kaldt til t-skjrote og for varmt til jakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dette var da voldsomt spartanskt.

11kg, det er jo for ingenting å regne.

Kaffekjel til 250 gram og nesten ingen kaffe?

En liten rett i koppen bør en ha med.

Sitte / liggeunderlag.

Multikniv ala leatherman.

Kamera, kikkert, sportstape og fiskeutstyr er nevnt.

Ekstra hyssing er greit (flaggstangsnor etc)

Kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, etter alle tips, har sekken blitt 25 kg snart???

TH, hold deg til din opprinnelige liste, evt vurdèr Lars sitt tips vedr järven-duken(700gr).

Som Lars, har også jeg med meg denne, selv på dagsturer i høyfjellet.

Sportstape er jo universalverktøy, men vet du beina holder (gnagsår), blir heller ikke turen et mareritt uansett!

Toalettpapir stjeler du noen katastrofetørk av på hytta i tilfelle ventet krise.

Go light-scale og God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med såpe til å vaske hendene med etter dobesøk og etter å ha mekket med primusen. Ellers kan det bli mange flere dobesøk.

Så har du glemt alt som har med personlig hygiene å gjøre - tannbørste, tannkrem, solkrem osv.

MP3 spiller veier ikke nødvendigvis mye og gi en grei avkobling fra turkompisene. Min veier 58 gram m/ 1 stk AAA batteri. Kortstokk er også greit.

Husk en skje til å spise Realturmat med, og også noe å spise frokostblandingen ut av.

Hva med fyrstikker? Lett å glemme.

Jeg tror nok den sekken bikker 20 kilo før vi er ferdige :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken ser grei ut som den er. Noe sportstape er smart.

Jeg går aldri uten kniv.

( Hadde jeg vært amerikaner hadde jeg hatt en svær 44 magnum i tillegg)

Den kaffekjelen, er den bygget av bly? det var voldsomt til vekt på den.

Jeg hadde tatt med mere kosemat + mere kaffe ( Er Kaffoholiker)

Uten fiskestang = ikke tur for meg.

Såpe ( Sunnlight er rein grønnsåpe, tar kverken på en hver bakterie))+tannbørst er må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kaffen rett av kjelen eller heller du den på Camelback'en? Jeg ville tatt med en kopp. Fin til å fylle vann i camelback'en med også hvis bekken er liten.

Ville tatt med gamasjer. Hvis de er rimelig vannavstøtende kan de gjøre passering av strie elver mye raskere. Greit å slippe å ta av og på støvler. Også suverent i vått og myrlendt terreng da de holder møkk og dritt unna buksene samtidig som de er lettere å gå med enn en regnbukse/skallbukse.

Solbriller kan være kjekt hvis dere får mye bra vær. Skarpt lys i fjellet.

Jeg liker å ha med staver. Suverent i motbakker, utforbakker og ved passering av strie elver. Men det er en smakssak.

Jeg har alltid med Immodium ... i tilfelle man slumper til å drikke forurenset vann eller på annen måte inntar lugubre bakterier. Kan blant annet lett skje i regnvær. Synd å måtte ha dostopp hver kilometer.

Det er selvsagt et valg å kjøre "lett" førstehjelpsutstyr. Hvis kompisen din ligger der skadet langt fra folk og du kun har to striper Norgesplaster i sekken så kan det imidlertid hende du angrer på akkurat det valget. Har man opplevd skader på nært hold langt fra folk, så pakker man heller med seg mer enn mindre føstehjelpsutstyr. Jeg har en velfylt føstehjelpspose og blåser i vekten på akkurat den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal gå fra hytte til hytte (5-8 timer) syns jeg du har alt for mye med deg. Ser mer ut som en overnattingstur. Hva skal du f.eks med GPS og bensinbrenner når du følger DNT`s spor ? Skalljakke og regnbukse erstattes med ponsjo. Tynn vindjakke med fleece genser holder. Syns du skulle bestrebe deg på å få sekken ned på 5-6 kilo på en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken veier 7kg + mat... Maten er med pga. vi reiser budsjettklasse og ikke ønsker å kjøpe 18 hyttemiddager à 200kr. Dette innebærer også at vi må ha med brenneren, i tillegg til at dette er greit mtp. å koke kaffe underveis. Skikkelig regntøy vil jeg ha siden vi skal via breer/Galdhøpiggen etc., og da foretrekker jeg dette mtp. ustabile værforhold med fare for snø. Regntøyet veier totalt i underkant av 1kg, noe som er omtrent det samme som ponsjo+vindjakke. Ellers ser jeg ikke hva jeg kan kutte ned på.... GPSen ønsker jeg å ha med som sikkerhetsfaktor samt for å teste den på langtur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har vell ikke stort å si om du har 5-10 eller 15kg sekk på ryggen, det er jo ingen vekt å snakke om uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX:

Er dette Skryt og jug eller bare uvitenhet???

Går du vestvidda eller i jotunheimen som thpaulsen skal, er det enorm forskjell på 5 og 15 kg!

Så sterk og kondisjonssterk er ikke du heller. Mulig du tror det selv, men du tar skrekkelig feil.

De tøffeste gutta er i skauen og ikke bak tastaturet vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.