Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt! Men hvilket er best?


Madone

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å kjøpe nytt telt fra Helsport og det står mellom Rondane 3 eller Fjellheimen 3 Camp.

Har hatt Rondane 3 før men fikk aldri brukt det mer enn en gang, men det virket veldig robust og bra, og ikke minst lett!

Begge teltene er i pro segmentet og skal brukes til alle årstider, men lite til vinterbruk regner jeg med. (kan i såfall bestille stormmatter)

ser at de har samme pris på XXL.no men Fjellheimen er 400 gram tyngre, noe som jeg ikke legger stor vekt på.

Så lurer på om noen har noen erfaringer fra bruk av disse teltene og om det er noen stor forskjell på teltene. Er klar over at Fjellheimen har større plass og komfor noe som er godt med tanke på at jeg ikke bare bruker teltet aleine.

lurer også på om det er store forskjeller ved bruk av primus/brenner inne i teltet? skal jo bruke det også...

På forhånd takk!

Mvh Øystein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Rondane 3, og kompisen min har Fjellheimen 2 Camp. Det er nesten bedre plass i hans telt enn i mitt, i allefall ikke så mye mindre anvendelig plass at det gjør noe. Dessuten er det en god del bedre takhøyde, og noe bedre plass i forteltet. Hadde jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde jeg nok gått for Fjellheimen...

Camp 3 har vel enda bedre plass vil jeg tippe.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale deg å kikke på telt fra Hilleberg... Har bare godt å si om Nammatj 2 GT som jeg har selv. Tåler det meste av regn/vind/snø, har utrolig god plass og veier ikke allverden; 3.5kg.

Det finnes også en lillebror ved navn Nallo 2 (GT), som veier et kilo mindre. Denne har dog en lettere og ikke fullt så slitesterk duk.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellheimen 3 Camp og er storfornøyd.

Har et "enormt" fortelt og det skal godt gjøres å bære med seg så mye at du ikke klarer å få alt inn der hvis det regner og er kjipt ute, og da har du fremdeles god plass til matlaging og annen kos. Med tanke på vekten er det utrolig mye plass for gramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å kjøpe nytt telt fra Helsport og det står mellom Rondane 3 eller Fjellheimen 3 Camp.

Har hatt Rondane 3 før men fikk aldri brukt det mer enn en gang, men det virket veldig robust og bra, og ikke minst lett!

Begge teltene er i pro segmentet og skal brukes til alle årstider, men lite til vinterbruk regner jeg med. (kan i såfall bestille stormmatter)

ser at de har samme pris på XXL.no men Fjellheimen er 400 gram tyngre, noe som jeg ikke legger stor vekt på.

Så lurer på om noen har noen erfaringer fra bruk av disse teltene og om det er noen stor forskjell på teltene. Er klar over at Fjellheimen har større plass og komfor noe som er godt med tanke på at jeg ikke bare bruker teltet aleine.

lurer også på om det er store forskjeller ved bruk av primus/brenner inne i teltet? skal jo bruke det også...

På forhånd takk!

Mvh Øystein!

Fjellheimen 3 har 120cm takhøyde, mens Rondane 3 bare har 90cm takhøyde. Jeg har en kompis som har Rondane 3, og har har ingen problem med å fyre opp primusen i forteltet, men det spørs om det ikke er for lavt til at du kan bruke primusen som varmekilde (ikke dekke til flammen øverst). Dessuten har Fjellheimen 3 faktisk plass til 3 personer hvis man er litt intime, men jeg kan ikke se for meg at dette blir noe trivelig i Rondane-teltet. Dessuten er vektforskjellen bare på 500 gram i favør Rondane, og hvis man er så vekt-bevisst så går man nok for en annen type telt enn Helsport.

Jeg kjøpte meg telt nå i høst, og valget falt da på Fjellheimen 3 Camp i stedet for Rondane 3. Er storfornøyd med det så langt, selv om det ikke fikk så mye bruk på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.