Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor langt sykler dere?


Tiri

Anbefalte innlegg

Når dere trener/trimmer hvor langt sykler dere da?

Jeg har en offroad sykkel så det er den jeg bruker når jeg trener.

Jeg har nå syklet en runde på ca 3.mil, med store høyde forskjeller.

Runden er på asfalt.

Lårene mine synes dette er nok :roll: .

Men det jeg lurer på er: Hvor langt sykler dere når dere begynner sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når dere trener/trimmer hvor langt sykler dere da?

Jeg har en offroad sykkel så det er den jeg bruker når jeg trener.

Jeg har nå syklet en runde på ca 3.mil, med store høyde forskjeller.

Runden er på asfalt.

Lårene mine synes dette er nok :roll: .

Men det jeg lurer på er: Hvor langt sykler dere når dere begynner sesongen?

3 mil er knall det :wink: Når sesongen begynner sykler jeg alltid flere turer av 3 mil.. Om lårene synes 3 mil er nok, så er det bare å trene, og dermed vil de etterhvert ha flere mil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv mest MTB sykkel og har sjelden turer under 5 mil. sykler jeg på grus asfalt kommer de ofte opp på 7-10mil, synes 3-5mil er passende om man sykler i terrenget.

7-10 mil :roll: , hvordan er terrenget da? oppsøker du motbakker, eller nedoverbakker da?

Eller mest mulig flatt?

Jeg pleier å sykle slik at jeg må pese i endel oppoverbakker :) ....Men de blir sikkert lette får deg :wink: .

Fanken.. Skjønner at jeg må trene MYE mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-10 mil :roll: , hvordan er terrenget da? oppsøker du motbakker, eller nedoverbakker da?

Eller mest mulig flatt?

Jeg pleier å sykle slik at jeg må pese i endel oppoverbakker :) ....Men de blir sikkert lette får deg :wink: .

Fanken.. Skjønner at jeg må trene MYE mer!!

kommer veldig ann på, sykler vanligvis ut hjemmefra og kommer tilbake til samme sted. slik at høydeforskjellen på start-mål blir 0. liker både bakker enten de er oppover eller nedover, ingenting er som å sykle opp en lang grusveg for så å sette utfor nedover i 60-70km/t. prøver å holde ca 25km/t i snitt på de rolige langturene på asfalt/grus og 10-15km/t i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer veldig ann på, sykler vanligvis ut hjemmefra og kommer tilbake til samme sted. slik at høydeforskjellen på start-mål blir 0. liker både bakker enten de er oppover eller nedover, ingenting er som å sykle opp en lang grusveg for så å sette utfor nedover i 60-70km/t. prøver å holde ca 25km/t i snitt på de rolige langturene på asfalt/grus og 10-15km/t i terrenget.

Hmm... da her jeg litt å jobbe med skjønner jeg :? .Aner ikke snitt fart, men tenkte å ta med meg GPS neste gang :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tiri

Ikke bry deg så mye om turlengde, tenk heller på å tråkke lett for å unngå kneproblemer, søk variasjon med forskjellige ruter og løypeprofiler og med MTB prøv deg litt på sti/traktorveier. Å starte med 3 mil er ikke lite det, særlig hvis det er stor høydeforskjell :lol: . Etterhvert som grunnlaget kommer kan det være lurt å legge inn en hard, men kort økt i uka, kanskje 30 minutter (styrketråkk), og en rolig langtur.

Ser i min egen logg at turene sålangt iår har ligget på 3-5 mil og da gjerne med høydeprofil 500-1200 høydemeter, og helst ispedd litt grus/sti, mest fordi jeg ikke er spesielt glad i monoton asfaltsykling på lange flater, men også fordi terrenget rundt Lillehammer innbyr til slik sykling. For meg er veien målet, og påmelding til Birkebeinerittet middelet for å komme meg ut på regnfulledager. Legger da treningen opp til merketid, 3.30-3.45, for meg 2 og etterhvert 3 dager i uken med sykling.

Variasjon og opplevelse er for viktigere. Og i år har jeg tatt i bruk GPS og har ca 40 forskjellige turer som jeg kan velge fra, dette spenner fra 18 km på asfalt, flat høydeprofil, til 5 stk 1000metre :lol: med mye teknisk sti, berg og dal (disse rutene er foreslått i boka Sykkelguide for Lillehammer og omegn av Aksel Selmer).

F.eks nå i Pinsen ble det på fredag en 40 km's tur med grus/sti og litt asfalt, ca 700hm, og på søndag en veldig rolig langtur på 115 km på grus/asfalt (40/60) med over 2000 hm (Gausdal Vestfjell). Den siste turen ble i lengste laget på denne tiden av året :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

du skal ikke sammenligne med andre. du må sykle de turene du orker, og bygge deg opp til lengere turer. viktigst av alt er at du ikke må trene hver dag, men ha en dags mellomrom mellom hver trening, slik at du ikke får betennelse og sånt i sener. hvis du går inn på www.slf.no og blir medlem der, så får du svar på alt du lurer på av folk som vet hva de snakker om, og har syklet i mange mange år. (jeg sier ikke at folk her ikke vet hva de snakker om, men at de annsatte i syklistenes landsforening hjelper deg med alt du trenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal ikke sammenligne med andre. du må sykle de turene du orker, og bygge deg opp til lengere turer. viktigst av alt er at du ikke må trene hver dag, men ha en dags mellomrom mellom hver trening, slik at du ikke får betennelse og sånt i sener. hvis du går inn på www.slf.no og blir medlem der, så får du svar på alt du lurer på av folk som vet hva de snakker om, og har syklet i mange mange år. (jeg sier ikke at folk her ikke vet hva de snakker om, men at de annsatte i syklistenes landsforening hjelper deg med alt du trenger)

Takk for tipset :D , har nå syklet endel sånå jeg sykler jeg lengre enn hva jeg gjorde i begynnelsen :D !

Nå her jeg tenkt å trene litt på rulleski, får jo såå STORE lår ev den syklinga :!: så må prøve å variere litt :lol: .

Ellers så blir det jo endel fjellturer da 8) .

Tenener sammen med en som kan ganske mye om sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skjønt det Tiri, variasjon er tingen :) Desuten er det mye viktigere med kvalitet enn kvantitet når det gjelder å bli en god syklist. Legg inn ett par intervall-økter i uka, enten det er på sykkel, med joggesko eller på rulleski og ikke glem de lange turene i rolig tempo, helst en gang i uka. Dette i kombinasjon og vips, du er en bedre trent syklist på svært kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.