Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelesett


asse22

Anbefalte innlegg

Det er altså slik at Biltemas stormkjøkkensett er mer helsefarlig enn andre fordi det ikke inneholder non-stick i grytene (Kilde: Test av Biltema Stormkjøkken)? Er det noen som har noen erfaringer med disse grytene; tåler de MSR XGK Expedition primuser?

Og er det noen som vet om noen steder hvor de selger VELDIG billige kjelesett med non-stick???

Tar i mot alle tips.

Hilsen Asbjørn

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fjellvett, det er vett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Non-stick er det mest ubrukelige som finnes på tur. Det blir ripete etter den første turen. Når man er på tur skraper man gjerne i kjelene med skje og man bruker jo ikke Zalo og svamp til å vaske opp på tur men kvister og grus.

Aluminiumskjeler uten non-stick er ikke så bra for helsa ved hyppig bruk nei, men det er ikke non-stick materialet heller når det fliser av og havner i maten.

Det beste på tur må være rustfritt stål, evt. titan uten non-stick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... tåler de MSR XGK Expedition primuser?

Spiller neppe noen rolle hva slags primus du fyrer med - det blir uansett steike høy temperatur på et ganske lite område. For å få varmen jevnere fordelt utover bunnen av gryta må man trolig ha tykkbunnede kjeler - men det er jo lite aktuelt å drasse med seg på tur.

Litt teoretisering fra sofakroken: Så lenge innholdet i gryta er tyntflytende (som vann), og det ikke danner seg belegg/klumper i bånn, er varmeoverføringen fra gryte til innhold svært effektiv. Vann "rører seg selv" ved konveksjon, d.v.s. at varmt vann stiger opp fra bunnen og erstattes av kaldere vann fra siden. Da er ikke punktvarmen noe problem. Hvis du koker tykk lapskaus, er du absolutt i faresonen for å svi både innhold og gryte fordi du ikke har noen konvensjon - lapskausen er for seig til å "røre seg selv". Området over flammen kan da bli svært varmt. Fort gjort å ødelegge gryter, både p.g.a. fastbrent mat og fordi det blir varmere enn belegget tåler. Redusert effekt og flittig røring er løsningen.

Sikkert flere på forumet her som vet mer om hva som duger av ulike typer belegg og produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia tundra 3 (469,-) funker noenlunde en stund uten å å koste all verden. hadde et par kjeler jeg nett byttet ut etter 7 års bruk. ca 60 døgn i året. Hvor lenge de varer før de mister belegget er vel mer et spørsmål om bruk, en tresleiv til å bruke i kjelen veier ikke all verden. Bruker du stål i de kan du like godt spare pengene. Funker for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså slik at Biltemas stormkjøkkensett er mer helsefarlig enn andre fordi det ikke inneholder non-stick i grytene (Kilde: Test av Biltema Stormkjøkken)? Er det noen som har noen erfaringer med disse grytene; tåler de MSR XGK Expedition primuser?

Og er det noen som vet om noen steder hvor de selger VELDIG billige kjelesett med non-stick???

Tar i mot alle tips.

Hilsen Asbjørn

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fjellvett, det er vett det.

Jeg tror ikke det er noen reell helsefare med sporadisk bruk av aluminiumskjeler.

Har brukt mitt trangiasett med non-stick 50 døgn * 3-4 måltider, mye stekepanne, men bruker plast eller tre verktøy i kjele/panne. Helt topp.

Har brukt Biltemakopien ca 10 ganger, og ikke merket annet enn at de slår seg i bunn, og er litt tynnere, dvs brenner maten fortere i midten. Jeg kjører alt sammen i oppvaskmaskinen, og den kaustiske behandlingen gir et solid oksydbelegg, (men ikke vakkert).

Billig og for begrenset tid: Biltema = OK

Ha i mange år: Trangia med den kjeletype du har tillit til.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde å bruke aluminiumskjeler av Trangia-typen, rett og slett fordi langtidsvirkningene ved eksponering for aluminium er så usikre. Friluftsliv er gjerne noe man dyrker hele livet, og de fleste er vel enige om at det gir en helsegevinst i tillegg til spenning, opplevelser og glede. Da vil det være en lei strek i regninga om man som gammel får redusert helse fordi man gjennom 40 - 50 år har vært eksponert for aluminium gjennom bruk av dårlige aluminiumskokekar.

Dessuten er alternativene til disse kjelene mye bedre på de fleste områdene, enten det er rustfritt stål, titanium eller hardanodisert aluminium. Rustfritt er litt tyngre og har litt dårligere ledningsevne enn aluminium, men jeg tviler på at det har noe å si i praksis. Titanium er dyrt, men lett og appellerer vel mest til de ekstreme gramjegerne. Hardanodisert aluminium er lett, har god varmeledningsevne og er veldig ripesikkert. Markedsføres som "Litech", f.eks. Primus og MSR. Disse har i tillegg et non-stick titaniumbelegg på innsiden (lagt på elektrolytisk) som er praktisk talt uslitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler rustfritt stål, fraråder aluminium. Sjekk ut bruktbutikker. Der er det mulig å finne kjeler som er praktisk talt ubrukte nesten gratis. Se også på vanlige jernvarebutikker. Mange av de "vanlige" kjelene blir flotte til turbruk når du får tatt av plasthåndtak etc. Følg med på når det er salg og tilbud. Noen stålkjeler veier litt mer, men tenk etter hvor mye god mat som ikke har svidd seg betyr på tur, og vei det opp mot 50 gram ekstra vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har jeg lite dybdekunnskap om, men synes det er viktig å sette ting litt i perspektiv her. I forhold til de ekstreme mengder av gift og faenskap som man utsettter seg for i form av forurensing, tilsetningstoffer i mat etc, tror jeg ikke det er krise å spise av Trangias aluminiumskjeler i ny og ne.

Just my 2 cents... :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har jeg lite dybdekunnskap om, men synes det er viktig å sette ting litt i perspektiv her. I forhold til de ekstreme mengder av gift og faenskap som man utsettter seg for i form av forurensing, tilsetningstoffer i mat etc, tror jeg ikke det er krise å spise av Trangias aluminiumskjeler i ny og ne./

Selvfølgelig, men hvorfor utsette seg for enda mer forurensing når det er så enkelt å unngå? Og jeg mener ikke at det er risiko for brå død etter få år, men økte helseplager etter mange tiår. Mange lider idag av difuse muskel- og leddplager uten påviselig grunn, gamle mennesker kan rammes av Alzheimer, Parkinson og andre invalidiserende sykdommer. Ingen vet idag med sikkerhet hva disse plagene kommer av, selv om aluminium er satt i sammenheng med Alzheimer, men jeg er redd for at disse plagene kan forverres ved eksponering for ulike forurensinger, (tung)metaller, tilsetningsstoffer etc.

Dette er ikke noe jeg har kommet på helt av meg selv, men noe min fastlege gjennom snart 20 år har fortalt meg gjentatte ganger. Jeg har valgt å ta ham på alvor.

Imidlertid, om du med "i ny og ne" mener å spise av Trangiakjeler 5-6 ganger iløpet av et helt liv, så tror jeg ikke du har noe å frykte av den grunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett har ypperlige kjelesett fra MSR, Har selv "Alpine cookset", som har vært i bruk i 20 år sånn ca. To kjeler + lokk/ stekepanne for 450,- er slett ikke verst syns jeg. Settet er i rustfritt stål, og bortsett fra en bulk eller to er det som nytt. Her er det bare å gå løs med stålull eller skrubbesvamp hvis noe er svidd fast. Prøver så langt som mulig å unngå aluminium, nettopp fordi virkningen av aluminium som opptas i kroppen er litt usikker. Forskning tyder på at det kan linkes til senil demens blandt annet. og det ser jeg helst at jeg kan unngå så lenge som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.