Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn på tur


pete

Anbefalte innlegg

Hei alle sammmen er ganske fersk her på forumet, og det er en ting jeg ikke har funnet så mange tråder om, se overskrift.

Kunne tenkt meg å høre om folks erfaringer med barn på tur. Hvor går turen, hvilket utstyr, hvor langt, hva gjør dere for motivere barna osv.

Selv har jeg to barn på 2 og 5 jeg tenkte å ta med på tur. Har ikke hatt de med på de store utfluktene enda men tror jeg må prøve å avansere litt i sommer.

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Har ofte jentungen med på tur, hun er snart 4.

Må ta turene på barnas premisser.

- Ikke gå for langt.

- Ha med go mat og drikke.

- Ha de med og fiske, la de få prøve seg.

- Lær de om naturen.

Synes det er fenomenalt flott og ha med jentungen på tur, og det er aldri noe problem.

Hun er faktisk mere utholden enn jeg har/hadde trudd.

Har planer til sommern og ta hun med på "langtur" opp til en hytte ca 2-3 timer å gå.

På turer har jeg hadd henne til å gå opp til 1 time, men har som oftest bæremeisen med.

Det viktigste er uansett slik jeg ser det at barna bestemmer tempoet, pausene, matpausene og slikt. At de ikke blir ett haleheng på far, det fører nokk ikke til at de har lyst på flere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan anbefale deg å lese boken "Fri" til Inger Wallem Anundsen og Lars Haukanes Krempig.(Bokklubben Villmarksliv har denne)

Denne boken er en kjempeinspirasjon for alle småbarnsforeldre som gjerne vil få ungene ut i naturen!

Helt imponert over hva disse to har gjort og gjør sammen med ungene sine!

Artikler i Villmarksliv(eller Jakt og Fiske) er det også av og til å finne av dem! Råbra!

Hadde jeg bare fått med meg fruen slik at jeg kunne fått gjort litt av det dem gjør... :)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta barn med på tur er en flott ting, men for al del la ting skje på barnas premisser.

Har dere tenkt dere inn til et sted og barna slår seg vrange halveis på turen så ikke

slep de den siste biten forde det var planen.

Alt for mange har fått ødelagt turgleden av overivrige foreldre som ikke har lyttet til

hva barna ønsker og vil.

Jeg har en kone med skivegring grunnet litt for mange skiturer i barndommen.

Hun har ikke hatt ski på beina siden 14 års alderen.

Ha en alternativ plan dersom det viser seg at målet for turen ikke kan nåes, for barn

har ikke de samme gledene som vi voksne har av å nå et mål i det fjerne.

Følg barnas rytme, og start i det små, og husk det er ingen vits i å slepe ungene langt til skogs

for og fyre bål. Det kan man like gjerne gjøre i nærmeste skogholt.

Som sagt start i det små og la det være lystbetont og på barnas premisser.

Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med sønnen min på 2 år på mange turer, og erfaring sier vel att det går veldig greit. Han tusler litt på egen hånd og utforsker kongler, pinner og andre spennende ting på egen hånd før han hopper opp i bæremeisen og sitter der en stund. En god behaglig bæremeis er første bud for små barn, er den vond å bære blir turen ødelagt fordi pappa blir lett irritert etter en stund, og er den vond å sitte i blir ungen surere for hver meter. Deretter er vel gode klær viktig. Ull under og noe vindtett så hjelper det godt på. Og ikke pakke ungen for godt inn. Har møtt noen som hiver ungen i en parkdress og ferdig med det. Da koker han når han går på egen hånd og sitter svett og klam i bæremeisen etterpå. Ellers er vel god tid en selvfølge. Da bruker resten å gå strålende.

Skal man på telttur med små barn er det bare å planlegge godt. En god sovepose og liggeunderlag er viktig, ingenting som setter spor som en kald natt. Bruker og å ta med noe kjent noe til leggetid, et kosedyr eller lignende, da går den delen veldig greit. Et skikkelig telt er en selvfølge, var på tur med et dritttelt fra BaseCamp og brukte hele natta på å samle vanndråper så ikke ungen skulle bli våt. skal man koke/bruke primus så pass godt på, det er veldig spennende ting for alle barn, det ser veldig lett ut når vi gjør det og plutselig skal de bare prøve på egen hånd. Gjorde det selv når jeg var rundt 4 år. Ellers er det viktig med mye godt i sekken. Litt sjokolade, noen epler, saft osv.. Det veier litt ekstra men hjelper mye på humøret. Evt kan man tørke frukten før man reiser på tur så blir det eplechips i stedet.

Dropper man teltet og skal ligge under åpen himmel så mer varme klær og å ha mer enn nok ved til bålet før det blir kveld.

Bruker og alltid å la ungen hjelpe til med ting på sitt vis som å pakke ut av sekken, sette opp telt osv. Det tar 10 ganger lengre tid men hjelper godt på humøret. Ellers prøver han alltid å gjøre det samme som jeg gjør så vist jeg fisker så skal selvsagt han ha en fiskestang og. Om den er en pinne med et snøre i enden eller en ekte fiskestang er likegyldig. Han har og en liten sekk som han har på ryggen når han går med drikkeflaska si og noen godsaker.

Det blir ofte noen kilo ekstra med barn på tur så har man en hund er en kløv en fantastisk investering. Da slipper man å vente på att sin bedre halvdel vil på tur og man kan ta med ungen på turer alene uten å dø av for mange kilo på ryggen og likevel få med seg alt man vil ha med.

post-920-133474468236_thumb.jpg

post-920-133474468246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammmen er ganske fersk her på forumet, og det er en ting jeg ikke har funnet så mange tråder om, se overskrift.

Kunne tenkt meg å høre om folks erfaringer med barn på tur. Hvor går turen, hvilket utstyr, hvor langt, hva gjør dere for motivere barna osv.

Selv har jeg to barn på 2 og 5 jeg tenkte å ta med på tur. Har ikke hatt de med på de store utfluktene enda men tror jeg må prøve å avansere litt i sommer.

mvh Øystein

Barna kommer til å trives 8):wink:

Jeg må si jeg er ubeskrivelig takknemlig for at jeg fikk være med onkel på rypejakt og tante på ørretfiske da jeg var liten. Det er vel det grunnleggende for at jeg jakter og fisker og er SÅ interressert i friluftsliv som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene har fått bli med på teltturer om vinteren fra det var 4-5 år gamle. Likte det og seinere har de gått opp på mange av Norges kjente topper. Einaste ulempen er at de blir litt hekta på ekstreme opplevelser også når de gror opp (Afghanistan - Kosovo o.l.) som eg gjerne kunne ha unvært. Men når ein har 5 gutter må ein vel tåle det meste. Har erfart at det er grusomt kjekt å være ute på tur opp til 14-15 års alderen. Så blir det ein pause før lysten er tilbake rundt 19-20 års alderen. Har de ikkje fått det inn med morsmelka trur eg det bare er få som søker ut i naturen som voksne.

post-728-133474468827_thumb.jpg

post-728-133474468836_thumb.jpg

post-728-133474468847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har ei på 2,5 år, og vi er ganske mye på tur. Hun var 3 mnd første gang hun sov i telt.

Du har fått mange gode tips over. Hvis jeg skal legge til noe, så er jeg veldig glad i bæresjal i stedet for meis. Da kan jeg ha ungen på magen og stor sekk på ryggen. Det er nødvendig hvis vi skal telte og bare er ungen og meg.

På overnattingsturer liker jeg å lage en basecamp, og så gå dagsturer. Det er lettere å tilpasse, og man slipper så mye "administrasjon" og ikke minst blir det mindre tung bæring.

Søskenpulk er genialt for meg med bare ett barn. Da går både ungen og mye bagasje i pulken.

Det er bare å sette i gang, det går seg til og min unge har det i alle fall strålende ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

ok dette er en gammel link.

men kansje noen nyere medlemmer eller nybakte foreldre søker opp linken,

så vil jeg i vertfall anbefale boka Fjellbarna.

forfatteren har også blogg www.fjellbarna.no

ska også ligge link der til boka om den skulle falle av interesse. eventuelt selger dnt (tror det var denne boken om jeg ikke husker feil) den på sine sider for 140 kr for medlemmer og 190 for ikke medlemmer. ikke en dyr bok etter min mening. den er fine sice, mange bilder og utroli morsom å lese :-) så den er også fint lesemateriale om du ikke har barn selv.

håper noen får nytte av infoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg i vertfall anbefale boka Fjellbarna.

forfatteren har også blogg www.fjellbarna.no. den er fine sice, mange bilder og utroli morsom å lese :-)

Støttes! Burde vært pensum på enhver barselavdeling! Meget god bok hvor forfatteren ikke legger skjul på at dørstokkmila kan være lang, man SKAL overvinnes og at belønningen er stor. Er ekstra puff i stumpen når skeptikerne prøver å prente inn at "du må ta det med ro med barna".

:)

Kjøp den til dronningene deres på morsdagen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Jentungen som jeg skreiv om overfor er nå blitt 8.

Hun er knallehard og gå.

3 ganger har hun vært med opp til hytta.

5,8km og opp til 607moh.

Første gangen var hun 5 år, da bar jeg henne i bæremeis opp de 2 lengste og bratteste bakkene.

De to siste gangen har hun gådd selv.

4 turen er snart på trappene.

Jeg passer på og legge ture opp etter henne.

Vi har en sjokoladetopp og en godteritopp på tur opp.

Er det dårlig med motivasjon så kansje det er en brustopp eller en pausetopp noen andre plasser også.

Jeg forsøker å få avsporet henne med andre ting enn bare den lange gåinga.

Se på dyr, lemmen, frosk, sauer, rein og annet. Se på spesielle blomster. Den eneste kjøttetende planten vi har her oppe f.eks. Fjelltettegress.

Stoppe på bakketopper og se hvor vi har gådd (viktig å vite hvor vi har gådd).

Ros og fokus på motivasjon er viktig. Følg med barna for å se etter tegn på at de blir slitne.

Barn forbrenner også mere og fortere krutt enn oss voksne, jeg pleier å ladde henne opp med gummibiler og coca cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått vært på de største utfluktene med ungene enda.. Rett og slett fordi det tar litt tid å komme igang med et barn som sondemates og i en alder av 4 1/2 år ikke kan gå enda..

MEN nå har vi kommet litt mere inn i hverdagen og denne sommeren og forrige sommer startet vi lett, men kun lavvo/minicampingvogn i basecamp og hadde med kano.

Jeg ser at vi fint kunne padlet fra sted til sted, for ting fungerte utmerket.

Vi har innført to begreper ungene elsker: Gå-forbi-godt og padle-forbi-godt. Det være seg kjeks, godteri, tørket frukt el.l.

Her en kveld padlet søsteren og jeg et par timer med ungene sent en kveld, min 6 åring sovnet halvveis og koste seg glugg,han på 8 storkoste seg med å se på alt rundt seg og bare det faktum at det ble mørkt rundt ham.

Neste år blir det definitivt padletur i marka med unger, gubbe og hunder, for dette fungerer så greit. Kano er veldig greit når man ha små barn, fordi de får med seg hele turen og kan slappe av. Gi de gjerne ei fiskestang og padle i vei.

Jeg holdt på å kaste meg med søstern som dro til Femundsmarka nå, men kanoen vår ha litt liten lasteevne og jeg sjanser ikke på kano på bunnen.. For selv 5 meter i fra land er en druknet kano tung å få opp.. Satser på bedre kano neste år. Og med kano kommer man langt, selv om man er alene om å padle. Mine padler jo bare 10 tak hver seg og så mange vi er må vi ha to kanoer( fordi vi er 5stk pluss 2 hunder, hvorav en kjempelabrador). Men det går fort nok for ungene. Og legger man inn artige raster med mat som ungene har valgt og kanskje noe dessert, så koser ungene seg og de får løpe i fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.