Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker turforslag i Nordmarka


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg hadde tenkt å ta med presenning og fiskestang denne helga og slappe litt av i Normarka i Oslo. Jeg er ikke godt kjent der, og er ingen superfisker, så jeg tenkte jeg skulle be om noen råd.

Jeg vil helst være et sted hvor det ikke er så mye folk, som de fleste her, tenker jeg :?

Jeg må ta kollektivt eller sykle fra byen, så jeg har sett litt på ting som kan nås fra Stryken, Skar, Nittedal eller noe slikt. Som sagt, så er jeg ikke godt kjent, men jeg har kart og kan godt sykle en mil og labbe en fem-sju kilometer attpå.

Det hadde vært fint om det var en plass som hadde et terreng som muliggjorde å ligge ved vannet så jeg kan snikfyre et lite kaffebål og ha lett tilgang på vann.

Har noen vært ved Kalvetjernet og Nordre Branntjern øst for Katnosa? Jeg ser for meg at siden det ligger litt i høyden og bort fra de mest traffikerte veiene, må det kanskje være litt fint der? (ønskelogikk :shock: )

Fra disse vannene er det jo kort til Kjerkeberget, som sikkert har fin utsikt.

Er det noen som har noen forslag til steder som hadde vært fine å legge seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en tur opptil Spålen på 17. mai. Det var 30 km sykling fra Bogstadvannet, mest oppover. Jeg har gått langs hele vannet på nordsiden. Der var det flere steder hvor man kan lage bål og ligge ute. Må vel varsle om store maurtuer. Vi så flere vak på tordagen. Jeg så ekstremt lite folk, men dat hadde kanskje noe å gjøre med nasjonaldagen :?.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvetjern og nordre branntjern er flotte plasser som kan anbefales.

Legger ved et bilde fra nordre branntjern som viser litt av stedet.

Revshammeren er et fint område og legge turen innom på vei mot Kjerkeberget som har en flott utsikt.

Kai Jensen

post-2745-133474467678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om fiskemuligheter, men hvis du vil til lite besøkte områder i marka er Oppkuvområdet bra, det samme gjelder terrenget sørvest for Katnosa.

Det er lov å tenne bål hele året hvis det er et lite ett (såkalt "kaffevarme") og man gjør det på forsvarlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med både ørret og abbor i begge Kalvtjerna og begge Branntjerna. Det gjelder forsåvidt alle de små vannene i det området. Anbefaler OFA sin Fiskekartbok for Oslomarka og eventuelt Årboka hvis du vil vite litt mer om hvor det er satt ut fisk og hvor mye. Begge fåes kjøpt i de fleste butikker med fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler OFA sin Fiskekartbok for Oslomarka og eventuelt Årboka hvis du vil vite litt mer om hvor det er satt ut fisk og hvor mye. Begge fåes kjøpt i de fleste butikker med fiskeutstyr.

Jeg krysset av og bestilte den med fiskekortet jeg kjøpte i går. Gleder meg :)

Hva er forresten straffen for å fiske uten kort? Tar de utstyret ditt? Får du bot? Får du skjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvem du møter. Har hatt med noen kamerater noen ganger som ikke har hatt kontroll på fiskekortet og det har da blitt notert navn, adresse, telefonnr. etc og så har de fått en giro i posten. Det er jo skikkelig flaut synes nå jeg å bli tatt for sånt, særlig i Oslomarka og med den fantastiske jobben OFA gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv bålvedtektene til Oslo kommune...

Teknisk sett må man søke kommunen i forveien for å lage et bittelite bål i forbudstiden, men hvordan kommunen praktiserer dette vet jeg ikke. Spør dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett er det bålforbud mellom 15. april og 15. september. Det finnes imidlertid bålplasser ved de fleste vannene og jeg har aldri opplevd at noen har reagert på at man tenner et lite bål på slike bålplasser som allerede er etablert og ryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de offentlig godkjente bålplassene kan du tenne bål hele året. Der gjerlder ikke forbudet i det hele tatt.

Unntak er i "særskilte" tilfeller hvor det kan nedlegges midlertidig forbud (tørkeperioder) men da vil det være skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv bålvedtektene til Oslo kommune...

Teknisk sett må man søke kommunen i forveien for å lage et bittelite bål i forbudstiden, men hvordan kommunen praktiserer dette vet jeg ikke. Spør dem.

Her står det litt:

http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.kommune.no/article66119-716.html

Altså; forbud utenom kommunalt opparbeidede plasser, men der kan søkes om tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, regelverket er forsåvidt klart det, men skulle likt å vite hvordan det egentlig praktiseres.

Man skal altså søke kommunen skriftlig om å tenne opp et lite bål for å koke kaffe i vannkanten et sted, trolig med tid sted og begrunnelse (varming av 2.5 kopper kaffe - kokmalt Evergood). Deretter er det en saksbehandlingsprosess før man får godkjenning (Innvilget mellom klokken 15-17 torsdag ettermiddag). Så er det bare å løpe ut i skogen og koke i vei. Søknaden gjelder vel bare enkelttilfeller så skal man på langtur må man vel søke flere ganger vil jeg tro.

Lurer jo litt på om kommunen får mange sånne søknader og hvordan de behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere: Dette er helt uproblematisk i praksis det stedene det er ryddet og opparbeidet en bålplass fra tidligere. Det finnes flere slike plasser rundt hvert eneste vann i hele marka og jeg aldri opplevd at noen har reagert på det. Jeg har vært rimelig mange døgn rundt i Oslo-marka. Det anbefales imidlertid at du holder deg til de bålplassene som er opparbeidet, både av hensyn til sikkerheten og til at naturen skal være mest mulig uberørt rundt vannene som ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.