Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av telt og teltutstyr


annette

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en familie på 3, som ønsker å kjøpe et telt og utstyr for vår/sommer/høst-bruk. Jeg har forsøkt å se på forskjellige familietelt og litt større telt. Det er veldig mye å velge i, så jeg går litt i surr. Jeg er ute etter noe som er praktisk, sikkert og ikke altfor dyrt. Noen råd om merker og lignende?

Håper jeg/vi får noen tips! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 3 og endte opp med et firemans-telt. Godt med litt god plass, spesielt hvis det regner.

Som regel er "best i test" teltene ganske dyre, det er nok en sammenheng mellom pris og kvalitet.

Lav vekt, storm-matter for ekstremt vær, mye lufting, god myggnetting, ripstop duk, aluminium teltstenger osv er felles for de fleste vinnerene.

Her er det viktig å vurdere, hva er det værste været vi skal telte i? Skal det bæres langt (vekt).

Skal du koke inne i teltet? (lufting/takhøyde)

Innerteltet bør være minst 15cm lenger enn lengste familiemedlem.

Vi endte opp med Helsport telt, Dagens Fjellheimen camp er antagelig nærmest vårt telt, noe bedre takhøyde ser det ut til.

Jeg har ingen merker å anbefale spesielt, men det er mye å velge mellom, fjellreven og hilleberg er jo også betydelige på det skandinaviske markedet.

Forlang å få forsøke å sette opp teltet selv i butikken, eller få låne med hjem. Det avslører butikkens servicenivå, og teltets monteringsvennlighet.

Jeg tror jeg ville slite veldig med å sette opp vårt telt med votter, og i sterk vind.

NB! Prisene varierer mye på samme produkt, og det går å prutte!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på teltene, som dere anbefaler. De ser helt ok ut, men jeg er like usikker. Det er så utrolig mange telt å velge i. :D

Jeg har kommet fram til at vi trenger et telt med en viss takhøyde, fordi vi kommer nok til å lage mat inne av og til. Det kan hende at slike telt har visse svakheter, men det vet isåfall ikke jeg. Jeg har sett på et 3-4 manns telt fra Outwell. Noen som har erfaring fra det merket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, hvor skal du bruke teltet?

I hvilket vær?

Hva er aldern på den yngste?

Hvor langt skal du bære teltet?

Hvor tungt kan det være

F.eks har samvirkelaget på Stjørdal en teltserie med navn WigWam.

Dette er tunelltelt.

Jeg har et 4 mannstelt, kjøpt for noen år siden på en ferietur.

- vekt (3,5Kg)

- teltplugger av pytonkvalitet

+ Ripstop

+ Vanntett i skikkelig griseregn på svensk camping (teltet var et hastekjøp)

+ Pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke teltet i Norge. Vi kommer til å feriere på Sørøstlandet og Midtnorge. Vi kommer ikke til å bruke teltet på fjellet, men heller ved sjøen og skogen. Vi skal trolig ikke bære teltet så langt, og det trenger derfor ikke være superlett. Vi skal heller ikke bruke telt ved ekstremvær. Vår yngste datter er 2,5 år.

Hva betyr forresten Ripstop, runegutt123?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvilken type telt du er ute etter. Det er stor forskjell på kravene til camping-telt og fjelltelt. Dette med "best i test" har jeg ikke så stor tro på - det forteller igrunne ikke stort annet enn hva journalisten liker... Hvis det er fjelltelt du er ute etter, betyr selvfølgelig vekten en del, men like viktig er momenter som vindstabilitet, regntetthet og slike ting. Og en ting til som er viktig - prøv om du klarer å sette opp teltet med votter på.... Det er viktig at du klarer å sette opp teltet hvis været blir veldig dårlig - og ikke minst - at teltet står når vinden blir sterkere enn beregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke teltet i Norge. Vi kommer til å feriere på Sørøstlandet og Midtnorge. Vi kommer ikke til å bruke teltet på fjellet, men heller ved sjøen og skogen. Vi skal trolig ikke bære teltet så langt, og det trenger derfor ikke være superlett. Vi skal heller ikke bruke telt ved ekstremvær. Vår yngste datter er 2,5 år.

Hva betyr forresten Ripstop, runegutt123?

finn et telt du liker i en butikk som virker seriøs, ikke bare billig. COOP OBS sportsavdeling har ofte gode kampanjer, XXL etc litt avhengig av hvor du bor.

Undersøk om du kan få nye (reserve) telstenger, og hva de koster. (Kan de ikke skaffes er teltet bruk og kast.)

Ripstop er et stoff vevet slik at om det går hull så skal det ikke bli lange "spjærer"

Ripstop er mest vanlig på telt som skal tåle skikkelig uvær.

Vanskelig å gi eksakte råd, vi så på maaaaange telt før vi valgte vårt, og en av årsakene var at mange konkurerende sportsbutikker anbefalte teltet. en annen var at vi fikk låne et av "speidern" og testet det en helg.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____48398.aspx

Kan kanskje passe bedre enn hva jeg tidligere har anbefalt.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=78305

Ser greit ut i katalogen, men jeg er litt usikker på hvor mange turer du vil få før gulvet slipper inn fukt... Litt sammenheng mellom pris og kvalitet er det nok. (tør ikke anbefale dette, men av og til har de bra kvalitet billig)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, dsk svarte på ripstop.

Forstår jeg deg rett, er du utre etter et turtelt, der komfort og pris er viktigere enn vekt.

Bruker du hodet litt, og ikke velger den mest stormutsatte teltplassen, vil det meste som er i handeln holde.

Biltema er helt OK, og slike telt er så billige, at du kan kjøpe nytt telt istedenfor en ny stang hvis du er uheldig.

Det ultimate teltet er Iglo, etter min mening. Problemet er at skal en Iglo bli stor nok, er prisen stygghøg. Holmlien lager noen kjempebra.

Lavvo er også et greit alternativ. Mye plass og kos.

Skal du ha det mere primitivt, men med nok plass, kjøper du forsvarets teltduker. Billig, solid og bomull puster.

Ulempen er vekt og manglende myggnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Capitan 3 - kanskje det er dette du leter etter? Men 3399 penger er kanskje mer enn du hadde tenkt å legge ut?

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=EUR14&var_1=EUR14-2&categorynu=I1&categorytxt=Kuppeltelt&produkt=Eureka%20El%20Capitan%202/3/4

Skal du telte ikke langt fra bilen er kanskje et hustelt rette valget, ikke minst med tanke på komforten - stor grunnflate og full ståhøyde.

Lykke til med valgets kvaler :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.