Gå til innhold
  • Bli medlem

Racingsykkel


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som sykler med racer?

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en racer, da jeg kun kommer til å sykle på asfalt. Har noen mål på veldig mange mil jeg vil oppnå etterhvert.

Jeg har sett etter brukte sykler, men det har ikke vært noen som passer meg hittil så jeg ender nok på en ny sykkel. Har ikke tenkt på å kjøpe av de dyreste, men vil prøve å satse på en billig rundt 5000kr kanskje.

Vet dere om noen steder de selger sånne? Og hvilket merke bør jeg se etter?

Jeg takker for alle gode råd på absolutt alt mulig når det gjelder denne type sykkel. Jeg kan å sykle og reparer det meste på disse selv, men har null peilling på racere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Du satser kanskje litt i det billigste laget. Tror nok du må ut med rundt kr. 10.000 for å få en bra sykkel. Min mann kjøpte løse deler og satt sammen en sykkel til meg. Den kom på kr. 12.000 ekskl. hjul. Jeg fikk alt utstyr (bremser, gir og andre metaldeler) av type Shimano Ultegra. Det gir best forhold i pris/kvalitet. Dura-ace er det allerdyreste og letteste i vekt. 105 er også brukbar kvalitet og litt billigere enn Ultegra. Jeg fikk beskjed om at alt annet fra Shimano ikke er god nok kvalitet. Ellers fikk jeg en allminnelig ramme som er god nok til en kvinne med normal kroppsvekt. Hvis du er stor og tung, må du vurdere mer solide saker. Jeg synes personlig det er mest viktig å ha gode gir.

Foran kan du velge mellom vanlige gir (2 tannhjul), eller triple-gir (3 tannhjul) eller kompakt krænk (2 tannhjul som er litt mindre). De siste 2 variantene er kjekt å ha hvis du ofte kjører bratte bakker og ikke liker å stå på pedalene hele tiden. Triple-gir er populært blant kvinner. Triple gir foran og 10 tannhjul bak er litt vanskelig å justere.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du søke etter brukt sykkel og/eller legge inn annonse om at du ønsker å kjøpe.

Syklingens Verden er det ultimate landeveis-nettstedet når det gjelder landeveissykling (konkurransesykling i det minste).

http://syklingensverden.rubrikk.no/rubrikk/MarketBrowse.aspx?marketid=6

En butikk som selger ok rimelige sykler er Fast-Bikes: http://www.fast-bikes.no/default.asp?cookiecheck=yes&

Hvis du kjøper en NY racer til kun 5000,- så må du regne med å få en relativt tung sykkel og en del plunder og heft med mindre bra utstyr (gir/bremser etc), og ikke verdens beste hjul.

Kan hende du kjøper deg mange ergrelser.

Personlig ville jeg enten sett etter en pent brukt sykkel hvis budsjettet er maks 5000,- eller prøvd å utvide budsjette litt. Kvalitet koster dessverre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!! Jeg sykler mye!! Både på terrengsykkel og på racer. Terrengsykkelen er mest brukt og jeg ville ikke legge for mye penger i en racer da jeg trives best på grusveier og stier!! Jeg kjøpte en Biachi racer som faktisk OPEL forhandlerne solgte for kr 6000,-. Jeg vil si dette var et meget godt kjøp!Jeg er veldig fornøyd med den og mange her på Gjøvik kjøpte slik! Er du heldig kan det jo være at en eller annen OPEL forhandler har igjen en slik sykkel! Det er iallefall verdt å ta en titt på denne!! :D

Satser du noen flere kroner ville jeg absolutt kjøpe meg en sykkel som er et til to år gammel! Sjekker du i forskjellige sykkelmagasiner kan du gjøre meget gode kjøp! En racersykkel er ikke farlig å kjøpe brukt!! En terrengsykkel derimot får mye mer slitasje!! Lykke til med valget!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er god nok kvalitet kommer vel litt an på hva man er vant med fra før. Jeg kjøpte en Cannondale med Shimano Tiagra-komponenter til 8000,- og er absolutt fornøyd med den. Det er sikkert mer behov for justering enn om jeg f.eks. kjøpte 105, men det spiller ikke noen stor rolle for meg siden jeg ikke er vant med bedre komponenter (det man ikke vet, har man ikke vondt av..). Ettersom det sikkert blir mer slitasje og større sjanser for skade på den første raceren, så jeg ikke noen grunn til at den skulle være veldig dyr.

Generelt blir vel sykkelvalget en avveining mellom kjent rammeprodusent (Trek, Cannondale, Bianchi) og middels bra komponenter, og mer obskure rammer (Everest, Fuji) med bedre komponenter. Her finnes det ikke noe fasitsvar tror jeg. En fordel med å kjøpe en "kjent" ramme, forutsatt at disse er bedre, er at man alltids kan skifte ut ting som hjul, gir og bremser senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en kvalitetsramme er bra å investere i. Siden du er skru-kyndig kan du relativt enkelt skifte utstyr når du måtte ønske det og det er mye bra å få kjøpt på nett.

Ut over ramma er det hjul som er mest kritisk. Er du tung må du sørge for å få hjul som tåler vekta di. Hvis ikke må du rette hjul hver 14. dag. Ikke alle har vekt som klatrekongene i TdF.

Husk imidlertid på at roterende masse blir veldig tung, så det er bedre å spare vekt på hjul enn på ramme og utstyr for øvrig.

Veldig viktig er det å få riktig størrelse på ramma (de fleste kjøper for stor ... les lang). Spesielt med de nye slopa rammene så er det lengden på ramma som avgjør om den passer eller ikke siden setet nå kan justeres nesten ubegrenset høyt/lavt. Høyden din er ikke alfa og omega ... du må også ta i betraktning om du har en relativt sett kort eller lang overkropp.

Husk også på å sjekke lengden på krankarmer hvis du kjøper brukt (eller nytt). Leit hvis du er 165 cm høy og ender med 180mm krankarmer :D

Styrestem er enkelt å bytte for å få riktig sittestilling (innen rimelighetens grenser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mer behov for justering enn om jeg f.eks. kjøpte 105, men det spiller ikke noen stor rolle for meg siden jeg ikke er vant med bedre komponenter (det man ikke vet, har man ikke vondt av..)

Denne innstillingen har jeg veldig sans for. Selv har jeg temmelig tung sykkel, men jeg tenker som så at jo tyngre, jo mer trening som dermed gjør livet lettere på andre områder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på turene på racer, terrengsykkel og til fots som mål i seg selv ... ikke som trening til resten av livet :wink: Derfor ønsker jeg å få mest mulig glede ut av disse turene ved å bruke bra og lett ustyr.

Det behøver ikke å være det dyreste og mest fancy, men i mine øyne er livet for kort til å drasse rundt med dårlig utstyr. Da kjøper jeg heller lette kvalitetsprodukter brukt.

Men det er meg og mitt valg - og hva andre velger er deres sak - heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe en veldig dyr sykkel med første. Skulle det bli ødelagt noen deler så bytter jeg raskt det selv, men det er kanskje litt viktig med gode dekk og felger ja. Ser ut som de er dyre. Bruker de noe forskjell på dekkdimensjon, eller er alt det samme til denne typen?

Takk for alle råd :D gode og dyre :D

Noen her som sykler Trondheim-Oslo eller noen andre ritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet Trondhjem-Oslo x antall ganger i tillegg til mange deltakelser i andre ritt som f.eks Lillehammer-Oslo, Jotunheimen Rundt (kan sterkt anbefales ... men helst med lett sykkel, hehehe), Lille Jotunheimen, div turritt, mange aktive ritt, NM landevei etc.

Hvis du vil ha svar på spørsmål angående landeveissykling og -sykkel så anbefaler jeg diskusjonsforumet til Syklingens Verden fremfor Fjellforum'et. Ligger litt i navnene liksom :lol:

http://www.syklingensverden.com/

Velkommen ut på landeveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Husk imidlertid på at roterende masse blir veldig tung, så det er bedre å spare vekt på hjul enn på ramme og utstyr for øvrig...

Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor blir roterende masse tyngre enn "vanlig" masse?

Må det mer effekt/kraft til for å sykle med et tungt hjulpar enn en tilsvarende tung ramme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fysiker og har ikke lest fysikk siden videregående. Derfor håper jeg det kan komme noen fysikere på banen her som er bedre til å forklare på en forståelig måte. Inntil ekspertene uttaler seg så tror jeg imidlertid jeg har belegg for følgende påstand.

En masse har tyngde og treghet.

Tyngde er det du opplever som krefter mellom to masser. F.eks. en steins tyngde i på jorda ...

Treghet er det du opplever når massen skal akselereres. F.eks. når du rister på steinen...

Et hjul (felg/slange/dekk) skal akselereres og roteres. Det blir da gjenstand for sentrifugalkraft (egentlig sentripetalakselerasjon):

Sentrifugalkraft — Et objekt som beveger seg i sirkel oppfører seg som om det blir dratt utover av en ekstern kraft. Denne kraften, kjent som sentrifugalkraften (egentlig sentripetalakselerasjon), avhenger av objektets masse (jo mer massivt objektet er, desto sterkere er kraften), rotasjonens hurtighet (jo raskere rotasjon, desto sterkere kraft) og avstanden fra sentrum (jo nærmere objektet er sentrum, desto mindre er kraften).

Ergo vil du måtte bruke mer krefter (trå flere watt) for å flytte en sykkel på 9 kg med lett ramme og tunge hjul enn en sykkel på 9 kg med tung ramme og lette hjul. Dette fordi det virker krefter på hjulene som ikke "trekker" i fartsretningen.

Dette vil bli mer merkbart jo fortere du sykler, og det vil være mer merkbart på racerhjul som f.eks har større diameter enn mtb-hjul. På racer er det fart som gjelder, mens man i terrenget har mange andre forhold å ta hensyn til når det gjelder hjul.

Selv foretrekker jeg lett ramme og lette hjul :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et mekkekurs hjemme i går kveld. Der lærte jeg bl.a. hva man skal gjøre når du brekker en eike. Du kan reparere hjulet provisorisk ved å stramme/løsne noen andre eiker, slik at du kan sykle hjem. Men dette går bare når du har et hjul med mange eiker. Min racer har lette hjul med få eiker. Slike hjul er umulige å reparere underveis. Du kan ta dette med i din vurdering om hva slags treningshjul du kjøper.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med både treningshjul og konkurransehjul som har mange eiker men som er lette allikevel.

Jeg liker ikke hjulene med veldig få eiker for du er ille ute om en av dem ryker som Linda påpeker ... og du risikerer å kappe fingeren hvis du skulle finne på å fikle med bremser eller lignende i fart (de blir bare ødelagt med vanlige eiker), hehehe

Brede eiker fanger også en del vind. Det kan påvirke styre-egenskapene, spesielt for lette personer.

Men ... mange synes det ser tøfft ut med høye felger og få men brede eiker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tyngre å sykle en sykkel med tyngre hjul og lettere ramme enn en sykkel med lettere hjul og tyngre ramme hvis totalvekten er den samme for begge syklene. Det er riktig at det skal mer energi til for å aksellerere et tyngre hjul opp til en gitt rotasjonshastighet enn et lettere hjul fordi det tyngre har større treghetsmoment enn det lettere, men når en har nådd en gitt hastighet, ligger denne energien lagret i hjulets rotasjonshastighet og kan ”tæres på” når farten avtar i motbakker. Hvis du da stanser uten å ha brukt bremsene, har du brukt nøyaktig like mye energi på de to syklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man da har litt kjennskap til hvordan landeveissykling fungerer - spesielt fellesstartritt og gateritt med mye rykk og napp, nedbremsinger og deretter hurtig aksellerasjon, så sier det seg selv at du må bruke mer energi med tunge felger/dekk. Det er merkbar forskjell på tunge og lette hjul når man rykker selv eller prøver å følge et rykk.

På temposykling hvor man ligger og trår i eget tempo og kan utnytte opparbeidet fart (aksellerasjon) fullt ut så er det ikke like merkbart og fokus da er mer på aerodynamiske hjul (platehjul bak og høye felger foran).

Men ... hvis totalprisen på sykkelen skal være under 6k så er dette kun av akademisk interesse. Du får knapt et hjulsett under den prisen hvis du skal ha skikkelig kvalitet og lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her, men særlig "knerten" vet hva han snakker om :)

Jeg sykler også en del, og har kjørt blant annet Trondheim - Oslo og Jotunheimen rundt. Nettopp det med rykk og napp tok helt knekken på meg under Bergen - Voss i helga (kombinert med for dårlig treningsgrunnlag :)). Tunge hjul er en uting på racersykkel, siden farten varierer så voldsomt underveis i landeveisritt. Men lette hjul er f... så dyre...

Budsjett på 5000... Ville ha gått for en pent brukt aluminiumsykkel med Shimano 105/Ultegra-komponenter. Nyere utgaver av Ultegra har 10-delt krans, prøv å finne en slik (kanskje vanskelig til den prisen). Bruk sykkelen en sesong eller to, og hvis du blir like hekta som mange andre går det ikke lenge før du kjøper ny karbonsykkel med Dura-Ace og svindyre hjul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.