Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpen på flyet - en surt ervervet erfaring


Borgar

Anbefalte innlegg

Tenkt deg om to ganger før du sender børsa di med SAS. Jeg fløy fra Kristiansand til Tromsø og ekspederte inn salonggeværet mitt som spesialbagasje i Krs. Jeg vedgår at det ikke akkurat var pakket i panserstål, men forventet nå likevel ikke å få utlevert et byggesett da jeg hentet børsa i spesialbagasjeutleveringa på Langenes. Godt mulig det var litt naivt av meg, men jeg trodde at spesialbagasje og "vær forsiktig" merkelapper betydde at godset ble tatt litt bedre vare på. Jeg stimte bort til bagasjeservice og viste frem geværet og spurte hvordan hva slags erstatning som ventet. Svaret var for meg helt uforståelig men lød som følger:

"Nei, altså, vi har ikke noe ansvar om innholdet i bagasjen blir ødelagt på våre reiser. Dersom kofferten din blir knust, erstatter vi embalasjen, altså kofferten, men innholdet i kofferten har vi ikke noe ansvar for. Håper du har reiseforsikring."

Jeg ble en smule paff, men tenkte at dette kan da virkelig ikke være tilfelle. Han skrev ut en bekreftelse på skade og ønsket meg lykke til.

Og så kunne jeg ha skrevet en hel del her om reiseforsikringa til DnbNor og servicen der, men velger å la være av hensyn til blodtrykket. Det hele endte nå likevel greit til slutt og reiseforsikringa dekket reperasjonskostnadene (ny stokk), men rypene som satt utenfor haglehold fikk sitte i fred i år.

post-1594-133474466984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For forsendelse av våpen med fly er det egentlig bare en ting som gjelder: Aluminiumskoffert type KJEMPEDYR....

Når det gjelder erstatting av baggasje er det bare å lese litt på flybiletten din....

Og har du lurt på hvorfor de fleste som tar mot baggasje på flyplassen smiler så lekkert til deg ? Egentlig smiler de ikke, de ler rått av deg som har betalt på tusenvis av kroner for at de kan få lov å kaste baggasjen din så langt som de bare klarer :evil::evil:

Lurer på om baggasjekasting kan bli en egen OL-gren..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg er selvfølgelig smertelig klar over at det står på flybilletten, men, vandrefalk, hvor ofte leser du det som står med liten skrift bak på billetter og den slags? Men, det var jo liksom ikke snakk om at de hadde tafsa litt uforsiktig på pakken, de må jo ha stått og slått den i bakken og lagt den mellom to stoler og konkurert om å hoppe på den. De må ha en helt spesiell teknikk de lærer på bagasjetransportskolen, for jeg tror ikke jeg hadde klart å knekke rifla om jeg så hadde prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med våpenkoffert nå ? Har ikke sendt våpen på fly før men trodde jeg har hørt at en må ha en slik alu /plastkoffert med lås. ?

Når det gjelder bagasjehåndtering så haddde jeg noen kamerater som jobbet som stuere i gamle dager og de fortalte historeier nok til nesten å skremme en fra å sende noe som helst med bagasje. Fikk dengang gode råd om kjøp av koffert da. Dengang var det bare Samsonite tror jeg det var de ikke klarte og knuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som berget våpenet mitt var at jeg, pessimist (realist?) som jeg er, hadde klippet opp en slange til et bildekk og laget flere gummiringer som jeg hadde tredd utenpå kofferten som forsterkninger. Ettersom låsene var ødelagt var det bare denne sikringen som holdt kofferten sammen.

Det positive var at erstatningen, som ble beregnet ut fra vekt, ble på kr.200,- mer enn jeg hadde betalt for kofferten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene legger seg ikke opp i hvordan man pakker våpenet. Du trenger mao. ikke låsbar koffert. Det eneste de legger seg opp i er at sluttstykket ikke skal pakkes i samme kolli som resten av geværet. Gjelder det et haglegevær, skal forskjeftet pakkes i en annen kolli. I tilllegg skal eventuell ammo være pakket i originalembalasje. Sistnevnte er det faktisk veldig nøye på av en eller annen grunn. Det går fint å dytte remmingtonpatroner i nittedalpakken osv, men ingen patroner skal ligge løst i poser og jakkelommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.