Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av sommer- og vintertelt


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ett (eller to) telt av god kvalitet og funksjonalitet til bruk for to personer.

Planlegger tur til Aconcagua om et par års tid og trenger derfor en del netter i telt før den tid. Har ikke overnattet i telt på mange år nå så jeg trenger gode råd.

Min bruk vil bli:

Vår, sommer, høst:

* Toppturer i fjellet hvor teltet må bæres. Lav vekt og pakkevolum er derfor et poeng i tillegg til plass til en del utstyr som tau, isøkser etc.

* Sykkelturer i skog og fjell og langs landeveien. Også her er vekt og volum et poeng.

Vinter:

* Overnatting i forbindelse med skiturer (dette blir helt nytt for oss). Vil tro at vi da kommer til å benytte oss av pulk slik at vekt og volum på teltet ikke er like viktig.

Ser at det kan være vanskelig å putte alle egenskaper inn i ett telt og vurderer derfor å kjøpe et lett telt for 3 sesonger + et vintertelt.

Er det gode råd hos dere "fagfolk" på hva jeg bør velge?

* Kan jeg få alt i ett telt eller bør jeg kjøpe to?

* Hvilke merker/modeller bør jeg gå for når jeg ønsker god kvalitet og funksjonalitet?

PS: Har fått tilbud om å kjøpe et minimalt brukt "Hilleberg Nallo 2 GT". Tenkte det kunne egne seg bra som sommertelt. Saken er at det er en "gammel" modell (2003/2004) med bare én åpning i forteltet og dermed også "gammelt" lufting.

Bør jeg slå til?

Hva er i så fall "riktig" bruktpris? (Nypris på "ny" modell er kr 5.800,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

eg har et nallo 3gt, av den samme "gamle" modellen som du har... det veier jo nesten ingenting, er lett å sette opp, og har god plass. ja, det kunne jo vært kos med to innganger, men min foreløpig erfaring er at eg alltid ender opp med sekken lengst bort fra innerteltet, og alt det andre stasjet liggende bort fra åpninga, slik at det uansett hadde vært rimelig uaktuelt å klatre over det for å komme ut. men det er jo mine teltvaner...

det store forteltet i gt-modellen er jo gull da, har du kortvokste i familien får du plass til to av dem i forteltet...

teltet mitt er snart brukt i et år, ca 15 overnattinger av ymse slag tror eg. har stort sett kost meg storveies i det... skal sies at det var trangt da vi var 3 stykker på isklatresamling i vinter... alle telt er jo trange...

brukte det også på hardangervidda i påsken, riktignok før det blåste opp som aller verst, men det var jammen friskt til tider! teltet står fremdeles... en kompis har ligget værfast i 3 vinterdøgn i lignende hillebergtelt, så sjansen er vel stor for at det fikser vinterturer og. ifølge butikkmannen eg kjøpte det av er det også mulig å kjøpe et ekstra stangsett og tre inn dobbelt opp med teltstenger. størrelsen på kanaler og "kopper" tilsier at han har rett i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må hensyntas ved kjøp av telt:

- vekt

- volum (altså komfort)

- egenhet (altså vinter og/eller sommer telt)

- holdbarhet

- pris

Man får aldri i pose og sekk. Jeg tviler på at du finner noe som er perfekt til alt. Jo større innertelt og høyde i teltet, desto tyngre blir teltet. Jo tykkere duk og forsterkninger, desto tyngre men også mer holdbar.

Hillebergtelt er ofte svært bra på vekt, volum og egenhet, ok på holdbarhet men heller dyrt når det gjelder pris. Jeg har en eldre og utslitt Hilleberg Akto og en ny Hilleberg Jannu, og vurderer seriøst å kjøpe en Hilleberg Nallo GT til bruk i alle årstider her hjemme (når vi er flere på tur sammen). Den har stor volum (altså er komfortabel) og er lett. Jeg sliter med å finne feil med den, bortsett fra prisen og at den kanskje ikke er best egnet til bruk i ekstreme vindforhold.

Jeg ville nok ikke ha tatt med en Nallo GT på Aconcagua. Det er godt mulig den tåler de ekstreme vindene man kan oppleve der, men jeg ville sovet bedre i et Hilleberg Saivo, evt TNF VE-25, Mountain 25 el.l.

Det er haugevis av andre telt som egner seg til bruk her hjemme. Det er bare å velge og vrake, men jeg tror du vil slite med å finne et telt som er perfekt både til Aconcagua og til bruk her hjemme i alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips så langt!

Jeg tror heller ikke man kan få i pose og sekk. Det er derfor jeg vurderer å kjøpe 2 telt, gjerne brukt.

Lett telt: Synes vekt og pakkevolum er et viktig punkt på fjellturene sommer/høst der teltet skal bæres på ryggen.

Solid telt: Telt til Aconcagua/vintertelt trenger vel som nevnt bedre vindegenskaper enn Nallo.

Flere gode råd mottas med takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av egen erfaring at det kan være en stor prosess å velge seg nytt telt. Man vil jo helst ha et stort telt som tar liten plass, som veier lite og tåler mye. Når en kikker litt rundt, så finner man fort ut at det ikke finnes et slikt ¨drømme-telt¨. Da er det to muligheter: enten et helårstelt som står imot de fleste tøffe vinterstormene og hvor volum og vekt er akseptabelt. Eller så må man kjøpe to telt: et stort og tungt vintertelt og ett lite og lett 3-sesongs.

Jeg kom tilslutt fram til en konklusjon når det gjalt mitt behov. Jeg ville ha ett telt jeg kunne bruke sommer og vinter. Det teltet ble Helsport Fjellheimen2 x-trem. Teltet er laget i sterkt materiale, har gode luftemuligheter, godt med festemuligheter, stormmatter, god ligge-og bagasjeplass for to personer. Det veier ca. 3,6 kg med alt.

Slik jeg ser det, så er dette det ultimate helsårs-teltet.

Lykke til med valg av nytt telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg fant det ultimate 4-sesongers i Exped Orion Extreme, kjøpt på salg for 3000,- spenn i våres. Bruker det alene, men de er et 2-mannselt. Stødig, HØYT under taket, 2 innganger og fortelt (mye plass). Virker som et supertelt. Mangler dog stormmatter.

post-1282-133474467111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderer Exped Orion Extreme til å være for tungt for deg, ta en titt på Helsports Fjellheimen med eller uten Camp. fra 2,3kg til 2,9kg avhengig av modell. Selv valgte vi Fjellheimen 3 Camp. Jeg lånte en fiskevekt og veide meg frem til butikkens letteste på 2.8kg. Pakkstørrelsen er fra 15x42cm til 18x42cm.

Til vinterbruk kan jeg anbefale Helsport Spitsbergen. Vi har 4 Camp varianten siden vi bruker pulk, så vi unnet oss plas~^^^vekten :) Vi syntes plass var viktig for trivselsfaktoren, da vi er inne i teltet lengre om vinteren. Du sier at du ikke er verdens høyeste, så avhengig av turpartner kan det være at Helsport Svalbard passer bedre for deg/dere. Det selges ett og annet Svalbart-telt brukt i ny og ne.

Er du DNT-medlem får du 15% på Helpsports telt hos DNT, men XXL ligger så vidt jeg kan se litt under DNT i pris. Mange anbefaler Hilleberg, og de er sikkert meget gode telt de og. Personlig synes jeg Hilleberg koster for mye i Norge sammenlignet med Helsport. Alternativet om man må/vil ha Hilleberg er å importere det selv fra Sverige eller USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Helsport telt i mange år og kan skrive under på at det er kvalitetsprodukter. Et av teltene jeg har fra dem er 13 år nå og har hittil ikke sluppet inn en dråpe med vann. Og alt tyder på at det teltet skal få gjøre nytta si i sommer også. Så får heller modellen vurderes ut i fra størrelsesbehov, men stormmatter og rikelig med barduner er gode ting, uansett årstid.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå besluttet å gå for 2 telt, et lett til sommerturene og et solid til vinter/ekstremturene.

Helsport Fjellheimen ser ut til å være et interessant alternativ. Er DNT-medlem og har XXL i nærheten så jeg får ta en tur og sjekke ut ... og huske å ta med fiskevekta :)

Har fra før av tenkt litt i baner av Svalbard-teltet til vinterbruk. Får sjekke ut det også litt nøyere.

Og når jeg først har folk med mye nyttig telt-erfaring "på tråden":

Hvor mange overnattingsdøgn kan man forvente at et telt skal "vare"?

Det vil selvsagt avhenge av kvalitet ... men hvis man kjøper et telt med god kvalitet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange overnattingsdøgn kan man forvente at et telt skal "vare"?

Det vil selvsagt avhenge av kvalitet ... men hvis man kjøper et telt med god kvalitet ...

Kommer av på hva slags vær man er ute i (vind/nedbør) og hva slags teltplasser man velger. Det er ingen fasitsvar, men jeg tipper som følger:

Hvis man kun setter opp teltet på gress og ikke er ute i sterk vind, tror jeg et telt kan overleve 3-400 døgn, d.v.s. 15 år ved normal bruk.

Hvis man derimot setter opp teltet med sand og småstener som underlag, bruker stener som levegg og som festepunkter til barduner og som vekt oppå stormmattene, og det også er mye vind (typisk som blåser sand mot teltet), vil et normalt bra telt vise tydelige svakheter allerede etter 30-40 døgn. Deretter må den nedgraderes til snillere bruk (altså kun om sommeren og i lite vind).

Med andre ord vil et telt av god kvalitet overleve 4-5 turer til Aconcagua før den bør byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan virkelig anbefale Hilleberg Nammatj GT teltene... Hadde selv bestemt meg for Nallo, men gikk for Nammatj istedenfor... Dette er "storebroren" og er et skikkelig vintertelt (blir bl.a. brukt på sydpolen av amerikanske forskere, samt roverstyrken her hjemme) og er temmelig lett til å være så godt spesifisert... 3.5kg for 2-manns utgaven... Dette har 22 festepunkter, og plugger i titan...

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips. Synes Trango 2 ser spennende ut.

Har sjekket ut hva brukerne synes om teltet. Her er en link med "reviews": http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/backpacking-camping-hiking/tents/mountain-hardwear/PRD_76779_2955crx.aspx

Noen av dem daterer langt tilbake og henviser kanskje ikke til dagens modell/produksjon, men det ser ut til at folk stort sett er svært fornøyd.

Noen ankepunkter er kondens og høy vekt og noen har opplevd at stenger har knekt i svært høy vind (ikke trivelig).

Hva er din erfaring med kondens og vindegenskaper RAS?

Hvordan er dette teltet versus telt i samme klasse?

Når det gjelder Hilleberg heller jeg vel mot Nallo 3 GT for å få ned vekt på et sommertelt. Hvis jeg blir fristet til å bruke det vinterstid er Jarle's tips om dobbelt sett med stenger notert :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Teltet er til alpint brug og "ekspeditioner", det har en ekstremt stabil geodæsisk konstruktion - de fire stænger krydser hinanden syv gange! Kondens kan ikke helt undgås, serligt når det bruges uden for det tiltænkte brugsområde, jeg synes dog aldrig det har været et stort problem, men det er selvsagt ikke et sommertelt til det skandinaviske "lavland". Har haft det med i Jotunheimen en del gange, her funkede det fint (vinterstid og frem til ca. medio juni). Har brugt det en del mere i alperne (sommer som vinter), og som sagt er jeg meget tilfreds! Har tidligere haft The North Face VE-25, og kondeks problemerne er væsentlig mindre hos Tango end VE-25. Der er ingen tvivl om, at Tango er noget af det bedste inden for geodæsiske telte! Dog skal det nævnes at The North Face netop i år kommer med en ny utgave af VE-25, som skulle være forbedret...

Tango er et telt til seriøst brug, og det holder distancen!!!

post-2265-133474467582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilslutt fram til en konklusjon når det gjalt mitt behov. Jeg ville ha ett telt jeg kunne bruke sommer og vinter. Det teltet ble Helsport Fjellheimen2 x-trem. Teltet er laget i sterkt materiale, har gode luftemuligheter, godt med festemuligheter, stormmatter, god ligge-og bagasjeplass for to personer. Det veier ca. 3,6 kg med alt.

Slik jeg ser det, så er dette det ultimate helsårs-teltet.

Hei; vurderer selv å kjøpe dette teltet. Hvordan er det med plass i 2'er versjonen om vinteren?

Ser at 4'er versjonen ble brukt av to stk på vinteren i denne turrapporten: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye tankevirksomhet kom jeg frem til at jeg ville gå for to telt:

* Ett lite og lett telt telt til sommer og høstturene når jeg skal gå langt og sekken må tynes på vekt.

* Ett solid og vindstabilt telt til vinter/ekspedisjon

Jeg er nå eier av et pent brukt Nallo 2 (ikke GT) og starter etter hvert aktivt søk etter et solid vinter-/ekspedisjonstelt.

Takker for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.